opbouw van je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Lekker aan het tuinen :)

Jimmeuh, heb je al gekeken naar andere rassen tomaten? Ik heb verschillende rassen buiten geprobeerd maar sommige trekken het niet , ze worden dan heel zwak en daarna dus ziek. Ik teel buiten italiaanse tomaten, van die geribbelde vleestomaten. Dat gaat eigenlijk wonderbaarlijk. Misschien loont het de moeite volgend jaar een paar verschillende rassen te zetten en even te kijken welke het best gedijd? Tomaten buiten moet goed kunnen gaan. Mijn buitentomaten waren dit jaar zelfs eerder aan het geven dan mijn binnen tomaten (die op het moment behoorlijk lijden onder de kinderziektes van mijn incomplete nieuwe "kweeksysteem")

Nette tuin

Kockie, volgens mij is jouw "kasje" en redelijk flinke kas. of vergis ik me nou ? Bij het plaatsen en afwerken is het een goed idee om alvast na te denken over hoe je gaat voorkomen dat je ziektes in je kasgrond krijgt.(og eigenlijk hoe je gaat voorkomen dat ze ieder jaar terugkomen omdat ze in je grond zitten) en hoe je gaat voorkomen dat je de grond uitput in de kas, deze word in de meeste gevallen heel intensief "beboert"

Dat mulchen had ik bij John ook gezien. die behaalt er best aardige resultaten mee begreep ik, Ik mulch alleen onder de meerjarige planten. Dat geschoffel houd me van de straat :)

Voor de heren die aardbei ambities hebben volgend jaar... Het is nu de tijd om je planten te zetten. Ik ga ze morgen zetten.

Voor de heren met knoflook en tarwe ambities. over een paar weekjes kan het erin dus bestel op tijd :)

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Hey,

We hebben nu voor een 2e jaar ongeveer 4m² groentetuin en inmiddels in de rest van de postzegel 3 bessenstruiken, rabarber, suikermais en aardbeien staan. Echter de grootste demotivatie hier zijn die verrekte naaktslakken. Die vreten alles kapot, knollen, kleine plantjes. Er is weinig over van wat we dit jaar gezaaid hebben op de 4m².

Bij de druif, 2 groene en 2 blauwe, doen de blauwe het erg slecht. Ik denk dat ze een behoorlijke klap gehad hebben met de vorst, heb ik ze dit jaar grondig gesnoeid. Misschien iets teveel van het goeie :cry:.

Ik wil graag verder gaan met de groente tuin, maar het ontbreekt me vaak aan moed en zin :oops: om me goed in te lezen. Is het een idee om een groentetuin kalender te maken, geïntegreerd in het forum? Elk lid kan dan per periode zijn ervaring en tips kwijt op de betreffende dag/periode. Ik wil hem wel modereren, als dat nodig is.

Bv: zoiets: http://www.snailsource.com/forum/cal_lite.php

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 18 aug 2012, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Volgens mij kunnen we dat net zo goed in de wiki integreren. Voor iedere maand een pagina en gaan met die banaan. De wiki is er nu toch en moet toch al beheerd worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Tim ,

Biervallen werken redelijk goed op kleine oppervlaktes

potje bier ingraven met een afdakje erboven, slakken drinken het bier vallen in het bakje en verzuipen in een aangename roes :)

Kijk eens naar de ph van je grond, druiven zijn erg gevoelig voor zure grond.

Groeten,
..
Robert
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:47

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Robert »

David86 schreef:Lekker aan het tuinen :)

Jimmeuh, heb je al gekeken naar andere rassen tomaten? Ik heb verschillende rassen buiten geprobeerd maar sommige trekken het niet , ze worden dan heel zwak en daarna dus ziek. Ik teel buiten italiaanse tomaten, van die geribbelde vleestomaten. Dat gaat eigenlijk wonderbaarlijk. Misschien loont het de moeite volgend jaar een paar verschillende rassen te zetten en even te kijken welke het best gedijd? Tomaten buiten moet goed kunnen gaan. Mijn buitentomaten waren dit jaar zelfs eerder aan het geven dan mijn binnen tomaten (die op het moment behoorlijk lijden onder de kinderziektes van mijn incomplete nieuwe "kweeksysteem")

Nette tuin

Kockie, volgens mij is jouw "kasje" en redelijk flinke kas. of vergis ik me nou ? Bij het plaatsen en afwerken is het een goed idee om alvast na te denken over hoe je gaat voorkomen dat je ziektes in je kasgrond krijgt.(og eigenlijk hoe je gaat voorkomen dat ze ieder jaar terugkomen omdat ze in je grond zitten) en hoe je gaat voorkomen dat je de grond uitput in de kas, deze word in de meeste gevallen heel intensief "beboert"

Dat mulchen had ik bij John ook gezien. die behaalt er best aardige resultaten mee begreep ik, Ik mulch alleen onder de meerjarige planten. Dat geschoffel houd me van de straat :)

Voor de heren die aardbei ambities hebben volgend jaar... Het is nu de tijd om je planten te zetten. Ik ga ze morgen zetten.

