EV opladen via zonnepanelen - ABB Terra-oplossing

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
NicolaMan
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2020, 17:53

EV opladen via zonnepanelen - ABB Terra-oplossing

Bericht door NicolaMan »

Hallo,
Ik heb thuis zonnepanelen. Ik wil zelf opgewekte stroom opladen voor mijn elektrische auto - Tesla Model 3.
Op zoek naar slimme laadoplossingen. Beschouw nu ABB Terra AC - https://chargingshop.eu/product/abb-ter ... -2-socket/

Heeft iemand ervaring met het opzetten van zonne-energie met ABB Terra AC?
Ik zou het op prijs stellen als je ervaringen zou kunnen delen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: EV opladen via zonnepanelen - ABB Terra-oplossing

Bericht door pelletpower »

Beetje onduidelijke en halve info. Geen idee en geen ervaring. Prijs is wel scherp.

Wij hebben deze op de plank liggen op aanraden.

https://www.evservice.eu/zappi-v2-kabel ... XJEALw_wcB

In te stellen dat de auto alleen geladen wordt als er zonnestroom beschikbaar is, tevens een uitgang-uitbreiding verkrijgbaar om bijvoorbeeld een verwarmingselement voor boiler te schakelen.

Leuke dingen te krijgen vandaag de dag en dit is slechts het begin.

Loadbalancing is belangrijk, maar bij je ABB zie ik niet terug dat het ding in te stellen is dat er alleen geladen wordt als er een bepaald zonne overschot is.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: EV opladen via zonnepanelen - ABB Terra-oplossing

Bericht door TLS »

ik heb geen ervaring met die ABB, maar lijkt me een goeie oplossing. Die type2 laders moeten in mijn ogen zelfs niet zoveel kosten aangezien ze eigenlijk gewoon de netspanning doorschakelen. icm een energiemeter zal die ABB de duty-cycle van de 1kHz pilot aanpassen om de wagen het gewenste vermogen te laten absorberen/laden. Hier in Belgie komt het capaciteits-tarief eraan, daar zal de lader ook moeten mee rekening houden en bijvoorbeeld de kwartier-piek bewaken zodat het voordeligste tarief kan worden bereikt.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: EV opladen via zonnepanelen - ABB Terra-oplossing

Bericht door Stapel op Hout »

Zolang we in Nederland nog kunnen salderen laad ik de accu van onze Hyundai Kona (64 KWh) met de meegeleverde Granny loader.
Van helemaal leeg naar vol zal dat 31 uur gaan duren, maar het is nog iet voorgekomen dat we hem helemaal leeg gereden hebben.
Ook buiten de deur laden is nog niet voorgekomen, we kunnen tot nu toe naar alle hoeken van het land en terug op één lading en we laden alleen thuis.
Als de saldering gaat stoppen, dan is het zaak om te laden als de zon schijnt, mijn plan is dan om een Zappi aan te schaffen, goed om te horen dat er meer merken zijn c.q. aankomen met een slimme lader.
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: EV opladen via zonnepanelen - ABB Terra-oplossing

Bericht door TLS »

hier beetje 't zelfde verhaal met de Leaf, gewoon die granny lader van 2kW is voldoende. Best is van de batterij tussen de 20 en 80% te houden. Ik snoer die granny lader dan nog eens in door standaard de timerfunctie van de wagen te gebruiken. enkel als ik de volgende dag een groote afstand moet rijden leg ik dat af en laat ik 'm een nacht volledig opladen. Dat volledig opladen is niet alleen voor de batterij een beetje nadelig, je kan ook niet gebruik maken van regeneratief remmen als de batterij vol zit, en die frictieremmen voelen als iets vies aan als je regen-braking gewend bent.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie