Gistend pruimensap (uit: Wat is je ecologische voetstap?)

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Gistend pruimensap (uit: Wat is je ecologische voetstap?)

Bericht door Anne2 »

Om niet te ver af te dwalen van het andere topic, zet ik het hier neer.
David86 schreef:Die paar repen chocolade en 5kg koffie die op jaar basis uit diep donker Afrika ingevaren moet worden zal de nekslag van je ecologische bestaan niet zijn.

Beurtjaren zie ik geen problemen in verder, dan eet je toch geen appels of een jaartje geen noten ? Misschien heeft de buurman's notenboom geen beurtjaar en heb jij een enorme perenopbrengst, conferences ofzo, die kun je slecht bewaren. Dan is de oplossing snel gevonden denk ik. (mits je buurman van peren houd natuurlijk)

Je kan dingen natuurlijk alleen zelf doen, of met een klein clubje samen zelf doen.

Als westerlingen kijken we graag naar beperkingen, je kan natuurlijk ook naar mogelijkheden kijken. Het dieet wat je kiest is gefundeerd op de mogelijkheid dergelijke producten in te slaan. Als je het niet kon kopen zou je de beperking niet eens zien.. Als je snapt wat ik probeer te zeggen..
Ik begrijp zeker wat je wilt zeggen, het is een zoektocht van mij, geen afwijzing.

Beurtjaren kan je nog een beetje sturen d.m.v. uitdunnen en niet iedereen heeft inderdaad tegelijk beurtjaren.

Vorig jaar was er nog late vorst terwijl de sapstromen al op gang waren. Ik had geen pruimen, kersen en peren, en de anderen ook niet, net zomin als noten. Bovendien vlogen de bijen niet in die kou. Dat merk je wel in je totale opbrengst. Ik heb te weinig moestuin, wel fruitbomen. Grond zit vol met puin en zware klei.

Dutch John schreef ooit dat mensen vroeger zo plande dat ze er twee jaar mee deden.
Goed idee, hoe zit het dan met de voedingswaarde?

Mijn pruimensap is trouwens gaan gisten, licht mousserend, ik drink geen alcohol en vind dat niet lekker. Iemand een idee hoe dat zo is gekomen? Bijv. appelsap die luchtdicht is verpakt doet dit niet. Komt dat omdat pruimensap in grolls beugelflesjes zit met rubberen ring, sluiten die niet volledig luchtdicht? Of hebben pruimen meer suiker?

Kippen eten ook tarwe en mais, dan heb je een eigen veldje nodig. Als vegetariër zijn eieren een belangrijke eiwitbron. Die heb je ook niet 's winters (tenzij je ze licht geeft).

Wij maken veel met tarwe, Martin Crawford zegt we zouden in plaats daarvan noten moeten eten. (dan moet je geen late voorjaars vorst hebben, geeft trouwens wel weer eiwitten). Heb je wel veel notenbomen nodig.

De films van Martin Crawford over zijn foodforest(you tube) zijn heel erg leuk om te zien trouwens!

Het is ook mijn toekomstig streven, zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven dus ook eten. Daar zit ik nu nog niet op en ik verwacht nooit volledig.

Ik weet dat een maand in een ecodorp met een ecologisch vegetarisch (grotendeels veganistische) keuken mij wel erg deed verlangen naar bijv. bananen en chocoladekoekjes... "Verboden vruchten" zijn toch wel erg lekker :)

En is een vriezer ecologisch? Hoeveel energie gebruik je met wecken? Hoe zit het met voedingswaarde? Bijv als ik pruimensap pasteuriseer, hoeveel vitamines zitten er dan nog in, die niet tegen verhitten kunnen.
Ik heb niets met kool...succesrecepten welkom. (ook niet met bieten en witlof...)

Vraag mij nu ook af hoeveel en wat Martin Crawford uit zijn tuin haalt in de winter.

Wat vinden jullie van zijn tuin?

Ik zou graag eerst willen proeven voor ik iets plant. Heb ooit een wilde planten excursie gehad. Dat smaakte allemaal naar niets. Ik hou ook wel van lekker eten...

Het is dus een zoektocht.
Titelfix door Kockie
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 27 jan 2013, 20:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar originele topic gemaakt, Cp mm
hansp
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 okt 2012, 11:42

Re: uit: ecologische voetstap

Bericht door hansp »

Dag Anne,

Even puntsgewijs:
[1] gistend pruimensap. Heel waarschijnlijk wilde gisting door op het fruit aanwezige
schimmels. Moeilijk te voorkomen; wassen met verdunde sulfietoplossing kan helpen.
Pasteuriseren is nog effectiever, maar kost veel energie, en je verliest nagenoeg
alle enzym activiteit van het verse fruit. Ikzelf zou een gat in de lucht springen
met wat mooie wilde gisting, maar ik drink dan ook graag mooie bourgogne.

[2] een heel lekker koolrecept:
kool met sesamboter. In principe ieder soort kool te gebruiken. Kool in brede repen snijden,
stomen in stoommand. Goede ecologische sesamzaadjes zacht roosteren in een pan met dikke
bodem. Je herkent de goede kwaliteit aan een mat grijs belijnd aspect; als ze bleekgeel zijn en
glimmend, zijn ze goed voor een fastfood chain, maar niet voor jou!
Kluitje boter in de pan en een flinke snuf zout; boter op zacht vuur laten klaren --dus
wachten tot ze niet meer bruist-- en dan over de gegaarde koolbladeren laten druppelen.
Serveren over gierst of rijst of een ander zacht smakend graan.

Enjoy your Meal!

HansP
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Anne2 »

Ik had de pruimensap gepasteuriseerd desalniettemin toch gaan gisten. Ik drink ze nog wel op, gemengd met ander sap. Ik zag ze van de zomer op een kaart staan, licht mousserende pruimensap. Kan ik dit tegengaan met een toevoeging van iets?

De kool geroerbakt in olie met sesamzaad die ik eerst had geroosterd, bedankt voor de tip. Dat kon van mij nog wat meer gebruiken, dus een flinke hand kokos erdoor met gebakken ui, champignons, tomaat, paprika en een scheut ketchup. Was lekker maar verre van ecologisch zo...

Dat van die sesamzaad wist ik niet, daardoor heb ik de bleke fast food variant. Zal er de volgende keer op letten.

Morgen kool met Surinaamse pindasaus, wederom niet ecologisch, maar pindasaus maakt alles lekker.
hansp
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 okt 2012, 11:42

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door hansp »

Je gist is blijkbaar zeer hardnekkig, en dat betekent onherroepelijk steriliseren,
wat heel jammer is; pruimensap is in rauwe staat een machtige ontgifter.
Een andere manier om de gist te remmen, is het toevoegen van een goede
verse kaneelpijp; daarvan gaat de gist mogelijk niet dood, maar komt ze
metabool op een heel laag pitje te staan, en met een beetje geluk is het
sap al op voordat de situatie onhoudbaar wordt.

Je zou als uiterste redmiddel kunnen sulfiteren, maar daarmee degradeer je je sap
tot slechte wijn, met goede kans op een fikse kater; sulfiet werkt sterk
vaatverwijdend, en dat geeft kloppende hoofdpijn. Als je pruimenoogst niet
al te groot is, zou je kunnen overwegen, alle sap direct te consumeren.
Het is een hele goede basis voor een week sapvasten, en je lever wordt er blij van!

In de jaren vijftig werd er, met name in de scandinavische landen, veel
fruit ingemaakt met natriumbenzoaat, wat ook geen leuk stofje is. Is er iemand
op het forum die hiermee ervaring heeft?

Het goede sesamzaad heeft, na roostering, een heel pittige smaak, die op
sommige punten in de buurt van pinda's komt. De buitenmantel is erg rijk aan mineralen,
waaronder --ik heb mijn tabellen even niet bij de hand-- een hoog gehalte aan Mn en Mg.

HansP
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Chicken Power »

Hoi Anne en Hans,

Pruimensap te gaan steriliseren lijkt me een beetje overdreven.

Toevoegingen zie ik ook als overbodig. Ik gebruik kaliumsorbaat als conserveermiddel voor maaltijden die men perse niet bevroren wil hebben.

Anne, hoe en hoelang pasteuriseer je? Het sap dan toch al wel in de fles? Anders gaat het fout door een kruisbesmeting. Aseptisch afvullen gaat thuis niet zo erg lukken, of je moet wel hele vuurvaste vingers hebben.

Ben erg nieuwsgierig hoe je tot op heden werkte.


Groet, Cp
Verwijderd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door David86 »

Zou het probleem (gist) niet in de (bier) fles zitten ?

Ik steriliseer sappen wel, ze krijgen dezelfde behandeling als groenten die ingemaakt worden, steriel sap in een steriele fles en dan lekker een half uurtje bubbelen in een grote soeppan. Baat het niet dan schaad het niet.

Energie verbruik voor inmaken maak ik me absoluut niet druk over. Ik denk dat het meer energie kost om 's winters zomer groenten vers te eten dan ingemaakt (kasverwarming/transport). Geweckt op een wocket ben je nog lekker co2 neutraal zaag stukjes aan het gebruiken. Als je het perfect wil doen kun je beter niets doen, echte perfectie ga je toch niet bereiken. het blijft een kwestie van concessies denk ik..

Natriumbenzoaat, kaliumsorbaat en zulk gerommel komt er bij mij niet in, het vermijden van die rommel is ooit de reden geweest om te beginnen met het verbouwen van ons eigen voedsel. Ik zou mijn sap eerder weg gooien dan er eerst gif in doen en vervolgens aan mijn nageslacht geven.

Mijn kippen leven voornamelijk op (een rocket) gekookte aardappelen en groente die niet "mooi" meer is alles van eigen land, gemest met compost en mest. Vroeger kookte men voor de varkens ook een dergelijk goedje, het is goed voor 75% van het voer. Ze leggen overigens nog wel met vlagen...
..
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Chicken Power »

David86 schreef:Zou het probleem (gist) niet in de (bier) fles zitten ?
Normaal niet, Grolsch is een bier van het Pilsner type. Dat betekend dat alle gist al bezonken en afgefilterd is. Ik mag aannemen dat Anne de flessen wel eerst goed met heet sodawater reinigt, er gaat na gebruik als bierfles natuurlijk wel wat groeien. Vandaar mijn vraag naar Anne's werkwijze.
David86 schreef:Ik steriliseer sappen wel, ze krijgen dezelfde behandeling als groenten die ingemaakt worden, steriel sap in een steriele fles en dan lekker een half uurtje bubbelen in een grote soeppan. Baat het niet dan schaad het niet.
Dit heeft werkelijk helemaal niks met steriliseren te maken, daar heb je echt een autoclaaf voor nodig. Wecken zou wel een juiste benaming zijn.
David86 schreef:Natriumbenzoaat, kaliumsorbaat en zulk gerommel komt er bij mij niet in, het vermijden van die rommel is ooit de reden geweest om te beginnen met het verbouwen van ons eigen voedsel. Ik zou mijn sap eerder weg gooien dan er eerst gif in doen en vervolgens aan mijn nageslacht geven.
Besef alsjeblieft dat Clostridium perfringens als gevolg van ondeskundig handelen, een veel groter, en vooral beter werkend gif dan de door jouw vermelde stoffen is!

