Xbus

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Xbus

Bericht door Sandman79 »

Lijkt me interressant concept.
Momenteel hebben ze 2 rijdende prototypes, en een 14000 bestellingen en redelijk wat dealers. Toch ligt productie minimaal een jaartje weg.

Interessant vanwege:

Modulair concept: Bestelwagen/Kipper/Camper/Busje kan je allemaal zelf maken van de wagen.
4-wiel aandrijving met 1 hubmotor per wiel (geen nood voor sperren voor deftige 4*4 , weinig vermogen, maar wel hoge trekkracht)
Deels opladen door zonnepanelen op het voertuig
Homologatie in dezelfde categorie als lichte buggy's, gewicht is laag (minder als 600 kilo) , en vermijd dure homologatiekosten.
Veiligheid is wellicht minder als klassieke auto, maar wel weer hoger als motorfiets
Standaard 10 KWH Batterij, maar uitbreidbaar naar 30. Batterijen kunnen vlot uit voertuig genomen worden, en dus ook eventueel als thuisbatterij gebruikt worden.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

Grappig dingetje. Erg weinig aanbod op busjes gebied en zeker als er nog een aanhanger achter moet. Wat er met trekhaak aangeboden wordt , is drie keer niks. Net zo goed zonder. Dus dan is dit zeker iets voor me. Met extra batterij zou hier een realistische range van 300+ km in zitten. Dat is genoeg. De 1000 km die ik nu met diesel ter beschikking heb, heb ik nog nooit gebruikt.

Als een aanhanger belangrijk is, dan kom je al vlug bij een Model X, Ford Lightning of een Rivian terecht. Dat is me een beetje te gek. Het moet wel leuk blijven.

Dankje, ik kende deze nog niet.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Xbus

Bericht door Sandman79 »

Ja,een kleine ton laadvermogen is leuk, aanhanger zou tussen 350 Kill en 500 kilo mogen zijn. Hoop op 500 of meer. Met 350 ben ik helemaal niets.

Model y nog niet goed bekeken. Is qua sleep zo ergens tussenin met een 2.2 ton? De lightning / rivian en ook cybertruck wel al half op het oog.

Voor mij persoonlijk staan deftige 4*4 met sperfunctie of gelijkaardig, en thuisbatterij functie heel hoog op de wishlist. Fatsoenlijk sleepvermogen is ook heel erg fijn, wat wat minder is bij de xbus. , Maar de prijs is ook een ander verhaal. Daarbij is het niet zeker dat de lightning naar Europa komt, is de cybertruck ook nog niet in productie, en de rivian is net opgestart. Wel mogelijk dat die ook in Borne gemaakt zal worden. Daar zijn gesprekken over bezig
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

deftige 4*4
Vandaag eens voorzichtig laten vallen. Directie spreekt nu al haar veto uit. Is ook veel te schreeuwerig. Hoe langer ik naar dat busje kijk, des te leuker wordt het. Ik denk dat in 75% procent van de tijd het in mijn vervoer zou kunnen voorzien. Eens zien hoe het dingetje er in het wild uitziet.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Xbus

Bericht door benthuis »

Lijkt me goed idee! Als ie dan bevalt lijkt het mij ook wel wat. Niet te groot, licht, zuinig... Toch ruimte. Ben wel bang dat de lage basisprijs nog vlot omhoog gaat met een groot accupak... Die lijkt me wel "noodzakelijk" om er een bruikbaar gereedschap van te.maken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

Net gebeld, wordt wel na de zomervakantie. Ook voor de demomodellen die dan te bezichtigen zijn. Lijkt me inderdaad leuk dingetje die voor de meeste ritten volstaat.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Xbus

Bericht door Sandman79 »

Batterijen zijn per 5 kWh in optie a 1600 euro. Dus 20 erbij is een slordige 6400 euro.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

Dat is nog steeds een net bedrag. Als het dingetje dan een kruissnelheid van 100 km/h aan kan houden zonder dat je binnen kapot gaat van de herrie en het bereik instort , dan is ie verkocht!
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Xbus

Bericht door JantjeV8 »

Wel een heel hoog Tonka-gehalte...
Als de verhoudingen op de plaatjes kloppen, ga je daar weinig aanhanger achter hangen. Het ding is smal en kort. Het lijkt qua afmeting veel op de Piaggio Porter. Ultra klein busje. Kan het mis hebben.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

