opbouw van je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

John,

Ziet er mooi uit, ik kom graag nog eens asperges leren kweken. Van de zomer nog tijd :mrgreen:.
Dutch John schreef:De zelfgezaaide tomaten, paprika's, pepers en komkommer blijven nog wat achter, maar zullen de schade nog inhalen. Ik weet het, gekocht plantgoed is sneller en levert hogere opbrengsten, maar kweken uit (eigen) zaad biedt meer bevrediging.
Gekocht plantgoed zit ook onder de (verboden) rommel. Onlangs nog onderzocht, sommigen bevatten >10 soorten vergif.

Vorig jaar was op de volkstuin duidelijk zichtbaar wie plantgoed of eigen goed gebruikte. Dit jaar heb ik meer dubbel gezaaid, dat vult de gaten van mislukkelingen wat op.

M'n veld Quinoa is mislukt, wie heeft er nog een lekker gewas te zaaien in Juni?

(ik heb de boerenkool al gezaaid)

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

De Veltkalender heeft vast nog wat zaaitips voor je. Effe googlen, ik vind zo snel geen link.


Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Brit »

Ziet er netjes uit DJ. Ik had alleen geen rijtjes verwacht bij jouw :shock:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Ha! Daar stond ik ook van te kijken :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

Wel praktisch blijven denken. Als je eenjarigen zaait of poot, wil je ze ook terugvinden. Dan is een rijtje wel zo makkelijk. Tenzij je alles in één keer zaait, maar dat is niet reëel. Meerjarigen en zelfzaaiers kun je wel hun plekje zelf laten bepalen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Jimmeuh »

Tim schreef: M'n veld Quinoa is mislukt, wie heeft er nog een lekker gewas te zaaien in Juni?
Boontjes?
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Jimmeuh,

Ik heb al 20m² stokboontjes en 16m² lage boontjes staan, vooral de stokbonen doen het erg goed. De lage boontjes wortelen nogal ondiep, de grond is los genoeg. Misschien had het zaadje dieper gemoeten (4-6cm).

Ik heb de veldkalender gedownload en verduurzaamd (geplastificeerd :oops: ). Hier staan een aantal geoei tips op die de grond in gaan, komende dagen.

Tim
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Blijfhopen »

Groenlof !
Bij velen -ook volkstuinders- onbekend.
De smaak lijkt op andijvie . Ziet er uit als een hele grote groene witlof. Dus gesloten krop. Makkelijk schoonmaken, of eigenlijk hoeft dat niet. Buitenste bladeren er af, snijden, koken en eten. Wij hebben er dit jaar tot in januari van gegeten. Kan een beetje vorst hebben.
Gerard de Jonge.
GdeJ denkt met u mee.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Ik ben na een poosje tuinen toch wat gaan vereenvoudigen, ik ben afgelopen jaar verhuist en heb een erg druk voorjaar gehad, de tuin is er grotendeels bij in geschoten. Er groeit nu wat sla, rucola, aardbeien en wat ui achtigen en kruiden.

Deze zwaar uitgeklede moestuin is een ware verademing. Ik spendeer er nu hooguit een uur per week aan i.p.v. een uur per dag.

Deze eenvoud wil ik doorvoeren het komende jaar maar dan met een wat productiever karakter. Slechts mijn tien favoriete gewassen ga ik kweken, die eet ik het liefst en het meest en kosten de minste tijd in de teelt.

Kijken of deze vereenvoudigingsslag mij even goed bevalt als de vereenvoudiging van de vele andere dingen in het dagelijks leven die ik doorgevoerd heb de afgelopen tijd.

Teveel tijd gaat denk ik onnodig verloren als we doorschieten in ecologische ambities(zoals 100 verschillende gewassen willen telen, om de tuin te doen lijken op de vers afdeling van de supermarkt waar je ook nog niet de helft van koopt) tijd die besteed kan worden aan andere klussen of nog beter, aan een goed boek, een biertje en wat tabak in de zon.
..
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door pelletpower »

Klopt, zo denk ik er ook over. Is dat ook de reden dat je alleen nog kippen hebt? 1 uur per week wel erg weinig. Chapeau
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Brit »

Dat klinkt als een goed voornemen. Ik probeer het anderom te doen. Met een paar soorten beginnen en die langzaam uitbreiden met soorten die ik nog wil of hebt ontdekt. Voor volgend jaar staan de aardpeer, de kumara en de aardappeltoren hoog op de lijst.
Daarnaast moet ik een planning maken om mijn grond te verbeteren. Ik heb een grove zandgrond, feitelijk puur duinzand, dat gewoon veel te weinig vocht en voedingsstoffen vasthoudt. Ik ga er wat kliegrond doorheen mengen om het meer naar een zavelgrond te brengen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Dutch John »

Vele tientallen soorten lijkt me ook overbodig. Wel aardig om af en toe iets nieuws erbij te proberen. De grootste kunst vind ik om de hoeveelheden per soort vast te stellen om er het jaar rond mee door te komen. Aardappelen, uien, prei en wortel beslaan dan het grootste deel van de tuin. Van de soorten waar je weinig van nodig hebt, ben je snel geneigd de dubbele hoeveelheid te zaaien vanwege uitval.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Tim »

Hey,

De aardappelen doen het nog goed, wel hier en daar geplukt tegen aardappelziekte.
2.jpg
De aardpeer bloeit bijna en de stokbonen al een week.
3.jpg
4.jpg
Lekkerrrrr, vandaag wat rooie bietjes gehaald.
1.jpg
Tim
Robocop
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2013, 14:47

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Robocop »

Wij zijn er aan voor de moeite dees jaar.

Toen wij gisteren thuis kwamen van het werk waren alle groenten en fruit uit onze tuin weg.
Appels weg, de hele kleintjes hebben ze laten hangen.
Peren idem.
Rabarberstengels die goed gegroeid waren, weg. De bladeren hebben ze afgesneden en achter de haag verstopt. Gelukkig hebben we in het begin van de zomer al eens rabarber kunnen rooien.
Alle rooie tomaten foetsie. De kleine groene hebben ze laten hangen.
Sla weg, boontjes idem.
Aardbeien kapot gestampt.

Om moedeloos van te worden.
Alle werk naar de vaantjes ......
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Lieve »

Diefstal?? Wie doet nu zoiets???
Plaats reactie