Ik zou je binnen dit kader, en met name voor het blijvend welbevinden van je nageslacht, toch dringend willen adviseren, om minimaal natrium- nitrietpekelzout (Coloroso) te gebruiken i.p.v. gewoon keukenzout. Kun je kopen bij een slager die nog zelf vleeswaren maakt.
David86 schreef:Mijn kippen leven voornamelijk op (een rocket) gekookte aardappelen en groente die niet "mooi" meer is alles van eigen land, gemest met compost en mest. Vroeger kookte men voor de varkens ook een dergelijk goedje, het is goed voor 75% van het voer.
Inderdaad, indertijd werd hier het kippenslachtafval (de triep), gekookt en aan de varkens opgevoerd. Wat er daarbij aan aanvullend voer gebruikt werd, moest wel knap lager zijn in eiwitgehalte. Anders kregen die beesten weer last van eiwitvergiftiging.


Groet, Cp
Verwijderd.
hansp
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 okt 2012, 11:42

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door hansp »

Chicken Power schreef:Ik zou je binnen dit kader, en met name voor het blijvend welbevinden van je nageslacht, toch dringend willen adviseren, om minimaal natrium- nitrietpekelzout (Coloroso) te gebruiken i.p.v. gewoon keukenzout. Kun je kopen bij een slager die nog zelf vleeswaren maakt.
I couldn't agree more! Heb aardig wat botuline vergifitgingen gezien, en boy,
hele beroerde manier om te kreperen.

Kun je nog een indicatie geven van de hoeveelheden sorbaat die je gebruikt
bij het conserveren. Is het ook nog afhankelijk van de soort gewas die je inmaakt?
--Ik zou me kunnen voorstellen, dat fruit met een hoog eigen zuurgehalte met minder
sorbaat toe kan, dan zoet zacht fruit.

HansP
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Anne2 »

Ik maak de ontpitte pruimen in de keukenmachine fijn. Dit breng ik in grote pannen aan de kook en laat ik minimaal 20 minuten goed doorkoken. Het onderste in de pan kookt langer en alle flesjes zijn aan het gisten. Steeds afschuimen. Flessen schoonmaken met zo heet mogelijk soda water en met heet water naspoelen.
Met emaille kannetje vul ik de flesjes tot de rand.

Had ik het kannetje mee in soda moeten wassen?

Ik giet een flesje altijd in 1x leeg in een kan, en spoel ze meteen goed schoon zodat niets binnenin opdroogt.

Het kan toch geen kwaad toch als ik dit drink?

Pruimen direct consumeren. Ik vind dit soort zo rauw niet lekker. Ik verwacht dit jaar een grote oogst vanwege vorig jaar geen oogst en ik wil dit jaar goed gaan dunnen, kijken of ze dan wel lekker zijn.
Ik ben gek op vruchtensap (en op pruimen) dus maak ze graag in voor het hele jaar. Had het eerste jaar overigens 8 emmers van 1 boom, alleen geplukt waar ik van de grond af bij kon.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Anne2 »

Zit nu ook te bedenken of ik de flesjes met iets anders dan soda schoon moet maken. Van mijn part verdunde chloorwater, geheel niet ecologisch verantwoord maar dood misschien wel bacteriën. Ik proef een beetje uit jullie verhaal dat het met schoonmaken te maken heeft, klopt dat?
Je kan er niet met de borstel bij. Toen ik ze in de supermarkt haalde zat er soms echt troep in. Ik heb ze schoongemaakt en weggezet. En daarna dus voor gebruik, soda en naspoelen.

Ik zit nu ook te bedenken dat ik de eerste keer er suiker bij had gedaan, omdat ze zo weinig smaak hebben. En omdat ik ze met elstarsap meng, dat zoet genoeg vond, dus dat nu niet meer doe. De eerste keer gingen ze misschien (durf ik niet voor 100% zeker te zeggen)niet gisten. Suiker is goed voor de houdbaarheid.
Maar als je eenmaal geen suiker meer gewent bent is alles al gauw te zoet.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Chicken Power »

hansp schreef:Kun je nog een indicatie geven van de hoeveelheden sorbaat die je gebruikt
bij het conserveren.
Ho, misverstandje. Dat sorbaat gebruik ik niet voor inmaakacties, alleen bij kant en klare maaltijden, die men vanuit de 'versbeleving' niet bevroren wil hebben. Meest zuivere zou zijn om ze gewoon in te vriezen, maar de consument is vrij slecht in rationeel doordenken.
hansp schreef:Is het ook nog afhankelijk van de soort gewas die je inmaakt?
Ik conserveer voornamelijk vruchtenproducten middels pasteurisatie. Temperatuur en tijdsduur hangen sterk af van de consistentie, pH en suikergehalte. Denk aan suikerpercentages boven de 25 %, afhankelijk van de potgrootte een duur van 45 tot 70 minuten, bij een temperatuur van 90 a 95 graden Celsius.