Groeten,
Veel van de leuke soorten knoflook zijn nu al uitverkocht, nog voor het leveren. Ik bestel al voot de zomer bij www.levenvanhetland.nl die dan in oktober geleverd worden. Oktober is de beste maand voor het planten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

David86 schreef:
Kockie, volgens mij is jouw "kasje" en redelijk flinke kas. of vergis ik me nou ? Bij het plaatsen en afwerken is het een goed idee om alvast na te denken over hoe je gaat voorkomen dat je ziektes in je kasgrond krijgt.(og eigenlijk hoe je gaat voorkomen dat ze ieder jaar terugkomen omdat ze in je grond zitten) en hoe je gaat voorkomen dat je de grond uitput in de kas, deze word in de meeste gevallen heel intensief "beboert"
Het kasje is 13M2. Ik weet niet of dat groot is. Het is wel een beetje een minder hoogstaand kwalitatief ding om het zo maar eens uit te drukken, maar ik ga het er maar eens in proberen. Ik ben inderdaad nog in twijfel over de inrichting. Volle grond of bakken, een zijsprong naar aquaponics, ik weet het nog niet. Heb geprobeerd wat inspiratie op te doen bij the victorian kitchen garden, maar die stookten er werkelijk op los.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Jimmeuh »

David86 schreef:Lekker aan het tuinen :)

Jimmeuh, heb je al gekeken naar andere rassen tomaten? Ik heb verschillende rassen buiten geprobeerd maar sommige trekken het niet , ze worden dan heel zwak en daarna dus ziek. Ik teel buiten italiaanse tomaten, van die geribbelde vleestomaten. Dat gaat eigenlijk wonderbaarlijk. Misschien loont het de moeite volgend jaar een paar verschillende rassen te zetten en even te kijken welke het best gedijd? Tomaten buiten moet goed kunnen gaan. Mijn buitentomaten waren dit jaar zelfs eerder aan het geven dan mijn binnen tomaten (die op het moment behoorlijk lijden onder de kinderziektes van mijn incomplete nieuwe "kweeksysteem")
Heb je toevallig wat voorbeelden van soorten?
Huisje breek mij niet...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

nee :)

Als je naar de meeting komt kan ik wat zaad meebrengen van een tomaat die het bij mij goed buiten doet. Maar dat hij het bij mij goed doet wil niet zeggen dat hij het bij jou ook goed doet, ivm grond microklimaat etc

Groeten,
..
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Jimmeuh »

Kan er spijtig genoeg niet bij zijn. Maar dan probeer ik eens wat verschillende rassen volgend jaar. Allesinds bedankt voor de tip!

Gisteren de eerste patissons geoogst:
2012-08-19 20.19.07.jpg
Huisje breek mij niet...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

mooie vruchten, ik heb wel eens gelezen dat ze te eten zijn als courgettes ?

Hoe lang blijven die dingen goed ?

Groeten,
..
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Jimmeuh »

Geen idee, het is letterlijk de "eerste" oogst ;)

Vroeger hadden we die dingen bij m'n ouders in de serre. Maar die lieten ze veel groter worden om soep van te maken.
Volgens wat ik gelezen heb, zou je ze best oogsten op max 10cm. Dit komt de smaak weer ten goede en de schil zou minder hard worden. Deze zijn dus net al ietsjes te groot.

De oogst komt bij ons nu net op tijd, daar de courgettes wat uitblijven momenteel :)
Huisje breek mij niet...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Kockie,

Ik heb een boek liggen urban selfsufficiency ofziets heet dat (ligt op de vliering vandaar de gegokte titel) In dat boek word een self watering container beschreven. Deze wil ik volgend seizoen gebruiken in de kassen. Maar dan ipv een buitenemmer een grote bak waar ze met zijn allen inhangen en waar het waterpeil met een vlotter geregeld word. Deze manier van tuinen beperkt de invloeden van uitputting en blijvende ziekten in de grond, de grond word dan immers ieder jaar ververst. Tomaten blijven wel kleiner in dit soort potten maar een 13 meter lange tomaten plant zit ik toch niet op te wachten. Paprika's en pepers etc merk je niets aan de grootte/opbrengst in potten t.o.v. volle grond. Het systeem is een beetje een middenweg tussen hydroculuur (hydroponics) en bakkenteelt.

Het is een mooie maat kas hoor ik heb 2 kasjes een van 10 m2 en een van 6m2 (ongeveer) samen zijn zij genoeg om met 2 gezinnen uit te eten en bijna alles voor te zaaien wat we buiten verbouwen.


Jimmeuh,

Het lijkt of er een verband is tussen regenbuien en opbrengsten van cougette en buitenkomkommer, zo'n 3 dagen na een flinke regenbui is het altijd prijs hier met die 2. Misschien dat na de regen de cougettes weer komen.


Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

David86 schreef:Ik heb een boek liggen urban selfsufficiency ofziets
Zou je dat boekje eens op willen zoeken voor mij? Een druppelsysteem heb ik al gekocht (van een voormalige wietboer denk ik...)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Ik zal van de week de vliering omploegen en het boekje meenemen naar de meeting. Het boek van seymour en nearing heb je al neem ik aan ?

Dat urban selfsufficiency boekje is echt de lessen 101 zeg maar. Hele leuke haalbare ideeën die iedereen in de praktijk kan brengen. Wel engels geschreven maar dat zal voor een vee-arts geen probleem zijn.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

David86 schreef:Het boek van seymour en nearing heb je al neem ik aan ?
Nope,

ik heb überhaupt weinig boeken; haal m'n kennis tot nu toe van internet en mensen om me heen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie