Bier uit eigen grondstoffen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

benthuis schreef:
Paide schreef: Als je echt diehard puur natuur wilt zou je spontane vergisting kunnen proberen. Je wort een nachtje buiten zetten en de gist uit de buitenlucht opvangen. Je krijgt dan na lange tijd een lambiek achtig bier. Gewoon bier praat je over 2 maanden, bij lambiek eerder over 2 jaar, maar dan heb je wel wat...
Meerdere malen geprobeerd, mij noot gelukt.
Hen me in een klooster laten vertellen dat spontane vergisting alleen lukt in sommige gebieden...
Ja alleen in de Zenne-vallei zeker. Daar waar de beroemde Belgische lambiekbrouwers zitten. Nee hoor, gist zweeft overal door de lucht, over heel de wereld.
Wat ging er mis bij je dan? Spontane gisting is uiteindelijk een soort bederven, dus als het er niet heel smakelijk uitzag was je waarschijnlijk goed bezig :D
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Die wilde gisting , ik heb wel eens zuurdesem gemaakt en daar zit vaak een smaakje bij welke ik niet erg op prijs stel ,bij wilde gisting zal daar de kans ook op bestaan denk ik .
D J ik zal de weck ketel uit proberen , k heb er 2 waarvan eentje op elektra is, het thuis bier maken tussen mijn tijden zal best gaan , om op een forum dag alles te bekijken proeven en nog wat leren , dan zal de dag wat kort zijn , heen en weer rijden kost ook nog wat tijd .
De bier maak methode in de koelbox lijkt mij te gaan als beschreven in het boek van J Symoer , ik had daarvoor een dubbelwandig geïsoleerd vat , met aftap kraan .
Mijn volgende brouw , daarvoor zal ik eens de ingrediënten kopen om te kijken hoe het dan gaat ,Welke ingrediënten raden jullie aan , geen top bier maar gewoon simpel [gerst water hop gist] Molentje heb ik wel in mijn verzameling, Mijn bedoeling is alles van eigen land , met paard gezaaid , geoogst en gedorst, waar wij dan weer dorst van krijgen en zo is dat kringetje weer rond.Geweldig om met vrienden eigen gebouwd biertje te drinken tussen de korenschoven , vooral het dorsen met de stok geeft grote dorst .Met 3 man slaan we dan het zaad uit het koren , keren opschudden en weer slaan en dan opbinden en opruimen

De vraag om wortelstekken van een goede hop plant blijft , wie wil en kan helpen .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

jwardenier schreef:om op een forum dag alles te bekijken proeven en nog wat leren , dan zal de dag wat kort zijn , heen en weer rijden kost ook nog wat tijd .
Doen we toch een keer een dagje brouwen bij jou?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Goed idee. Begin juli stuur ik mijn vrouw op vakantie en heb ik de meeste dingen zoals het schoffelen en het eerste hooi achter de rug .Het lijkt me dan een goede tijd om eens een biertje te maken
Een maat van me , ook zelfvoorziener , maakt ook van alles alleen nog geen bier ,zou ook graag me doen . De schone ruimte heeft een beperking als we met meerdere mensen daar gaan werken , de deel is ruim genoeg .
Gr J W
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

Doen! Lijkt me zowiezo leuk om een keer op je erf te kijken.
Kan je een keer een datum voorstel doen?
Meestal is het meest lastig het vinden van een dag waarop alle gegadigden kunnen....
Je kunt er ook een combi van maken.
Komen we bijvoorbeeld helpen hooien en de volgende dag brouwen en helpen bier opmaken?
(Is lang geleden dat ik met de hand gehooid heb.
Verder dan balen opsteken en afpakken kom ik niet.)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

De dag , ik ben bij huis dus maakt het niet heel veel uit , zullen we 5 juli doen dat is op een zaterdag maar het mag ook een andere dag .
Of er dan hooi is zal afhankelijk van het weer zijn , maar er is genoeg te zien en als alles dit jaar wat vroeger is kunnen we rogge maaien en bossen binden ,b b q aanzetten, en wat vlees schroeien en wat kletsen met een biertje , word vast een gezellig dagje of meer [tentje] mee . Ik zie er naar uit ,heel leuk . ik zal mijn adres in een p b zetten , geen probleem als er meer personen komen , maar een openbare brouw dag zal net iets te gek zijn . Waar moet ik voor zorgen en of wat moet ik halen . Gr J W
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door benthuis »

Zal ook ff met de vaste activiteiten commissie :fff overleggen
5 juli klinkt goed. Kan helaas nog niet zeggen of ik dan zelf kan.
Als we het een beetje klein en self supporting houden hoef jij niet veel te verzorgen.
Werkt goed meestal. Met wat koeien schroeien en bier kom je een heel eind.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Mag ook een andere dag , koe schoeien , eigen geslacht varkentje . ik heb heerlijke worstjes gemaakt en mijn maat gaat vrijdag worst maken , kunnen we mooi vergelijkend onderzoekje op verrichten. gr J W
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Dutch John »

Cursus bierbrouwen voor beginners: http://deltabrouwers.wikispaces.com/fil ... rouwen.pdf

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Welke regio woon je jwardenier? Ik hou 5 juli voorlopig gereserveerd.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Nog een goede beginnerscursus, iets uitgebreider en actueler dan die van de deltabrouwers:
http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

Havelte Meppel Steenwijk, daar ergens tussenin. precise adres wil ik wel op p b zetten , openbaar weet ik niet of dat goed komt .
De brouwcursussen zal ik bekijken , bedankt voor het doorgeven. Gr J W .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jwardenier »

http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/index.php Deze heb ik gevonden , maar wat is nu een goed ras voor eigen brouw .
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Ik zou een Hallertau variant aanraden, dus de hallertau, de mittelfruh, tradition, perle of hersbrucker.
Dit zijn "nobele" hoppen die veel in Duitse bieren gebruikt worden.
Je kunt er bijna alle kanten mee op.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Paide »

Mijn hopplanten zijn goed opgekomen. Het is me zelfs gelukt een aantal stekjes te maken.
Deze zijn van de Hallertauer Aroma, ook wel Wakatu genoemd. Een lekkere hop, beetje kruidig, die in veel bierstijlen past.
Als je interesse hebt dan kan je ze komen halen (omgeving Eindhoven, stuur even een PB). Opsturen is lastig omdat het bladstekjes zijn. Ze zijn vrij fragiel en ik denk niet dat ze tante pos overleven.
Plaats reactie