Daarnaast conserveer ik diverse producten van wild- of gevogelte- oorsprong middels het sterilisatieproces. Hierbij mag je qua temperatuur denken aan 114 graden als een optimum tussen afdoding en kookschade (Maillard- reactie).
hansp schreef:--Ik zou me kunnen voorstellen, dat fruit met een hoog eigen zuurgehalte met minder
sorbaat toe kan, dan zoet zacht fruit.
Zoals omschreven, combinatie van textuur vs. Maillard- reactie, pH en suikergehalte.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Chicken Power »

Hoi Anne,

Zoals ik het nu lees, heb je de fase van het echte pasteuriseren niet bereikt.

Hoe voorkom je de huidige problemen:

Pruimen koken/ontsappen en je toevoegingen (appelsap, suiker) doen die je wilt. Massa heet afvullen in met soda gereinigde flessen.

Dan de afgevulde en gesloten flessen minstens een half uur onder volledige waterdekking aan de kook houden.

Op deze wijze verwerkt, moet je product minstens 10 jaar goed blijven!

Zo kun je ook je eigen appelmoes en chutney's in potjes met twist- off deksels conserveren.


Groet, Cp
Verwijderd.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Jan. »

Ze leggen overigens nog wel met vlagen...
Heb je er een lamp bijhangen?


Bij onze buren, waar we nu de eieren ruilen [erg verre buren, maar ja zoveel hebben we er niet]
hebben ze tien kippen en nu nog ruim 40 eieren per week. Hoe het kan? Ik weet het niet. Ze vreten i.i.g. geen slachtafval.
In ieder geval voldoende eieren voor hun en ons.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door David86 »

Jan,

Ik kook hun voer nu (zoals in eerdere post uitgelegd), voorheen kregen ze gewoon legkorrel. Dat samen met de weides die in gebruik zijn en en de wat hoger geplaatste slaap vertrekken (minder kou) zorgt denk ik voor deze wintereieren. Kijken hoe lang het nog duurt :)

Een blije kip is een productieve kip, zullen we maar zeggen :)

Groeten,
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Uit: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door David86 »

David86 schreef:Ik steriliseer sappen wel, ze krijgen dezelfde behandeling als groenten die ingemaakt worden, steriel sap in een steriele fles en dan lekker een half uurtje bubbelen in een grote soeppan. Baat het niet dan schaad het niet.
CP schreef:Hoe voorkom je de huidige problemen:

Pruimen koken/ontsappen en je toevoegingen (appelsap, suiker) doen die je wilt. Massa heet afvullen in met soda gereinigde flessen.

Dan de afgevulde en gesloten flessen minstens een half uur onder volledige waterdekking aan de kook houden.

Op deze wijze verwerkt, moet je product minstens 10 jaar goed blijven!
Krijg nou tieten Wouter, we zijn het een keer met elkaar eens..


M.b.t. conserveringsmiddelen. "risico voeding" (m.b.t. botulisme) word in een snelkookpan geweckt, deze haalt de temperatuur wel die nodig is om het de laatste hardnekkige te liquideren. Een scheutje citroensap is de back-up. Fruitsap bevat van naturen redelijk wat zuren, deze zuren helpen bij het bestrijden van de botulisme bacterie. Ik heb eens een artikeltje geschreven over inmaken op dit forum, wellicht interessant, het zij om te lezen of om af te fakkelen :)

Groeten,
..
Plaats reactie