Zelfbouw WMZ3

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Zelfbouw WMZ3

Bericht door Adriaan Kragten »

Net een leuke video bekeken van iemand die zelf een 3-wielig voertuig gebouwd heeft met een 150 cc viertakt Honda scooter motor van 15 pk. De film heet: Bijzonder gebruik - Zelfbouw WMZ3, link: www.youtube.com/watch?v=jOPvnh0k05g . Net als bij de Aptera, laat dit voertuig zien dat bij een goede stroomlijn een zeer laag verbruik mogelijk is. Hij haalt een gemiddeld verbruik van 1 : 50 terwijl de topsnelheid 140 km/uur is. Doordat er twee passagiers achter elkaar kunnen zitten en doordat er twee wielen voor en één wiel achter zit, heeft het voertuig wel iets weg van de vroegere Messerschmitt. Knap dat iemand zo iets zelf kan maken en goedgekeurd krijgt voor gebruik op de weg. Jammer dat de motor behoorlijk wat lawaai maakt.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelfbouw WMZ3

Bericht door benthuis »

Lijkt me ideaal voor ombouw naar elektrisch ...
Zal wel niet interessant genoeg zijn voor de HTS autotechniek.

AUDI heeft net de A2 weer uit de kast gehaald voor EV ombouw.
Met de diesel haal ik met wat geduld 1:33...
4 personen indien nodig en prima wat pakruimte.

Ik vraag me af of daar niet ook gewoon een kantelpunt in zit... Nog een beetje zuiniger maken en je haalt ook die 1 op 50.
Is een batterij gevoed systeem dan nog zuiniger over een gebruiksduur van 20 jaar? Lijkt me dat je dan 3 accu pakketen verder bent?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Zelfbouw WMZ3

Bericht door Adriaan Kragten »

Op de website van de ontwerper Wijnand Zwart: www.wmzprojecten.nl wordt gedetailleerde informatie gegeven over de WMZ3 en wordt ook aangegeven waarom niet voor elektrisch gekozen is. Daar is ook te zien dat nog drie andere voertuigen gemaakt zijn die wel elektrisch zijn. Dit zijn: een overdekte ligfiets van Quest, een elektrische Panda die aangepast werd en een klassieke Vespa V50 scooter. Voor alle ontwerpen wordt uitgebreid aangegeven waarom bepaalde keuzes gemaakt werden. Deze man weet waarover hij het heeft en is daarnaast ook erg goed in het technisch uitwerken van zijn ideeën.
Plaats reactie