Hakselaar

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

Neem de rest van de week maar vrij. Als zoveel op maandagmorgen al misgaat, dan gaat dat tot het weekende voort... Ook één van z'n wetten, zo heb ik ervaren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Ik kan toch een glimlach niet onderdrukken bij zoveel herkenning. En ook dat doet een mens wel weer goed.
Thnxs allen!!

@ Tim: neem de raad van DJ serieus.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Als gevolg van corvee-dienst deze week geen update.

(De baas is de hele week, inclusief weekeinde op pad. Dus fulltime huisman.)


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

December is dus een verloren maand geworden. Bijna een koude record, bijkans bevroren koeling in de draaibank, een veel te koude werkplaats, maar ook heel veel schaatsplezier met mijn meiden. Dat dan weer wel.
Nadat Januari in de eerste drie weken mij bijna liet verzuipen in het werk, nu dan voorzichtig de draad weer opgepakt.
Overigens ook geen last van bejaarde grijze pottenkijkers, dus dat geeft de burger moed.

Veel stelt het allemaal nog niet voor maar het moet wel ff gemaakt worden.

Als eerste een stel (4) fatsoenlijke kikkers gemaakt om de as mee vast te zetten. De krachten die tijdens het snijden optreden zijn heel behoorlijk en vergen een goede opsluiting van de as. De imbusbouten in de bovenkant zijn M16. En de as moet ook nog verstelbaar blijven.

Hier aan de zijde van de contagewichten
kikker-1.jpg
En hier in de kom van het vliegwiel
kikker-2.jpg
Voor de aandrijving van de aanvoerrol is het begin gemaakt met een nokvolger.
Deze zal worden bediend middels een nok op de trommel.
nokvolger.jpg
Nu maar hopen dat er voldoende gelegenheid blijft om door te gaan met het bewerken van de diverse nog te maken onderdelen OF dat zich de gelegenheid voordoet om een freesbank te kopen. Ik heb wat op het oog, wie weet.
Het zou een hele grote stap voorwaarts zijn voor mij.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

Pet af..... Industrieel beeldhouwwerk....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

Hmmm. Last van voortschrijdend inzicht.....

Deze week nog anderhalf kuub autohout aangemaakt. Met de oorlogsmethode: dus een hele boom omzagen, de stam en takken groter dan 3 cm diameter tot schijven zagen en de schijven met een hakbijltje tot blokjes slaan. Veel handwerk, maar weinig fossiele input: halve liter benzine en 3 kWh stroom. Totaal 8 uur werk. Niet slecht, als je bedenkt dat het hout 130 liter benzine vervangt. Laat de voorbijgangers maar lachen om die sukkel met z'n bijltje, ik grijns wel terug.

Met alleen dun hout dat niet gekloofd hoeft te worden èn een slimme zaagbok, denk ik dat je met een elektrische kettingzaag sneller blokjes kunt maken dan met een hakselaar. Ik twijfel daarom of ik nog een grote versie van m'n prototype hakselaar ga bouwen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hakselaar

Bericht door deleted »

Ik beperk me voorlopig tot denkoefeningen.
Dus dat is wel makkelijk spreken natuurlijk,
Maar desalniettemin heb ik wel al een concreet idee hoe ik mijn toekomstig hakhoutverwerking zie:

Hakhout met een manchette of slasher oogsten.

Een soort grote knipschaar te maken voor dikke takken te verwerken.
Met een lange machtarm. Lekker simpel. (zie je nu wel eens om betonijzer te knippen)
Heeft waarschijnlijk vroeger al bestaan. Heeft iemand nog een foto daarvan?

Ook heb ik ooit eens een foto van een hele grote smeedijzeren nijptang gezien,waarmee de dunne twijgen in heel compacte bussels konden bijeen geperst worden en gebonden met hennepkoord.

Maar dat is voor mij persoonlijk.
Zo'n hakselaar als Nck ontwikkelt, geeft natuurlijk ook wel de mogelijkheid om op te schalen.
Een coöperatieve waarbij je ook hakselt voor de omgeving.
Een beetje zoals het principe van de molenaar vroeger.

G
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Dutch John schreef:Met alleen dun hout dat niet gekloofd hoeft te worden èn een slimme zaagbok, denk ik dat je met een elektrische kettingzaag sneller blokjes kunt maken dan met een hakselaar. Ik twijfel daarom of ik nog een grote versie van m'n prototype hakselaar ga bouwen.
Dat durf ik te betwijfelen, wanneer ik naar mijn concept/ontwerp kijk.
Niemand kan natuurlijk mijn gedachten lezen, gelukkig, maar het grote plaatje is als volgt:
Datgene wat je nu ziet is maar de halve machine, er komt nog een installatie bij aan gebouwd waar een hele bundel takken ineens in gaan.
Deze voedt dan gedoseerd de hakselaar zoals die nu in aanbouw is.

Dus wanneer ik twijgen zaag en verzamel kan de hakeselaar de eerst gezaagde bundel verwerken, onbemand.
Zo kan ik dus zagen en hakselen tegelijkertijd. Hoeft niet eens zo heel snel te gaan, continuïteit, daar win je het mee.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door kockie »

NCK,

Ik weet dat je een tijdje aan het denken bent geweest over een aanvoermechanisme voor je hakselaar, maar zou het niet mogelijk zijn om de zwaartekracht z'n werkt te laten doen als in onderstaande filmpje?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hakselaar

Bericht door Tim »

Heheheh,

Eerst even volume flink harder zetten voordat je op play drukt.

Tim :mrgreen:
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Hee mannen, kijk 's hier!

Vandaag de aankoop van m'n nieuwste aanwinst rondgemaakt.
Maho 700 met kiep / kanteltafel en ingebouwde index.
Plaatje is van een identieke machine.

maho 700.jpg
Eind van de week ophalen en plaatsen.
Door omstandigheden was ik het afgelopen jaar amper in de gelegenheid om buitenshuis onderdelen te maken,
nu erg in m'n nopjes dat ik dat thuis verder kan doen.



Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Hakselaar

Bericht door Th0M »

Zo, dat is een heel mooie machine! Weer topkwaliteit!

Ben benieuwd naar je vorderingen!

Groeten en succes
Thom
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

nck schreef:
Vandaag de aankoop van m'n nieuwste aanwinst rondgemaakt.
Jan,

Toch jammer dat je zo ver weg woont....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Hakselaar

Bericht door gerard »

Gefeliciteerd Jan!

Ga je deze nieuwe aanwinst nu eerst liefdevol poetsen, of moet ie gelijk vol aan de bak?

Nu nog een manier vinden om dit gevaarte op een pretigge temperatuur te brengen en te houden, en je hebt er een massakachel voor in de werkplaats bij! :D

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Ik wil de vrije tijd rond de feestdagen besteden om de machine helemaal na te zien en mooi te maken.
Er zit nog wel het één en ander aan werk aan. Wist ik ook, hij kwam zo uit het werk.
Wanneer ik tussen kerst en oudjaar alles schoon heb en op de plek heb staan mag ik niet klagen.
Zaterdag a.s. gaan we halen als alles meewerkt.
Plaatjes volgen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie