Kamerplanten die je op kan eten...

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door David86 »

Gezien jullie ervaring heb ik toch een andere fout gemaakt denk ik.

Misschien heb ik hem wel te weinig water gegeven toen hij buiten stond.
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door 12much »

Haha, blijft altijd spannend met levend goed..ik had in dezelfde pot 3 basilicumplanten gezet. die groeiden net zo hard als de stevia. De pot stond beschut op een verhoging onder de oversteek van mijn schuurtje zodat bij regen water er in zou vallen, geen opvangschaal, plusminus 12 liter goede potgrond. Opeens ging de basilicum binnen 1 weekend kapot en er viel niets meer aan te veranderen. Dat is een hele lekkere pesto geworden, dat dan weer wel, maar ik had maar 1/3 van de oorspronkelijke oogst over.

De stevia die natte voeten heeft, groeit niet hard maar 90% overleeft dat wél, de grond die droog genoeg is om van de potrand los te komen en 1x in de week bijgevoerd wordt, heeft dezelfde lage groeisnelheid, geen natte voeten, maar continue boshumusachtige vochtigheid heeft bij mij het beste resultaat. En inderdaad zoals DJ al aangaf, zodra je begint te toppen om de blaadjes te oogsten of te stekken, schieten de scheuten er uit.

Nu nog een strategie bedenken voor de winter....
Never burn faster than your Wocket.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door rinchen »

12much schreef: was jij er nou niet bij op de forumdag? En denk je écht dat ze het in verpakking overleven? Ik kan wel veel doen met dozen en steunen etc, maar ik heb dat nog nooit geprobeerd...laat maar horen.
Nee ik was er niet bij op de forumdag.
Ik heb zelf een keer in Ierland een jonge scheut van een "Monstera delicosa" in een zip-lock gedaan met wat water en vervolgens in de koelkast gezet (vertraagd het metabolisme). De volgende dag mee naar Nederland genomen in de koffer in het vliegtuig. Nu is hij inmiddels monsterachtig groot :o
Er is een postorder bedrijf in bloemen en planten waar ik voorheen wel eens wat bestelde en meestal komt dat wel goed. Als ze al een wortelkluit met grond hebben dan zou je de vochtige wortelkluit met folie in kunnen wikkelen zodat die niet uit elkaar valt. Het plantje kun je dan in een doosje doen en zo inpakken die ie niet heen en weer schuift of rammelt.

Groetjes,
Rinchen
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door Anne2 »

Ik heb een citrusboompje (weet even niet meer hoe hij heet) van de Gamma. Ik geloof dat ze elk voorjaar deze zelfde aanbieding hebben. Zou eetbaar zijn (en daar ging ik voor) maar is niet te eten...Kweker zegt: alleen geschikt voor marmelade. Maar dan heb je er heel wat tegelijk nodig om een potje te vullen. Eerste jaar vielen alle speldeknopvruchtjes eraf. Kweker zei: vernevelen.

En ja hoor, als ik eraan denk, spuit ik hem elke dag even, hij bloeit nu nog (ruikt heerlijk) en heeft vruchten in alle stadia. Hij zou 2x per jaar bloeien, maar houd nu niet meer op. Ik ga ze schillen en de schilletjes invriezen.

Boom zelf is ook al gegroeid. Het is nog maar een iniminiboompje maar ik vind het wel leuk. Geprobeerd te stekken is mislukt.

Nu wil ik ook een citroenenboom, maar wat zijn die dingen duur. Misschien moet ik zelf een pit gaan zaaien.

Ik heb ook citroengras. Oogst valt vooralsnog erg tegen. Het is geen weelderige bos, maar een paar ielige stengels. Ik heb een paar stengels in de vriezer gedaan en de bladeren gedroogd voor de thee. Ik wil hem de volgende zomer buiten zetten. Er was dit jaar zoveel luis dat ik dat niet durfde.
Ik hoop dat ik volgend jaar kan oogsten.

Op mijn verlanglijstje staat ook nog boomtomaat.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door David86 »

citroen zaaien is geen goed idee

De citroen word al honderden (al dan niet 1000den) jaren gestekt en of geënt. Kiemkracht en raszuiverheid van de zaden staan dus zeker niet hoog meer op zijn eigenschappen lijstje.

