nieuwe koeke(n)pan

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: nieuwe koeke(n)pan

Bericht door Dutch John »

Plaatstaal heeft de neiging om te trekken. Verder vermoed ik dat truc van een giet- of smeedstalen pan de ruwheid van de oppervlak is. Die ruwheid houdt de aangebakken oliën en vetten beter vast.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: nieuwe koeke(n)pan

Bericht door beek »

Dutch John schreef:Hier leuk leesvoer voor de zondag: http://www.richsoil.com/cast-iron.jsp
De auteur is bepaald niet enthousiast over de Lodge pannen, waarover ik juist de loftrompet stak... Nu heb ik niet veel ervaring met verschillende gietijzeren pannen, maar ik zal bij de aanschaf van een volgende pan (ik kan er nog wel een gebruiken) eens een ander merk overwegen. Dan merk ik misschien verschil. Overigens blijf ik tevreden over de pannen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: nieuwe koeke(n)pan

Bericht door Tim »

Hey,

Uiteraard zal er verschil zijn, maar als je hem goed gebruikt denk ik dat het meevalt.

De grote staat hier altijd op het fornuis, mijn vrouw kan hem niet tillen :mrgreen:. De kleine pan aan het uitkoken. Schoonmoeders wist mijn seasoning er in één pannenkoeken sessie af te branden :evil:.

Tegenwoordig kunnen we niet meer koken. Veel te heet en met de anti-aanbak maffia in de vingers, zonder straf.

Tim

Na ja, zonder straf, kip met teflon, of wokgroente met acryl....
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: nieuwe koeke(n)pan

Bericht door JantjeV8 »

Niet helemaal on-topic, maar wel dicht aansluitend:

Bakken met boter, vloeibare boter of olie??
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: nieuwe koeke(n)pan

Bericht door Lieve »

boter verbrand zeer snel en op niet echt hoge t°, word dan zeer bitter van smaak en onaangenaam, ook de geur is onaangenaam.
boter gebruik je om een gerecht te verfijnen, op lage t°
dus nooit in een koekepan.
vloeibare boter wat is dat???
olie? olie van? notenolie? olijfolie? maïsolie? arachide olie? hennepolie? sesamolie? ik heb er nog wel enkele in mijn keuken.
ik gebruik regelmatig smout/varkensvet en ook ganzenvet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: nieuwe koeke(n)pan

Bericht door kockie »

We hebben inmiddels 2 gietijzeren koekepannen en 4 verschillende gietijzeren "braad" pannen. 1 Rode met hartvorm omdat Bart (onze zoon) dat zo'n mooie vond :mrgreen: :mrgreen: De teflon pannen zijn inmiddels omgedoopt tot zandbakspeelgoed.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: nieuwe koeke(n)pan

Bericht door Tim »

Hey,

Volgens mij, hoe harder het vet hoe beter. Als varkensvet niet goed is, hard kokos vet?

Tim
Plaats reactie