Inderdaad. Nooit een Tonka gehad dus beter laat dan nooit. Absolute minimum eis mbt aanhanger is voor mij 2 ton. Nul verkrijgbaar op dit moment tenzij je naar een dikke patserbak gaat. Busjes nul.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Xbus

Bericht door Sandman79 »

Aanhanger zou rond de 500 kilo zijn. Als je twee ton nodig hebt moet je gaan kijken naar lightning/ cybertruck/ rivian. Wat andere prijsklasse... Enkel de rivian is net de productie van gestart.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Xbus

Bericht door Woz »

pelletpower schreef: 04 jan 2022, 09:24 Inderdaad. Nooit een Tonka gehad dus beter laat dan nooit. Absolute minimum eis mbt aanhanger is voor mij 2 ton. Nul verkrijgbaar op dit moment tenzij je naar een dikke patserbak gaat. Busjes nul.
Was er niet ergens een concept van een elektrisch aangedreven aanhanger? Die dus helpt duwen.

Voor fietsen bestaat dit, of het heeft bestaan want het was geen succes. Nochthans een goed idee maar net niet denk ik.
https://ecodesign.vlaanderen-circulair. ... o%20missen.

https://youtu.be/vWrESF336uc
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Xbus

Bericht door JantjeV8 »

Woz schreef: 04 jan 2022, 21:19
Was er niet ergens een concept van een elektrisch aangedreven aanhanger? Die dus helpt duwen.
Dat wordt ook niks. Als je al zo weinig gewicht mag trekken, dan ook nog aandrijving in die kar gaat bouwen, houdt je geen laadvermogen meer over.

En in de huidige voertuigwetgeving is het laagste 'geregelde' gewicht van een aanhanger 750kg. (Eigen gewicht+laadvermogen). Elke aanhanger zonder kenteken is dus daar op gemaakt. Hoe ze dan naar 500kg voor aanhangers zonder kenteken willen begrijp ik nog niet zo. Het punt is dat het gekentekende gewicht eigen gewicht+laadvermogen bepalend is voor het achterhangen van een kar, niet de belading en/of het gewicht op het moment dat je hem gebruikt.
Simpel gezegd, iedere aanhanger in NL is dus al gericht op 750kg, niet op 500.

Ja, ik ben sceptisch. Voorlopig is dit nog geen volwassen product, los van de grondstoffen en waar de laadstromen vandaan komen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Xbus

Bericht door pelletpower »

Dat laatste deel ik Jan, maar dit is iets betaalbaars met een fatsoenlijke range. Aanhanger moet ik gewoon vergeten, alles onder de twee ton telt niet mee. Daar kan ik niets mee. Vito zal voorlopig blijven voor die klussen.

En eerst in het echt zien. Misschien rammelen de vullingen wel uit je tanden, dan hoef ik de range ook niet.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Xbus

Bericht door Woz »

JantjeV8 schreef: 05 jan 2022, 07:48
Woz schreef: 04 jan 2022, 21:19
Was er niet ergens een concept van een elektrisch aangedreven aanhanger? Die dus helpt duwen.
Dat wordt ook niks. Als je al zo weinig gewicht mag trekken, dan ook nog aandrijving in die kar gaat bouwen, houdt je geen laadvermogen meer over.

En in de huidige voertuigwetgeving is het laagste 'geregelde' gewicht van een aanhanger 750kg. (Eigen gewicht+laadvermogen). Elke aanhanger zonder kenteken is dus daar op gemaakt. Hoe ze dan naar 500kg voor aanhangers zonder kenteken willen begrijp ik nog niet zo. Het punt is dat het gekentekende gewicht eigen gewicht+laadvermogen bepalend is voor het achterhangen van een kar, niet de belading en/of het gewicht op het moment dat je hem gebruikt.
Simpel gezegd, iedere aanhanger in NL is dus al gericht op 750kg, niet op 500.

Ja, ik ben sceptisch. Voorlopig is dit nog geen volwassen product, los van de grondstoffen en waar de laadstromen vandaan komen.
Dan zal ik het verward hebben met dat fietskarretje :)

Ik heb ook wel een rijbewijs BE en heb een hele tijd voor het werk rondgereden met 2 ton aan ijkgewichten op de aanhangwagen maar dat is nu ook al weer een paar jaar geleden.
Plaats reactie