Aardappelpraat

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

Prima pieperjaar hier. Vanmorgen de Frieslanders opgeraapt (nee, niet gerooid) vanonder de bedekking. Ondanks de droogte (we hebben niet gesproeid) en het feit dat we niet spuiten tegen Phytophtora is 80% van de opbrengst van de categorie frietaardappel. Vorig jaar moesten we te vroeg oogsten vanwege aardappelziekte. Doorgerekend komen we nu aan een opbrengst van 45 ton/ha en dat is volgens mij niet slecht. De Agria en Rozeval mogen nog even blijven staan, maar de weersomstandigheden zijn link.

Buurman's piepers gaan naar China.... De waanzin ten top. Daar wordt kennelijk elke 4 uur een nieuwe McDrek geopend.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Aardappelpraat

Bericht door Jan. »

Wederom phytochtora ofzo, hoe kom je daar doorheen zonder bespuiten met allerlei rommel?

Maar door de hoeveelheid poters en minder eters ruim voldoende denk ik.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Aardappelpraat

Bericht door benthuis »

DJ, zou je misschien je teelmethode onder mulch nog een keer stapsgewijs uit een kunnen zetten?
Wil binnenkort vroegen poten, maar jouw methode trekt me!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aardappelpraat

Bericht door Tim »

Ben,

Om de ziektes voor te zijn kun je ook vroeg poten, daarna een schermpje erover.

Ga ik ook proberen, ga ze komende week poten (Frieslanders). De Texla's liggen nog prima in de schuur, geen uitloper te zien. Zijn december pas uit de grond gekomen (hoge zandgrond).

Zou een late aardappel ook vroeg gezet kunnen worden? Of rijpt ie dan niet goed af?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door kockie »

Ik heb 2 jaar geleden ook onder mulch gepoot. Ik had karton op de grond met daarover gemaaid gazongras. Na een regenbui gras aan de kant, gaatje in het karton, aardappel op de grond en gras er weer dunnetjes overheen. Gedurende het seizoen nog een paar keer mulchen om groen worden van de aardappels tegen te gaan en klaar....

Rooien gaat dan als volgt: met grijpe het loof en trekke het naar boven. Raap de aardappels op en klaar.... Als toegift ook nog eens fantastisch losse grond!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Aardappelpraat

Bericht door benthuis »

Maarten, je het het gewoon boven op een stuk grasland gelegd?
Ik wil dit namelijk rond de wei doen, beetje random..
Maar moet nog beginnen. Lees op internet dat mensen deze mulch laag als in het najaar aanleggen.
Lijkt me een heel mooi concept om een beetje te starten met mn perma-zooi-tuintje!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door kockie »

Ik denk dat wanneer je in het najaar al begint te mulchen het geen probleem is. Of het zo op grasland kan weet ik niet; zou ik (of jij) moeten proberen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

Ben,

Het is niet mijn methode. Ruth Stout deed het 50 jaar geleden al zo, nog ruim voor de term permacultuur bedacht was. De natuur zal het altijd zo gedaan hebben.

Kockie heeft het al goed beschreven:
Je houdt het teeloppervlak het hele jaar door bedekt. Met dood of levend organisch materiaal, net wat je voorhanden hebt. Het tijdstip van poten hangt af van het gevaar op vorst. Liefst niet te vroeg dus. Een gaatje maken in de bedekking en de poter in de aarde leggen, bovenkant gelijk met het oppervlak. Bedekking losjes er weer over leggen. Nog niet te dik, want je wilt dat ze erdoor kunnen groeien. Staat er eenmaal wat loof op, dan vul je mulch aan, om te voorkomen dat de nieuwe aardappels groen worden. Tussen de aardappelen poot je afrikaantjes of goudsbloemen, meestal een kwestie van verplanten. Suikermais doet het als overlappende nateelt prima. Ik zaai de mais in potjes (drie per potje) en plant ze later tussen de aardappelen. Door ze in potjes te zaaien kun je wat vroeger beginnen en verstikt het aardappelloof de mais niet. Meestal groeit er Melde tussen aardappelen. Ik sta die tegenwoordig toe, mits ze niet woekeren. Melde hoort bij aardappelen, zo het schijnt.

Op grasland (of gazon) is het niet veel anders, alleen moet het gras eerst afsterven. Dus leg je ruim tevoren (het kan nog) het perceel of bed dicht met kranten. Twee lagen is voldoende. Daarop mulch. Als de poottijd aanbreekt: gaatje, kleiner dan de poter, maken in de kranten, poter erop/erin en verder zoals boven.
Deze methode heeft als voordeel dat je zonder werk gebruik maakt van de voordelen van ros. Grasros houdt vocht vast en is een voedselbron. Bovendien zit het vol bodemleven. De rossen afvoeren zou doodzonde zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
stro vent
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2014, 06:05
Locatie: Huis
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door stro vent »

Niemand die zich waagt aan het kweken uit zaad ? ik ben bezig met enkele soortjes van Vreeken .
Blaue Anneliese , blue berry , en blaue bristen .
Maar heb ook de Muru en Ashmont TPS van Tom Wagner hier aan het kiemen gekregen .

Verder ook nog truffeltje , rode eersteling , pink fir apple , blue belle , friese geeltjes, vitelotte, en koopmans blauwe als pootgoed .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door kockie »

Ik had geen idee dat er überhaupt zaad voor aardappelen te krijgen was....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
stro vent
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2014, 06:05
Locatie: Huis
Contacteer:

Re: Aardappelpraat

Bericht door stro vent »

http://www.tomwagnerseeds.com/index.php ... s/tps.html

Ik probeer wel wat updates te posten van het kweekproces
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Aardappelpraat

Bericht door benthuis »

Het eerste lapje ligt er in,
-karton (voor handen)
-rommeltje van blad, takken en ras maaisel
-beetje aarde om het te verzwaren
-oude paarden mest

Alles redelijk bevochtigd om het karton wat te laten vergaan.
Daarna netjes toegedekt.
2014-03-07 17.47.56.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Aardappelpraat

Bericht door hein uut mooi drente »

Ik heb hier nog een stuk worteldoek liggen op zolder, zou het daar ook mee kunnen in plaats van karton?
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aardappelpraat

Bericht door Dutch John »

Worteldoek moet je er weer een keer uithalen. Bovendien houdt het geen zonlicht tegen, waardoor het gras niet echt afsterft. Kranten, karton, oude papieren zakken, het composteert en je hebt er geen werk meer mee. Gras afsteken is ook niet nodig. Afdekken en je bent klaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Aardappelpraat

Bericht door hein uut mooi drente »

DJ wat is het nut van die afrikaantjes/goudsbloemen?

Het worteldoek wou ik op de gespitte zwarte grond leggen daar de poters onder en gemaaid gras erbovenop, na het rapen het worteldoek weer opruimen en bij gebleken succes volgend jaar weer gebruiken.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Plaats reactie