Xbus
Moderator: Moderators
Xbus
Lijkt me interressant concept.
Momenteel hebben ze 2 rijdende prototypes, en een 14000 bestellingen en redelijk wat dealers. Toch ligt productie minimaal een jaartje weg.
Interessant vanwege:
Modulair concept: Bestelwagen/Kipper/Camper/Busje kan je allemaal zelf maken van de wagen.
4-wiel aandrijving met 1 hubmotor per wiel (geen nood voor sperren voor deftige 4*4 , weinig vermogen, maar wel hoge trekkracht)
Deels opladen door zonnepanelen op het voertuig
Homologatie in dezelfde categorie als lichte buggy's, gewicht is laag (minder als 600 kilo) , en vermijd dure homologatiekosten.
Veiligheid is wellicht minder als klassieke auto, maar wel weer hoger als motorfiets
Standaard 10 KWH Batterij, maar uitbreidbaar naar 30. Batterijen kunnen vlot uit voertuig genomen worden, en dus ook eventueel als thuisbatterij gebruikt worden.
Momenteel hebben ze 2 rijdende prototypes, en een 14000 bestellingen en redelijk wat dealers. Toch ligt productie minimaal een jaartje weg.
Interessant vanwege:
Modulair concept: Bestelwagen/Kipper/Camper/Busje kan je allemaal zelf maken van de wagen.
4-wiel aandrijving met 1 hubmotor per wiel (geen nood voor sperren voor deftige 4*4 , weinig vermogen, maar wel hoge trekkracht)
Deels opladen door zonnepanelen op het voertuig
Homologatie in dezelfde categorie als lichte buggy's, gewicht is laag (minder als 600 kilo) , en vermijd dure homologatiekosten.
Veiligheid is wellicht minder als klassieke auto, maar wel weer hoger als motorfiets
Standaard 10 KWH Batterij, maar uitbreidbaar naar 30. Batterijen kunnen vlot uit voertuig genomen worden, en dus ook eventueel als thuisbatterij gebruikt worden.
-
- Berichten: 3311
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21
Re: Xbus
Grappig dingetje. Erg weinig aanbod op busjes gebied en zeker als er nog een aanhanger achter moet. Wat er met trekhaak aangeboden wordt , is drie keer niks. Net zo goed zonder. Dus dan is dit zeker iets voor me. Met extra batterij zou hier een realistische range van 300+ km in zitten. Dat is genoeg. De 1000 km die ik nu met diesel ter beschikking heb, heb ik nog nooit gebruikt.
Als een aanhanger belangrijk is, dan kom je al vlug bij een Model X, Ford Lightning of een Rivian terecht. Dat is me een beetje te gek. Het moet wel leuk blijven.
Dankje, ik kende deze nog niet.
Als een aanhanger belangrijk is, dan kom je al vlug bij een Model X, Ford Lightning of een Rivian terecht. Dat is me een beetje te gek. Het moet wel leuk blijven.
Dankje, ik kende deze nog niet.
Re: Xbus
Ja,een kleine ton laadvermogen is leuk, aanhanger zou tussen 350 Kill en 500 kilo mogen zijn. Hoop op 500 of meer. Met 350 ben ik helemaal niets.
Model y nog niet goed bekeken. Is qua sleep zo ergens tussenin met een 2.2 ton? De lightning / rivian en ook cybertruck wel al half op het oog.
Voor mij persoonlijk staan deftige 4*4 met sperfunctie of gelijkaardig, en thuisbatterij functie heel hoog op de wishlist. Fatsoenlijk sleepvermogen is ook heel erg fijn, wat wat minder is bij de xbus. , Maar de prijs is ook een ander verhaal. Daarbij is het niet zeker dat de lightning naar Europa komt, is de cybertruck ook nog niet in productie, en de rivian is net opgestart. Wel mogelijk dat die ook in Borne gemaakt zal worden. Daar zijn gesprekken over bezig
Model y nog niet goed bekeken. Is qua sleep zo ergens tussenin met een 2.2 ton? De lightning / rivian en ook cybertruck wel al half op het oog.
Voor mij persoonlijk staan deftige 4*4 met sperfunctie of gelijkaardig, en thuisbatterij functie heel hoog op de wishlist. Fatsoenlijk sleepvermogen is ook heel erg fijn, wat wat minder is bij de xbus. , Maar de prijs is ook een ander verhaal. Daarbij is het niet zeker dat de lightning naar Europa komt, is de cybertruck ook nog niet in productie, en de rivian is net opgestart. Wel mogelijk dat die ook in Borne gemaakt zal worden. Daar zijn gesprekken over bezig
-
- Berichten: 3311
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21
Re: Xbus
Vandaag eens voorzichtig laten vallen. Directie spreekt nu al haar veto uit. Is ook veel te schreeuwerig. Hoe langer ik naar dat busje kijk, des te leuker wordt het. Ik denk dat in 75% procent van de tijd het in mijn vervoer zou kunnen voorzien. Eens zien hoe het dingetje er in het wild uitziet.deftige 4*4
Re: Xbus
Lijkt me goed idee! Als ie dan bevalt lijkt het mij ook wel wat. Niet te groot, licht, zuinig... Toch ruimte. Ben wel bang dat de lage basisprijs nog vlot omhoog gaat met een groot accupak... Die lijkt me wel "noodzakelijk" om er een bruikbaar gereedschap van te.maken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
- Berichten: 3311
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21
Re: Xbus
Net gebeld, wordt wel na de zomervakantie. Ook voor de demomodellen die dan te bezichtigen zijn. Lijkt me inderdaad leuk dingetje die voor de meeste ritten volstaat.
-
- Berichten: 3311
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21
Re: Xbus
Dat is nog steeds een net bedrag. Als het dingetje dan een kruissnelheid van 100 km/h aan kan houden zonder dat je binnen kapot gaat van de herrie en het bereik instort , dan is ie verkocht!
Re: Xbus
Wel een heel hoog Tonka-gehalte...
Als de verhoudingen op de plaatjes kloppen, ga je daar weinig aanhanger achter hangen. Het ding is smal en kort. Het lijkt qua afmeting veel op de Piaggio Porter. Ultra klein busje. Kan het mis hebben.
Als de verhoudingen op de plaatjes kloppen, ga je daar weinig aanhanger achter hangen. Het ding is smal en kort. Het lijkt qua afmeting veel op de Piaggio Porter. Ultra klein busje. Kan het mis hebben.
-
- Berichten: 3311
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21
Re: Xbus
Inderdaad. Nooit een Tonka gehad dus beter laat dan nooit. Absolute minimum eis mbt aanhanger is voor mij 2 ton. Nul verkrijgbaar op dit moment tenzij je naar een dikke patserbak gaat. Busjes nul.
Re: Xbus
Was er niet ergens een concept van een elektrisch aangedreven aanhanger? Die dus helpt duwen.pelletpower schreef: ↑04 jan 2022, 09:24 Inderdaad. Nooit een Tonka gehad dus beter laat dan nooit. Absolute minimum eis mbt aanhanger is voor mij 2 ton. Nul verkrijgbaar op dit moment tenzij je naar een dikke patserbak gaat. Busjes nul.
Voor fietsen bestaat dit, of het heeft bestaan want het was geen succes. Nochthans een goed idee maar net niet denk ik.
https://ecodesign.vlaanderen-circulair. ... o%20missen.
https://youtu.be/vWrESF336uc
Re: Xbus
Dat wordt ook niks. Als je al zo weinig gewicht mag trekken, dan ook nog aandrijving in die kar gaat bouwen, houdt je geen laadvermogen meer over.
En in de huidige voertuigwetgeving is het laagste 'geregelde' gewicht van een aanhanger 750kg. (Eigen gewicht+laadvermogen). Elke aanhanger zonder kenteken is dus daar op gemaakt. Hoe ze dan naar 500kg voor aanhangers zonder kenteken willen begrijp ik nog niet zo. Het punt is dat het gekentekende gewicht eigen gewicht+laadvermogen bepalend is voor het achterhangen van een kar, niet de belading en/of het gewicht op het moment dat je hem gebruikt.
Simpel gezegd, iedere aanhanger in NL is dus al gericht op 750kg, niet op 500.
Ja, ik ben sceptisch. Voorlopig is dit nog geen volwassen product, los van de grondstoffen en waar de laadstromen vandaan komen.
-
- Berichten: 3311
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21
Re: Xbus
Dat laatste deel ik Jan, maar dit is iets betaalbaars met een fatsoenlijke range. Aanhanger moet ik gewoon vergeten, alles onder de twee ton telt niet mee. Daar kan ik niets mee. Vito zal voorlopig blijven voor die klussen.
En eerst in het echt zien. Misschien rammelen de vullingen wel uit je tanden, dan hoef ik de range ook niet.
En eerst in het echt zien. Misschien rammelen de vullingen wel uit je tanden, dan hoef ik de range ook niet.
Re: Xbus
Dan zal ik het verward hebben met dat fietskarretjeJantjeV8 schreef: ↑05 jan 2022, 07:48Dat wordt ook niks. Als je al zo weinig gewicht mag trekken, dan ook nog aandrijving in die kar gaat bouwen, houdt je geen laadvermogen meer over.
En in de huidige voertuigwetgeving is het laagste 'geregelde' gewicht van een aanhanger 750kg. (Eigen gewicht+laadvermogen). Elke aanhanger zonder kenteken is dus daar op gemaakt. Hoe ze dan naar 500kg voor aanhangers zonder kenteken willen begrijp ik nog niet zo. Het punt is dat het gekentekende gewicht eigen gewicht+laadvermogen bepalend is voor het achterhangen van een kar, niet de belading en/of het gewicht op het moment dat je hem gebruikt.
Simpel gezegd, iedere aanhanger in NL is dus al gericht op 750kg, niet op 500.
Ja, ik ben sceptisch. Voorlopig is dit nog geen volwassen product, los van de grondstoffen en waar de laadstromen vandaan komen.
Ik heb ook wel een rijbewijs BE en heb een hele tijd voor het werk rondgereden met 2 ton aan ijkgewichten op de aanhangwagen maar dat is nu ook al weer een paar jaar geleden.