Compost

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Compost

Bericht door ritsaert snijder »

Mijn ouders maakten altijd prachtige compost. De compostbak werd zo heet dat de meeste onkruid zaden werden gebakken. Tnminste dat zei mijn vader. Ik geloof ook heilig in de werking van compost.

Ik heb zelf een open houten bak van 1m3 met gaas plus en een plastic vat (krijgertje). Maar er groeien zelfs aardappels in en na twee jaar is het nog steeds maar half compost. Ik ben hem nu weer netjes aan het opbouwen met dunne laagjes. Ik stort het er niet meer direct in zodat je hompen van hetzelfde materiaal krijgt.

Heeft iemand nog tips?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Compost

Bericht door peter1968 »

Ik denk dat het belangrijk is, dat je het materiaal goed "verkleind". Een goede versnipperaar is daarbij handig !
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Compost

Bericht door David86 »

Ritsaert.

Hoe groter de hoop hoe heter de "broei" in de kern (de buitenlagen isoleren enigzins). Deze broei is de turbo van je composthoop. Laat hetgeen wat je er op gooit eerst een paar dagen in de zon liggen zodat het wat droger is. Verkleinen en snipperaars enzo doe ik niet aan. Alles op de grote hoop en lekker broeien met die handel.

Als het lang duurt voor je compost heb moet je maar lang wachten tot je het gebruikt :)

Als je proces wil versnellen zijn die plastic compostvaten ideaal. Die maken snel korte metten met je groenafval deze helpen de broei wat met zonnewarmte en "goeie ventilatie".

Je nu broeiende nieuwe kleinvee trouwens ook. Als die jongens wat ouder zijn verorberen ze je groenafval waarschijnlijk grotendeels. zij maken er dan in luttele dagen mooie mest van :)( hoog in stikstof dus helemaal top voor de groei van je planten)


Groeten,
..
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Compost

Bericht door Brit »

Hoi,

Ik heb ook een composthoop van ongeveer 3 m3 (of eigenlijk 3)
Composthopen
Composthopen
1 voor vers materiaal, 1 voor het na-composteren en 1 voor blad-compost in te maken. Die laatste wil ik gaan gebruiken als mulch-laag.

Het belangrijkste bij composteren vind ik om alles goed te mixen. Dus geen laagjes, maar alles zo goed mogelijk mengen met een riek o.i.d. Laagjes vers groen materiaal van 5 cm dik kunnen al verslijmen en dan dus een gedeelte van de hoop van verse zuurstof afsluiten. Het beste is om ongeveer 30 á 40% vers groen materiaal te mengen met bruin materiaal (houtig materiaal of droog/verdort blad). Dit laatste mag ook worden vervangen door het oudere compost waar je het anders op zou leggen. Meng het nieuwe materiaal zowiezo met de toplaag om ook deze laag te doorbreken.
Daarnaast maak ik het verse materiaal altijd zieknat tijdens het mengen, ongeveer 2 gieters per kruiwagen vers materiaal, want ik heb in mijn 15 jaar als hovenier heel vaak slechte compost gezien doordat de hoop uitdroogde tijdens het heet composteren, maar nog nooit één die mislukte doordat het te nat was..... Ik dek het wel af om de bovenlaag vochtig te houden en de regen buiten.

Daarnaast ben ik er ook een voorstander van om zo veel mogelijk te versnipperen, zodat er geen luchtkamers kunnen ontstaan, want deze laten de temperatuur dalen en kunnen voor plaatselijke uitdroging zorgen. Maar als je alleen maar af en toe een takje hebt tussen je groenvuil is dit niet echt nodig. Zaagsel en grasmaaisel is een erg mooie combo om stokkerig materiaal mee op te vullen :mrgreen:

suc6, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Compost

Bericht door David86 »

Ritsaert,

Een leuk stukje kennis is terug te lezen in het boek van Scott nearing. Zijn bestaan draaide een beetje om die compost hopen heen.(zijn simpele leven hield hem eigenlijk voornamelijk bezig met zijn tuin en zijn bos) Hij heeft er intressante werkwijzen op na gehouden. Mij teveel werk maar het zal wel goed werken. Als je wil kun je dat boek van me lenen.

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Compost

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemorgen,
Bedankt voor de ideeën Brit & David,
Ik denk dat het bij mij te droog is en te slecht gemengd. Ik ga er ook houtzaagsel bijgooien. En ik ga naar 3 bakken. Kan ik in bak 2 verzamelen en het vervolgens mengen naar bak 1 en 3.

@Brit,
Dat is best veel water en ik heb vlakbij een pompje liggen in de sloot, lijkt me de moeite waard om een vaste slang te maken?

@ David,
Ik heb er al best wat over gelezen. Ik lees al heel veel over bouwtechniek. In tuintechniek ga ik me echt verdiepen als ik in het voorhuis woon! Maar bedankt!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Compost

Bericht door Brit »

ritsaert snijder schreef:@Brit,
Dat is best veel water en ik heb vlakbij een pompje liggen in de sloot, lijkt me de moeite waard om een vaste slang te maken?
Yep, ik was er dan ook verbaasd over dat ik toch nog een opgedroogde plek had toen ik weer wat aan het omgooien was. Ik zou wel aanraden om het heel nat te maken als je het opbrengt en daarna afdekken en zo laten tot je weer een lading hebt. Nieuw water van de regen of uit de sloot kan de temperatuur doen dalen en dat is zonde.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Compost

Bericht door ritsaert snijder »

oke, bedankt,
dus dat is de reden van het nat maken alleen bij het opgooien.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Compost

Bericht door ritsaert snijder »

Bedankt voor de tips, dus zoiets met een pompje en een sproeiding.

Aanvoer gaat in de middenbak, wordt telkens gesproeid met slootwater en verdeeld in de bakken. Bakken worden afgedekt.

Als er nog tips zijn zijn die natuurlijk welkom.
Bijlagen
composthoop.JPG
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Compost

Bericht door David86 »

Ritsaert,

Een prima idee, je moet wel waken voor "over engineering" een gieter met broes zou evt ook voldoende zijn. Een compost hoop keer je natuurlijk niet dagelijks.. Misschien 2 a 3 keer per jaar (als je echt ijverig ben) en grote hoeveelheden water heb je sowieso niet nodig. Er valt natuurlijk geregeld een buitje op je composthoop.

Gezien de maat van je moestuin is een plastic compostvat ook zeker aan te raden. Wij gebruiken er 3. Samen met de kippen en konijnen zijn deze 3 vaten in principe voldoende voor de groentenlap (a 300m2 +-) Deze vaten werken sneller dan de hopen en bakken die je veelal ziet.

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Compost

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Ik vind het ook wel een beetje twijfelachtig. Maar ik kom daar door de beplanting niet makkelijk bij het water. Ken mezelf & dan doe ik het niet. Waterslang daar is ook wel handig. En ik heb de spullen liggen!

Ik geloof dat ik het systeem Brit ga gebruiken; nieuw materiaal gaat op de middenbak, die is nog niet aan het composteren. Het natte materiaal verdeel ik naar de compostbakken en die dek ik goed toe. Voordeel is dat je nooit je broei koelt met water!

Het is voor mijn moestuin zeker groot genoeg. Maar tot nu toe gebruik ik het ook niet voor de moestuin omdat het teveel troep en zaden bevat. Maar die bak is zo leeg; een stukje kwakkelend gras, de fruitbomen voor, de fruitbomen achter. Ik zie geen overschot aan compost ontstaan! Is nooit teveel!

En composteerbaar materiaal is er heel veel en gaat nu zelfs in de kliko; zaagspul, maaisel uit de bermen, enzovoorts!

bedankt,
Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Compost

Bericht door ritsaert snijder »

Zo, ik heb dat ding gebouwd, batterij was op dus een foto volgt nog. Dompelpompje door een tuinslang geeft maar een miezerig straaltje. Ga ik nog aanpassen. De linkerhoop gevuld en afgedekt met een matje. Ging de kat gelijk op liggen.

@ Brit, je hebt de planken helemaal gesloten. Sluit dat niet teveel af? Moet de voorkant ook dicht?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Compost

Bericht door Brit »

Hoi Rits,

Ik heb aan de zij- en achterkant 1cm gelaten tussen de planken en aan de voorkant planken die ik achter een steunplank kan zetten om alles netjes recht op te kunnen werken en er ook weer makkelijk uit te kunnen halen. Als je dat niet wilt/nodig vindt kan je het ook gewoon bedekken met hetzelfde als wat je er bovenop legt.
Eén van onze katten ligt er ook graag op te slapen als er geen zonnig plekje is en het niet regent :wink: Ze is zelfs beledigt als ik haar er vanaf haal om de hoop weer bij te vullen :evil: Ze weten toch altijd de beste plekjes te vinden....

Verder is mijn afdek mat helemaal waterdicht en ik vraag me af of dat wel het beste is. Dus wat gebruik jij (en anderen)? Ik hoor vaak dat een oud tapijt erg goed werkt want het is semi-water en lucht doorlatend en lekker zwaar.
Daarnaast heb ik ook wat wormen uit mijn wormenbak in de hoop gegooid. Deze zitten vooral op de wat koelere plekken, maar lijken een positieve uitwerking te hebben op het eindproduct.

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Compost

Bericht door ritsaert snijder »

Brit,
Bedankt, ik ga nog wat planken zoeken. Die katten gaan ook altijd de kachel liggen (dat is nu een rocket stove/ Peter model)

Ik heb er nu een oud inflatable matje op liggen. Ik ga mijn moeder is polsen voor afdekdoek/mat/tapijt.
groet! RS
groet!

Ritsaert
Plaats reactie