Wintertuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Wintertuin

Bericht door kockie »

Wat is er nu nog te eten uit de wintertuin? Ik heb zelf alleen nog pastinaak en prei in de tuin, maar zijn er nog andere dingen de moeite waard om in het najaar/winter te telen? Boerenkool is bij mij helaas niet gelukt.

Is er nu in een onverwarmde kas nog wat te telen? Die van mij is nu een cabrio, daar moet nog eens aan gewerkt worden....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wintertuin

Bericht door David86 »

Najaar: Bloemkool, andijvie, ijsbergsla, wortels, aardpeer en als je je broccoli hebt laten staan na de eerste oogst kun je nog steeds roosjes snijden.

Winter: Spruiten, aardpeer, boerenkool, laatste herfst bloemkolen, andijvie* ijsbergsla* en de laatste broccoli roosjes (* = onder een vlies)

Onverwarmde kas: Andijvie, botersla, peen, spinazie

Er zullen vast en zeker nog veel meer dingen goed gaan. Dit is wat wij nog hebben staan (dit eten wij namelijk :) )
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wintertuin

Bericht door kockie »

Wat bedoel je met "onder een vlies"? Heb je er een plastic tunnel overheen of alleen iets er bovenop liggen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wintertuin

Bericht door David86 »

Alleen wat er overheen.

Een heel dun "fleece doek" is te koop bij tuincentra, ligt er over bij vorst.
..
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Wintertuin

Bericht door Anne2 »

Ik heb nu nog: aardperen, rucola (1 soort de ander niet meer), paksoi, bloedzuring, borage, peterselie, salie, oregano, tijm, munt (maar klein beetje). Ik oogst nu niet van de kruiden, ik weet niet waarom maar denk dat dat dan misschien teveel vraagt van een plant. Echt florissant staat het er nu ook niet bij, behalve de peterselie en de rucola. Ik heb met de kerst nog wel bloedzuring en rucola gebruikt.

Ik heb verhoogde bedden en ik heb wel eens gehoord dat het aan water minder hard vriest, weet niet of dat klopt.

De knoflook staat al 10 cm boven de grond, de egyptische ui nog hoger, lijkt mij niet wenselijk.
Ik denk dat ik dat vliesdoek ook maar moet kopen ter bescherming.

Halen jullie tijm en rozemarijn eruit? Ze vriezen bij mij elk jaar dood, nu nog groen.

Wat zijn goedkope plekken om dat vliesdoek te kopen?
Ik weet hier geen tuincentrum, kan bouwmarkt ook, of Action of wat dan ook?

Waarin verschilt dat materiaal met bubbeltjes plastic, is het echt fleece, stof dus, water doorlatend?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wintertuin

Bericht door David86 »

het laat lucht en water door.

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2705 zomaar een link, dan heb je er een beeld van..

De egyptische uien zijn wat in de war denk ik :) ze komen op of het voorjaar is.

Over het algemeen zijn die "ajuinen" zoals knoflook en egyptische ui wel redelijk hard, ik maak me niet zoveel zorgen.
..
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wintertuin

Bericht door Lunch »

Die staat hier bekend als Stengelui. Hier is ie afgelopen vorst helaas afgestorven maar als het goed is moet hij deze lente weer opkomen.

Peterselie en bladselderij doen het ook nog steeds hier, de knoflook moet nog wel ontkiemen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wintertuin

Bericht door kockie »

Bij mij staat een aantal knoflookjes nog stoer de hemel te bekijken, een aantal andere zijn nog niet opgekomen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wintertuin

Bericht door Dutch John »

Anne2 schreef: Halen jullie tijm en rozemarijn eruit? Ze vriezen bij mij elk jaar dood, nu nog groen.
Rozemarijn en salie lekker royaal instoppen met hooi. Tijm mag hier best wat terug vriezen; woekert. De knolselderij en rode bieten krijgen ook een extra laag blad of hooi. Alle bedden zijn hier bedekt met een laagje hooi. Je vindt dan ook veel regenwormen in de toplaag.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Roosje
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2013, 16:29

Re: Wintertuin

Bericht door Roosje »

Ooh, ik kijk er al naar uit om dat ook allemaal te voorzien in ons nieuw huisje :)! Gelukkig is onze tuin groot genoeg voor een deftige moestuin ook!
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Wintertuin

Bericht door Anne2 »

Ik heb geen hooi en heb ook een vliesdeken gekocht. Tenminste dat hoop ik. Die van mij heet starter, en op de foto staan er nieuwe plantjes onder. Weet dus niet zeker of dit hetzelfde product is.

Afbeelding

Dit staat erop het etiket, dat is mij ook niet echt duidelijk. Zoals ik het uitleg kan de kou (blauwe pijltjes) er zowel in als uit, net zoals de warmte (rode pijltjes). Zou het tegen de regen zijn en te felle zon van nieuwe plantjes?

Ik heb hem een paar keer dubbel gevouwen over de rozemarijn en tijm gelegd.

Ik begrijp het sowieso niet goed, waarom is het onder dat doek warmer dan erboven? Hier in huis staat het ijs ook aan de binnenkant van de ramen en is er een kamerplant dood gevroren. En daar wordt dan nog gestookt, dat is dan toch buiten helemaal het geval?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wintertuin

Bericht door Dutch John »

Anne2 schreef: Ik begrijp het sowieso niet goed, waarom is het onder dat doek warmer dan erboven?
Doek, of eender welke bedekking, verhindert het ontsnappen van aardwarmte die gebufferd is. Net als een deken op een bed verhinderd dat lichaamswarmte verdwijnt in koude lucht.
Daarom is het ook in de winter bedekt houden van teeltbedden zo belangrijk. Het bodemleven kan in de toplaag zijn werk blijven verrichten: organisch materiaal omzetten in voedingsstoffen voor de planten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Wintertuin

Bericht door Anne2 »

De grond is toch ook bevroren.

Ik zal het maar bekennen ik doe een elektrisch deken aan om de kou uit het bed te halen ( :oops: ) in een onverwarmde slaapkamer. Vergeet ik dat of kom ik laat thuis en stap ik een ijskoud bed in dan trekt het alle warmte uit mij en wordt ik ook nauwelijks meer warm. Het deken kan alleen die warmte vasthouden als die er om te beginnen is.

Ik produceer warmte maar die plant of aarde toch niet?

Of is aarde altijd warmer dan lucht, ook als hij bevroren is?
Maar hoe kan het dan dat het dicht bij de grond harder vriest dan daarboven?

En is dit hetzelfde vliesdoek tegen vorst?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wintertuin

Bericht door kockie »

Volgens mij is de werking van een vliesdoek als volgt. Bij een heldere hemel 's nachts, zit je tegen een hemeltemperatuur aan te kijken van tegen het absolute nulpunt, voor het gemak even op -250 graden gezet. Ook je plantjes kijken daar tegenaan en verliezen dus veel warmte. Door nu een stukje vliesdoek over de plantjes te leggen verandert de situatie. De doek neemt de omgevingstemperatuur aan, laten we zeggen -5. Nu zit het plantje tegen -5graden C aan te kijken ipv -250graden. Het plantje zal veel minder warmte verliezen naar de omgeving en daardoor veel minder koud worden en dus minder beschadigen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Wintertuin

Bericht door Anne2 »

Ok, nog even samenvatten kijken of ik het goed heb. Hoog in de lucht is het altijd kouder (buiten een vliegtuig vriest het). Als het winter is, zakt die koude dichter naar de aarde toe (??)

Ik begrijp de vorst aan de grond nog niet, daar is het toch ook kouder, plantjes staan aan de grond...

Mijn kruiden staan in een verhoogd bed. Heeft dat voordelen? Zal ik bij een volgende tuin, voor deze kruiden weer een verhoging maken?

En komende week is er geen vorst meer, vliesdoek er weer afhalen? Of is het beter tot het voorjaar te wachten.
Plaats reactie