Aptera Motors

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Aptera Motors

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb net een erg leuk fimpje zitten bekijken getiteld: "Aptera Motors, A Paradigma shift in EV Technology". De link naar dit filmpje is: www.youtube.com/watch?v=tZqx_n7MnsE . In dit filmpje van ongeveer een uur, worden de twee CEO's van het bedrijf dat deze auto ontwikkeld heeft, geïnterviewed en er worden interessante vragen gesteld en antwoorden gegeven. Er is ook een promotiefilmpje van ongeveeer tien minuten waarin beide mannen over hun auto vertellen. De link naar dit filmpje is: www.youtube.com/watch?v=HNjUdTJjiNk . Het concept van de Aptera werd ongeveer 15 jaar geleden bedacht maar na vijf jaar werd de ontwikkeling gestopt. In 2019 werd de ontwikkeling echter weer opgestart door dezelfde twee mannen en werd een nieuw prototype gebouwd maar nu volgens de huidige stand van de techniek.

De Aptera heeft drie aangedreven wielen en een extreem lage weerstandscoefficient doordat de auto zeer aerodynamisch is vormgegeven. Hij is ook erg licht voor zijn afmetingen en daardoor gebruikt hij erg weinig energie per afgelegde km. Het dak is voorzien van zonnepanelen waardoor de auto een extra afstand kan afleggen en onder gunstige condities zelfs helemaal niet aan het net opgeladen hoeft te worden. Het accupakket is veel lichter dan dat van een normale elektrische auto en daarom kun je hem zelfs met een gewone 230 V aansluiting in één nacht voldoende opladen. Men heeft plannen om hem eind 2021 op de markt te brengen en er zijn al heel wat inschrijvingen van mensen die er wel één willen hebben, ook omdat hij een stuk goedkoper gaat worden dan een Tesla. De auto is bedoeld voor twee personen en dus niet een gezinsauto maar aangezien auto's vaak maar door één persoon gebruikt worden denk ik dat er toch een belangrijke markt voor is. Voorlopig zal het gebruik nog wel tot Amerika beperkt blijven en zal het nog wel even duren voordat we zoiets op onze wegen tegen komen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aptera Motors

Bericht door pelletpower »

Meer initiatieven, top!

Zo zie je maar weer, Tesla rules! Iedereen kijkt daar tegenop, heeft een uitgesproken mening, of links of rechts, nooit in het midden. Dankzij het succes van Tesla wordt dit weer opgestart!

Inmiddels is Elon Musk rijkste man ter wereld, zijn allen autofabrikanten in blinde paniek om Tesla maar een beetje te kunnen volgen. Er komt er niet een in de buurt. Kijk goed, want dit is de weg die we als maatschappij inslaan. Tesla rules!

De grote uitdaging wordt om de stroom netjes op te wekken.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Aptera Motors

Bericht door benthuis »

Prijs van dit soort auto's moet wel omlaag kunnen lijkt me...
Meer dan een schilletje van kunststof een accupack en en wat veer en stuurinrichting is het niet meer...

Ik ben wel gecharmeerd van deze rijdende wortel: www.evmobility.nl
Snelheid is wat beperkt...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Aptera Motors

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb de link bekeken maar dit is toch echt geen auto en meer een overdekte bromfiets. Het is mij ook niet duidelijk of je nu mee moet fietsen of niet. Dit voertuig kan zijn nut hebben maar is toch niet te vergelijken met de Aptera. Ik vind in de beschrijving nog een paar onzorgvuldigheden. Er staat dat je geen rijbewijs nodig hebt maar dat het voertuig toegelaten is onder de categorie "Innovatieve bromfietsen". In dat geval zal je toch vast wel een bromfietscertificaat nodig hebben en dat is dus ook een rijbewijs. Verder staat er dat het verbruik 15 Watt per kilometer is. Watt is een vermogen en een vermogen van maar 15 Watt is onwaarschijnlijk laag. Bij het verbruik per kilometer moet je de arbeid in bijvoorbeeld Joule of kWh vermelden. Echt een slordige fout.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aptera Motors

Bericht door kockie »

Er staat 15W/h/km..... Een typische verschrijving van 15Wh/km. Gebeurt vaker....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Aptera Motors

Bericht door Adriaan Kragten »

kockie schreef: 07 feb 2021, 19:15 Er staat 15W/h/km..... Een typische verschrijving van 15Wh/km. Gebeurt vaker....
Het hangt er vanaf waar je op hun website kijkt. Onder het menu "Home" staat inderdaad 15 W/h/km maar onder het menu "EV Mobility" staat 15 Watt per kilometer. Ze presteren het dus om het op twee manieren fout te schrijven. Daarbij is Wh/km zeer ongebruikelijk. Ze hadden beter kunnen schrijven 0,15 kWh/km. Ik zal hen op deze fout wijzen want het komt erg amateuristisch over. Het komt zeer veel voor dat men kW gebruikt als men kWh bedoelt
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Aptera Motors

Bericht door remco d »

Adriaan Kragten schreef: 08 feb 2021, 10:00
kockie schreef: 07 feb 2021, 19:15 Er staat 15W/h/km..... Een typische verschrijving van 15Wh/km. Gebeurt vaker....
Het hangt er vanaf waar je op hun website kijkt. Onder het menu "Home" staat inderdaad 15 W/h/km maar onder het menu "EV Mobility" staat 15 Watt per kilometer. Ze presteren het dus om het op twee manieren fout te schrijven. Daarbij is Wh/km zeer ongebruikelijk. Ze hadden beter kunnen schrijven 0,15 kWh/km. Ik zal hen op deze fout wijzen want het komt erg amateuristisch over. Het komt zeer veel voor dat men kW gebruikt als men kWh bedoelt
0,015 kWh/km bedoel je denk ik? Bij 20 km per uur dus 300watt vermogen geleverd? Of reken ik ergens scheef? Vind ik nog vrij veel. 600watt bij 40 km per uur zou me wel weer meevallen.

Mvg Remco
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Aptera Motors

Bericht door alefarendsen »

Adriaan Kragten schreef: 08 feb 2021, 10:00 Daarbij is Wh/km zeer ongebruikelijk. Ze hadden beter kunnen schrijven 0,15 kWh/km.
Kleine correctie, als het tenminste over verbruikscijfers van EVs gaat. Op de dashboards vind je niet regelmatig 0,15kWh/km. Het is Wh/km, ingeval van Tesla bijv., en kWh/100km, ingeval van Audi bijv.

De meest gangbare term is denk ik Wh/km. In het eerste filmpje van de Aptera hebben de mannen het hier ook over, hoewel het daar over Wh/mijl gaat.

Overigens waardeer ik dit soort concepten enorm, maar ik geef ze erg weinig kans. Er zijn in het verleden zo ontzettend veel van deze initiatieven geweest, clubs die op een net iets andere manier invulling geven aan het idee 'voertuig'. Daar was eens de mia (klik) die in een 3-persoon, 4-persoon en een cargo uitvoering geleverd werd. Is zelfs in Nederland geïmporteerd, ik meen door de importeur van Stihl heftrucks enzo. De Th!nk EV (klik) en de Tazzari Zero (klik). Recent heeft een oud-collega van me de Regis epic0 (klik)in Nederland proberen te introduceren.

Er zijn nog legio andere voorbeelden te noemen maar het is allemaal niet gelukt.

Het moet in het straatje 'auto' passen want anders koopt men het niet. En als dat lukt, dan is het een hels karwei om van 100 naar 10.000 naar 1 miljoen exemplaren te komen, wat er maar eentje in de Westerse wereld (Tesla) lijkt te lukken.

Pas het niet in het straatje 'auto' dan vreet men het niet, of zijn er andere redenen waarom het niet lukt. Ik meen me bijvoorbeeld te herinneren dat voor lichtgewicht niet-auto achtigen je in Amsterdam gewoon niet aan een laadpaal mocht staan.

De massa wil gewoon een auto, het gevoel van vrijheid, snelheid, comfort, luxe, meer meenemen. Grotere batterijen, sneller laden, nog verder kunnen rijden, dat is het devies.

Overigens zit er bij al dit soort initiatieven natuurlijk (tenminste) één grote adder onder het gras en die Pellet keurig ontdekt heeft:
De grote uitdaging wordt om de stroom netjes op te wekken.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aptera Motors

Bericht door pelletpower »

Inderdaad Alef, jij weet anders ook wel hoe het werkt in de grote boze buitenwereld.

Gisteren weer eens Tegenlicht zitten kijken, weinig nieuws , wel een hele mooie samenvatting over energieopslag. CO2 neutraal opwekken is anno 2021 niet meer zo lastig. Pieken en dalen afvlakken wel, maar ook dat gaat goed komen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Aptera Motors

Bericht door benthuis »

alefarendsen schreef: 08 feb 2021, 13:25
Adriaan Kragten schreef: 08 feb 2021, 10:00 Daarbij is Wh/km zeer ongebruikelijk. Ze hadden beter kunnen schrijven 0,15 kWh/km.
Daar was eens de mia (klik) die in een 3-persoon, 4-persoon en een cargo uitvoering geleverd werd. Is zelfs in Nederland geïmporteerd, ik meen door de importeur van Stihl heftrucks enzo. De Th!nk EV (klik) en de Tazzari Zero (klik). Recent heeft een oud-collega van me de Regis epic0 (klik)in Nederland proberen te introduceren.
Mia, Tazzari en Think zijn beperkt gebruikt verkrijgbaar voor redelijke bedragen in Dld. Vraag is altijd hoe het met de accupakketten gaat. Ik heb een zwak voor Cargo wagentjes en vindt de Regis wel een gaaf ding!

120km bereik en 5-6 uur laad tijd is hier weer wat onpraktisch...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Aptera Motors

Bericht door Adriaan Kragten »

remco d schreef: 08 feb 2021, 10:44
Adriaan Kragten schreef: 08 feb 2021, 10:00
kockie schreef: 07 feb 2021, 19:15 Er staat 15W/h/km..... Een typische verschrijving van 15Wh/km. Gebeurt vaker....
Het hangt er vanaf waar je op hun website kijkt. Onder het menu "Home" staat inderdaad 15 W/h/km maar onder het menu "EV Mobility" staat 15 Watt per kilometer. Ze presteren het dus om het op twee manieren fout te schrijven. Daarbij is Wh/km zeer ongebruikelijk. Ze hadden beter kunnen schrijven 0,15 kWh/km. Ik zal hen op deze fout wijzen want het komt erg amateuristisch over. Het komt zeer veel voor dat men kW gebruikt als men kWh bedoelt
0,015 kWh/km bedoel je denk ik? Bij 20 km per uur dus 300watt vermogen geleverd? Of reken ik ergens scheef? Vind ik nog vrij veel. 600watt bij 40 km per uur zou me wel weer meevallen.

Mvg Remco
15 Wh/km is inderdaad 0,015 kWh/km maar dat lijkt me extreem weinig. Als 1 kWh € 0,20 kost dan kost 1 km bij 0,15 kWh/km dus € 0,03 wat mij redelijk lijkt maar bij 0,015 kWh/km kost 1 km € 0,003 wat toch wel erg weinig lijkt. Ik zal dit bij het bedrijf checken of 15 Wh/km juist is. 15 Wh/km geeft bij een rijsnelheid van 20 km/uur wel een vermogen van 300 W en dat zou wel weer kunnen kloppen. Een punt bij een opgave van 15 Wh/km is dat er ook niet bij verteld wordt bij welke rijsnelheid dat geldt en hoe hard het ding eigenlijk maximaal kan en mag rijden.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Aptera Motors

Bericht door SanderL »

300W om met zo'n gestroomlijnde motorfiets 20km/h te rijden is heel aannemelijk, dat is met een constante snelheid van 20km/h. Zo rijdt niemand natuurlijk in de praktijk!

Wat de website van Aptera aangeeft in de FAQ: https://www.aptera.us/faq
What do you mean by Never Charge?
The average American drives 29 miles per day. Even though the longest range Aptera can drive for about 1,000 miles between charge, the reality is that most of our driving is 30 miles or less. For Aptera, 30 miles consumes about 3 kWh of electricity.

Het reele verbruik volgens Aptera mensen is dus 0,1 kWh/mile = 0,0625kWh/km = 62,5 Wh/km.
Dat is toch ruim 4x zoveel dan de 15Wh/km. Maar maak je geen zorgen, dit is veel energiezuiniger dan welk motorvervoermiddel dan ook, vergelijkbaar met velomobielen e.d. Eigenlijk vind ik dit ook een soort velomobiel, alleen dan voor dikzakken.
:)
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aptera Motors

Bericht door JantjeV8 »

SanderL schreef: 25 feb 2021, 22:23 alleen dan voor dikzakken.
Dat kan ook dat 4-voudige verklaren..
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Aptera Motors

Bericht door TLS »

Ik geloof er niks van, een range van 1000mijl, een verbruik van 1500Wh/100km(de speed-pedelec van m'n vrouw verbruikt al meer:800Wh@50km@45km/u). Wat verder is sprake van 6kWh/100km, dus voor 1600km bereik: 96kWh batterij; dat past niet in die polyesterkuip. Klein accidentje met ~500kg lithium-cellen rond je: 'killed by his own battery'.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Aptera Motors

Bericht door dormos »

de speed-pedelec van m'n vrouw verbruikt al meer
waarschijnlijk is je vrouw minder gestroomlijnd :D
Plaats reactie