Ik heb een citroentje staan, op het moment ben ik aan het hopen dat de stekken aan slaan (ik durf niet te kijken i.v.m. wortelschade) een aantal stekken zijn al overleden maar een paar blijven groen, ik heb goeie hoop want ze staan inmiddels al een maand of 2 denk ik.

Ik heb ook een citrus calamondin.. is een kruising tussen mandarij en kumquat, met als byzondere eigenschap zijn overwinterings tolerantie. Hij kan gewoon in de vensterbank overwinteren (citroen kan dit niet)

Ik ben bezig om onderstammen de regelen om op te enten, ik had bij vreeken wat zaden van een poncirus trifoiliata gekocht en volgens aanwijzing gezaaid, ik had gehoopt hier op te kunnen enten. Er kwam er niet 1 op helaas. Volgend jaar nog eens proberen


Als de stekken aanslaan mag je wel een citroenboompje/struikje (afhankelijk van je snoeihand) hebben als je wilt.

Edit: Vreekens zaden in Dordrecht verkoopt ook citrusplantjes en kiwi's enzo in het voorjaar (afgelopen jaren i.i.g) je kan ze via internet bestellen maar daar zijn mijn persoonlijke ervaringen echt bar slecht mee. Bestel 5 planten en je krijgt 3 "vervangende planten" omdat het ras dat je besteld hebt uitverkocht is. Dit vind ik persoonlijk gewoon kl*te, ik bestel een bepaald ras of bepaalde plant met een reden, dan moet je niet iets anders sturen. Ik rij nu maar naar hun toe, want ondanks de klote service met mailorder hebben ze werkelijk alles wat een biologisch tuinders hartje sneller laat kloppen. Oude rassen, vergeten groenten, goekope citrussen etc etc
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door 12much »

Daar gaat Anneke ook altijd naartoe, met de nadruk op naartoe :P
Never burn faster than your Wocket.
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door Anne2 »

David86 schreef: Ik heb een citroentje staan, op het moment ben ik aan het hopen dat de stekken aan slaan (ik durf niet te kijken i.v.m. wortelschade) een aantal stekken zijn al overleden maar een paar blijven groen, ik heb goeie hoop want ze staan inmiddels al een maand of 2 denk ik.
Dat hoop ik ook voor je. Mijn blaadjes bleven ook maanden lang groen. Een groen vruchtje verkleurde zelfs tot oranje in die maanden, bleef wel klein. En toch bleek er uiteindelijk geen worteltje aan te zitten :(
Doe je daar nog wat mee, stekpoeder of zo, of zet je takjes zo in de grond, met 2 (halve?) blaadjes en een zak erom of zo? Ik wil het volgend jaar nog wel een keer proberen, maar weet niet goed wat ik dan moet doen.

Wat leuk dat je zelf ent, wil ik ook nog eens leren. Dan zal ik maar geen pit zaaien.
David86 schreef: Als de stekken aanslaan mag je wel een citroenboompje/struikje (afhankelijk van je snoeihand) hebben als je wilt.
Heel graag.

Ik vind dat niet kunnen hoor iets anders opsturen zonder overleg. Ben er 1x geweest, ik had moeite met vinden, stond voor mijn gevoel zo raar ingedeeld, zat steeds verkeerd te zoeken. Ik had een grote kwekerij verwacht met buiten ook van alles.

Ik krijg die quotes niet goed, als ik wijzig staat er een "quote"dubbel, haal ik die weg, veranderd er niets. Als ik weer op wijzig klik wat ik weg heb gehaald er weer gewoon bij.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door Anne2 »

Gelezen, begrijp alleen niet goed waarom het niet lukte. Anders lukt dit altijd wel. En wat ik weghaalde kwam er weer terug. Dank voor het veranderen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kamerplanten die je op kan eten...

Bericht door David86 »

er was een dubbele [/quote] aan het eind van je verhaal en er stond er geen na je eerste quote, het is iig weer geregeld
..
Plaats reactie