Herstellende landbouw

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Tim »

John,

Sr controleerde ze elke morgen en scheerde de gevoelige plekken.

Op internet lees ik bespuiten met tea tree olie.

Ook diverse reacties over klimop, maden houden schijnbaar niet van klimop. Misschien kun je klimop gier maken en de schapen bij het voeren bespuiten met de gier. Wellicht helpt die geur.

Tim
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

Tim schreef:John,

Sr controleerde ze elke morgen en scheerde de gevoelige plekken.

Op internet lees ik bespuiten met tea tree olie.

Ook diverse reacties over klimop, maden houden schijnbaar niet van klimop. Misschien kun je klimop gier maken en de schapen bij het voeren bespuiten met de gier. Wellicht helpt die geur.

Tim
Ander type schapen? Levert de wol een substantiële bijdrage aan de opbrengst? Salatin heeft het niet over schapen voor zover mijn info strekt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Herstellende landbouw

Bericht door jwardenier »

Tim , om de klimop en de olie, uit te proberen zie ik wel zitten , het zal ter voorkoming zijn , maar wat als ze het hebben .
Kreils . Een ander type schaap , die we nu hebben zijn erg tam zorgen goed voor hun jongen , en niet onbelangrijk ,ik kan de lammeren doorgaans voor het leven verkopen, het zijn bonte schapen smalle staart met weinig wol en brede kont.
Ik heb ook wel suffolk gehad , altijd problemen ,Drenten die lammeren moest ik bijna weg geven .En texelaars met niets anders dan geboorte problemen .
De wol gaat naar iemand die spint en een ander vilt er mee , brengt niets op , het is een noodzakelijk iets net als pootjes bekappen , moet gebeuren kost tijd , en als een schaap geen zin heeft , heel veel energie . Maar hoort nu eenmaal bij het schapen houden .
Ik kan scheren , en heb daarvoor ook de spullen .Het kan zijn omdat ik ze vorig jaar voor het lammeren geschoren heb ze nu meer wol hadden en door de warme dagen het er meer wolvet in zit , dit was nu onderling ook weer verschillend bij de een kom je er bijna niet door ,te droog een ander te vet en moet je na een scheerbeurt de messen schoon krabben .
Er zijn in de handel verschillende middeltjes tegen de maden vlieg, maar het spul is erg schadelijk , handschoenen aan en beschermende kleding enz , niet iets om nou een kopje thee van te zetten dus . Gr J W .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Herstellende landbouw

Bericht door kockie »

Het belangrijkste van de behandeling is het verwijderen van de maden. Als je (zeker de eerste dagen van de besmetting) goed wast met water en evt wat zeep kun je de maden goed wegkrijgen. Je zult wel goed moeten blijven controleren!!

De neocidol ed. is alleen nodig als je met 1 keer wassen klaar wilt zijn. Ik weet niet of- en hoe je je schapen ontwormd, anders kan een injectie met ivermectine oid ook wonderen verrichten (sla je 2 vliegen in 1 klap). Wassen blijft nog steeds nodig...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Herstellende landbouw

Bericht door jwardenier »

Het ontwormen doen we zo weinig mogelijk , onlangs een avond bijgewoond over wormen en bepalen welke worm en hoe er mee om te gaan . meestal hebben we ergens een hoekje boerenwormkruid staan waar we dan van bijvoeren als b v een lam aan de schijterij is of als we het vermoeden van teveel wormen hebben , in nood heb ik wel eens ontwormt met de middelen die je noemde .
Ik had neocidol gebruikt, bijna 50, euro , maar zal een volgende keer gaan wassen ,zeep genoeg , en dat kost nagenoeg niets [zelf maak]
Weer wat geleerd , bedankt voor de informatie . Met het schaap gaat het goed ,heeft geen maden meer en lijkt goed gezond .
Tim , weet je ook welke soort klimop er gebruikt wordt als maden vliegen afweer middel , we hebben hedera staan en nog een laatbloeiende . Gr John
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Tim »

jwardenier schreef:Tim , weet je ook welke soort klimop er gebruikt wordt als maden vliegen afweer middel , we hebben hedera staan en nog een laatbloeiende . Gr John
Ik kan zo geen soort vinden. Ik denk gewoon een hedera.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Herstellende landbouw

Bericht door jwardenier »

Gisteren de voederbieten maar onder gewerkt , na veel schoffelwerk gooide het slechte weer roet in het eten , de plantjes werden erg geel . Om me nog meer werk te besparen heb ik ze dus om zeep geholpen door de cultivator.
Het plan is nu om er boerenkool op te zaaien , na nog een paar keer te eggen , nu heb ik gelezen van een grond bedekking , zou er bv klaver onder gezaaid kunnen worden of gras . Ik zaai met de viool ,de b k plantjes zullen snel opkomen en voor het grootste deel de grond bedekken .eigen zaaigoed . gr John
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

jwardenier schreef:Gisteren de voederbieten maar onder gewerkt , na veel schoffelwerk gooide het slechte weer roet in het eten , de plantjes werden erg geel . Om me nog meer werk te besparen heb ik ze dus om zeep geholpen door de cultivator.
Het plan is nu om er boerenkool op te zaaien , na nog een paar keer te eggen , nu heb ik gelezen van een grond bedekking , zou er bv klaver onder gezaaid kunnen worden of gras . Ik zaai met de viool ,de b k plantjes zullen snel opkomen en voor het grootste deel de grond bedekken .eigen zaaigoed . gr John
Groene kool of misschien bloemkool?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Herstellende landbouw

Bericht door kockie »

Ik heb het boek nu uit. Ik begrijp dat ik nu hazelnoten, fruitbomen en kastanjes moet gaan aanplanten, maar.......

Ik heb geen idee wat ik met de hazelnoten en kastanjes moet... Een beetje fruit snap ik nog, maar daag gooien we nu al veel te veel van weg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Herstellende landbouw

Bericht door pelletpower »

Ja jammer he? Ik heb het zowat in 1 keer uitgelezen. De auteur schetst de inkomsten uit tamme kastanjes wat te rooskleurig. Hazelnoten gaan bij ons een eind op en zijn goed te verkopen denk ik. Dessalniettemin inspirerend.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Herstellende landbouw

Bericht door kockie »

We hebben op dit moment een "luxeprobleem¨ van "teveel" weiland. Mijn ouders zijn hun landbouwactiviteiten aan het afbouwen, hebben (helaas) 2 jaar geleden 5 Ha grond verkocht, en we zijn nu op zoek naar een nieuw "doel" voor de overgebleven grond. Nu is het nog ca 2 Ha gras, maar ik zou er wat meer mee willen doen. Ik had gehoopt op wat meer inspiratie, meer Europees gericht en wat meer alternatieven. I

emand die zich geroepen voelt om een cursus permacultuur te organiseren ;) De accommodatie en plek om te planten is er al :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Herstellende landbouw

Bericht door pelletpower »

Voor mijn gevoel teveel op vlees gericht. Zolang ik het niet voor elkaar krijg mijn eigen vlees te slachten zouden we vegetarisch moeten zijn. Verschil amerik/ europees zie ik niet zo. Zie inderdaaad nog geen totaalplaatje, maar absorbeer alles.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

Kockie,

Advertentie plaatsen: 1 hectare landbouwgrond langdurig beschikbaar voor een permacultuurproject. Vergoeding in natura (voedsel voor één gezin) te voldoen.

Geen werk, geen kosten, maar wel de kost. Dat laatste lijkt op het eerste gezicht niet veel, maar is meer dan reguliere pacht.... Kun je op die andere hectare nog wat beestjes houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Herstellende landbouw

Bericht door kockie »

Ik snap je idee John, maar we zitten niet te wachten op veel mensen aan en om de deur. Het grootste stuk aaneengesloten grond ligt hier voor het huis en hebben we continu kijk op en hebben we een prachtig uitzicht. Hoe dat te combineren met een vorm van permacultuur weet ik ook niet. Ik heb al over verschillende dingen na zitten denken, maar loop iedere keer weer vast op inrichting, tijd en volk "um de keet"...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

kockie schreef:Ik heb het boek nu uit. Ik begrijp dat ik nu hazelnoten, fruitbomen en kastanjes moet gaan aanplanten, maar.......

Ik heb geen idee wat ik met de hazelnoten en kastanjes moet... Een beetje fruit snap ik nog, maar daag gooien we nu al veel te veel van weg.
Je hebt het boek inmiddels gekocht?
Plaats reactie