LiFePO4 diepontladen

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

LiFePO4 diepontladen

Bericht door benthuis »

Ik heb een mooie CityEl gevonden, echter zijn de Winston cellen diepontladen geweest deze winter. Heeft nu nog maar een kwart van de capaciteit.

De vraag is nu, kan je hier met TLC nog iets van terug winnen?
48V 100Ah wordt me een beetje te kostbaar als ik het moet kopen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: LiFePO4 diepontladen

Bericht door hobbes »

Ik denk dat dat het grote probleem is van elektrische auto's. het zijn net als computers wegwerp artikelen geworden. Een computer is na 3-4 jaar zo verouderd dat je hem weg moet doen, telefoons zijn nog erger die zijn na 2 jaar al oud. Natuurlijk zullen ze nog wel iets werken maar je krijgt vaak geen beveiligings updates meer. De accu is vaak het duurste onderdeel. Fabrikanten maken elk jaar een ander model en na een jaar of 5 zijn er geen onderdelen meer van te krijgen en past het nieuwe model accu niet.

Wat je nog wel kan overwegen is de accu naar een accu leverancier / heftruck centrum meenemen en daar laten door meten en vragen of er nog iets mee te doen is of dat het over en uit is. Vaak krijg je dan een rapport waarin de staat van de accu wordt beschreven.
Dus voor je die wagen koopt, eerst naar de staat van de accu vragen of de prijs moet dus danig laag zijn dat een nieuwe accu uit kan
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: LiFePO4 diepontladen

Bericht door pelletpower »

benthuis schreef: 24 mei 2021, 10:02 Ik heb een mooie CityEl gevonden, echter zijn de Winston cellen diepontladen geweest deze winter. Heeft nu nog maar een kwart van de capaciteit.

De vraag is nu, kan je hier met TLC nog iets van terug winnen?
48V 100Ah wordt me een beetje te kostbaar als ik het moet kopen...
Geen idee Ben, LifePo4 is ook totaal nieuw voor me. Ik overweeg wat te gaan spelen, setje moet wel te scoren zijn voor 150 euro/kWh. In jouw geval onder de 1000 euro.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: LiFePO4 diepontladen

Bericht door benthuis »

Pellet, ik heb bij "jou adres" gekeken in Amerika (kreeg link van Kockie). Lijkt interessant.

Heeft iemand nog een goed adres voor grote cellen? 3,2 volt en rond 100ah. Liefst gebruikte kwaliteit...

Overigens zou ik me er redelijk comfortabel bij voelen. Het is een 1 persoons "auto" van 190kilo. Hij gaat een Volvo 940 van 1500 kilo vervangen.
IMG-20210525-WA0000.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
koevlaas
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2016, 16:29

Re: LiFePO4 diepontladen

Bericht door koevlaas »

benthuis schreef: 24 mei 2021, 10:02 Ik heb een mooie CityEl gevonden, echter zijn de Winston cellen diepontladen geweest deze winter. Heeft nu nog maar een kwart van de capaciteit.

De vraag is nu, kan je hier met TLC nog iets van terug winnen?
48V 100Ah wordt me een beetje te kostbaar als ik het moet kopen...
Aliexpress, kan je 48V Lifepo4 accu's kant en klaar kopen, ook in 100Ah of meer.
Zelf heb ik een 51.2V 50Ah exemplaar in een electrische scooter zitten
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: LiFePO4 diepontladen

Bericht door TLS »

probleem is dat gebruikte cellen in het officiële circuit moeten getraceerd blijven, aangezien er terugnameplicht van de invoerder is. Deze invoerder sluit zich da aan bij bv een BEBAT die de recyclage dan op zich neemt. Dus gebruikte of verdachte cellen verkopen is niet evident.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie