Xbus

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Xbus

Bericht door dormos »

Waar zie je dat? Als ik op Dacia.de kijk is het vanaf 20.490. In Nederland vanaf 18.550.
Weet niet of er in Duitsland nog subsidie gegeven wordt, maar hier krijg je 3350,- van de overheid. Netto dus vanaf 15.200,-
Is gewoon een koopaccu, met 120.000 km of 8 jaar garantie..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Xbus

Bericht door benthuis »

10k subsidie in Dld
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

Heel leuke auto die Dacia. Erg bruikbaar voor dagelijks privégebruik denk ik.

Voor mijn zakelijk gebruik niet, echte 300 km range is voor mij een must, en mijn materiaal met lengte 2000 mm moet mee. Aanhanger laat ik maar zitten.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Xbus

Bericht door dormos »

10k subsidie in Dld
Grappig. Kun je meteen zien dat als er ergens subsidie op sit de fabrikanten de prijzen verhogen. Normaal zijn auto's in Duitsland goedkoper, maar als er 10K subsidie op gekregen kan worden dan is dat ineens niet zo.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Xbus

Bericht door benthuis »

Las een artikel over Zweden. Nog maar 10% is fossiel in de nieuwe verkoop. Al heel lang is er geen parkeergeld en tol op electrische auto.

(Met dank aan de namen van Aha die een roze Panda met accu importeerden lang geleden een weigerden parkeergeld en tol te betalen. Na veel ergernis en inbeslagname (waarop ze het ding voor een prikkie weer terugkochten) heeft de overheid besloten tot deze vrijstelling.)

Het kost de straat 2,9 miljard en eindelijk kunnen ze niet meer terug.... Maar ja, ze hebben oneindig groene stroom dus waarom zouden ze
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

Nog maar 10% is fossiel in de nieuwe verkoop
Duurt niet lang of dat is hier ook zo. Niet meer te stoppen. Of je het leuk vind of niet, die kant gaat het op. Go with the flow, beter dan achteraf gaan paniekeren (kijk naar pv en grootverbruikers).

We hebben onze EV impulsief gekocht, maar nog geen dag spijt van gehad. Super, echt te gek. Gisterochtend snel de auto meegenomen zonder op te laden. Na bijna 200 km en verschillende klanten bezocht te hebben begon de batterij wat aan de lege kant te raken. Ik zat op dat moment in Wijk bij Duurstede en wilde met de pont terug, dat scheelt 20 km. Praatje bij afrekenen, fijn dat ik kan pinnen, batt leeg, blabla.

Nou, dat is precies de reden dat ik niet elektrisch wil rijden zegt de kaartjesman.
Nou, mijn fout, ik heb hem niet opgeladen.

En het is ook niet milieuvriendelijk.
Oh ja? Opladen doen we met zonnepanelen. Op jaarbasis gezien ook milieuwinst.

Maar het is binnenkort niet gratis meer!
Hoezo?
Wegenbelasting, en dat weegt nogal.
Ach, niet meer dan terecht, ik maak gebruik van de wegen alleen niet van de fossiele meuk.

Grappig, de man staat op een boot maar gaat toch echt de boot missen. Lekker 2 euro per liter aftikken plus de wegenbelasting. De slimste thuis.

Edit, batterijen zijn schadelijke en kunnen niet gerecycled worden. Wie herinnert zich de loodzuur accu's nog? Ooit hetzelfde in een ver verleden, nu meer waard dan oud ijzer.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Xbus

Bericht door benthuis »

Ik ga volgende week even in Zwolle kijken bij de importeur.
In Duitsland kopen of ik nog steeds een optie.
Karretje wordt steeds meer een reële optie voor mij.

De modulaire batterijen zouden aardig kunnen passen in m'n OffGrid Tiny House... (Tijd voor Nederlandse woorden)

Iemand hier kennis van deze accu's?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

Huh? Bij X bus kijken? Een hoop bombarie maar weinig concreet. 2024 de eerste ipv 2021. Lijkt een beetje op wat subsidievreters.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Xbus

Bericht door benthuis »

Begin 2023 volgens mij. Dat past mij... Nog liever dit jaar maar goed
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

Ja, past mij ook wel voor 75% van de tijd. Haast heb ik niet meer en als de kar mee moet verzin ik wel wat. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Xbus

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef: 31 jul 2022, 00:14 Huh? Bij X bus kijken? Een hoop bombarie maar weinig concreet. 2024 de eerste ipv 2021. Lijkt een beetje op wat subsidievreters.
Net bij de dealer geweest. Hij blijft enthousiast maar idd Q1 2024....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

Jammer. Ik volg t al een tijdje en begin te denken wat subsidietrekkers. Ipv tijd en moeite steken in X bus afwerken en vermarkten zijn ze bezig met nieuwe modellen. En wie betaalt ondertussen de rekeningen? Uit subsidiepotje? Potje leeg, busje weg? Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Plaats reactie