koelen van een transportkist met zonne-energie

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

paulw
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:18

koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door paulw »

Een Wijnhandel wil voortaan bestellingen naar huis brengen met de fiets.
Ik heb een trailer aangeschaft in Duitsland (Carla Cargo) en een garagist monteert daar nu een aluminium kist op (ongeveer 160 x 60 x 50).
Hij zal de kist ook binnenin isoleren.
Niettemin vrees ik een beetje dat de temperatuur in de zomer binnenin de kist te hoog zal oplopen, wat uiteraard niet oké is voor de wijn.
Bestaat er een soort van mini-airco die werkt op zonne-panelen en die ik in de kist kan installeren? De paneeltjes kan ik dan op de buitenkant van de kist monteren.
Dank voor tips.
Laatst gewijzigd door kockie op 26 feb 2020, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door kockie »

Welkom op dit forum!

Wat een leuk idee. Hoe lang verwacht je aan het fietsen te zijn? Ik zou kiezen voor goede isolatie en een paar koelelementen in de zomer, veel gemakkelijker en veel minder kwetsbare techniek.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
paulw
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:18

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door paulw »

Ik heb klanten in een straal van ongeveer 30 km, dus een volledige ronde (o.m. met een wijnabonnement dat ik aanbied) zal toch gauw een uur of drie-vier in beslag nemen.
De box wordt sowieso nu al geïsoleerd met materiaal waarmee men caravans afwerkt.
Ik heb er geen idee van of koelelementen (je bedoelt allicht van die blokken die ook in een koelbox gebruikt worden?) zouden kunnen voldoen.
Misschien is dat inderdaad wel voldoende. Ik kan het momenteel niet echt uittesten :D
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door remco d »

Met een tig kilo gekoelde wijn in een geïsoleerde kist kun je denk ik rustig een paar uur rond fietsen. Evt je eigen koeling thuis een graad of 2 kouder zetten voor extra marge. De aluminium kist wit maken zal ook helpen.

Ik zou het eerst eens proberen zonder techniek, dit is altijd toe te voegen.

Een koelingkje + zonnepaneel weegt ook al gauw het nodige, zonde als je het mee sjouwt als het niet hoeft ( ook wbt actieradius, neem aan dat er een hulpmotor op je kar zit)

Mvg Remco
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door Ingir »

Ik zou beginnen met de meest simpele methode die hierboven al voorgesteld is (koelelementen in geïsoleerde kist)... low tech is altijd beter!

Maar als dit niet voldoende blijkt te zijn voor de hele bezorgrit zou je kunnen overwegen om 1 of meerdere koelboxen met temperatuurregeling op 12V aan te schaffen met daarbij de nodige accu's. Op de zaak/thuis kunnen die op 230V worden aangesloten zodat je met voorgekoelde boxen en volle accu's op pad kunt gaan.

Mocht ook dit niet voldoende zijn (te veel accu's nodig = gewicht) dan zou je nog kunnen overwegen om de trailer uit te rusten met een PV-paneel en laadregelaar. Zo'n zonnepaneel heeft twee functies: door deze boven de kist te plaatsen wordt de kist minder warm door directe zonnewarmte en uiteraard kan de accu langer stroom blijven leveren als tijdens de rit de accu (deels) herladen wordt.

De truc van de beschaduwde kist is uiteraard ook toe te passen zonder een duur zonnepaneel aan te schaffen. Een wit geschilderd houten paneel met ventilatieruimte boven de kist met koelelementen kan al wonderen doen (ook low tech!).

In ieder geval een leuk experiment om op te volgen!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
paulw
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:18

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door paulw »

Bedankt al allemaal voor de vele tips!
Een zonnepaneel bovenop de kist plaatsen zit er echter niet in. Ik zie ook behoorlijk wat promotionele kansen in zo'n trailer. Iedereen die je passeert, heeft je zonder twijfel gezien. Daarom laat ik bovenop het deksel van de kist een soort zadeldakje monteren met mijn logo op. De bovenkant moet dus vrij blijven.
Weet iemand of er ook verschillende kwaliteiten bestaan in koelelementen? Is het van belang om na te kijken met welk soort koelvloeistof die gevuld zijn?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door JantjeV8 »

088_fietslicht.jpg__1200x800_q85_crop-1_upscale-1.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door kockie »

@JantjeV8: ik verwacht bij jou eerder een mechanisch of hydraulisch aangedreven airco....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door Ingir »

paulw schreef: 27 feb 2020, 13:58 Daarom laat ik bovenop het deksel van de kist een soort zadeldakje monteren met mijn logo op. De bovenkant moet dus vrij blijven.
Als je zorgt dat de luchtlaag onder het zadeldakje vrij kan ventileren heb je al een belangrijk deel van het opwarmingsprobleem getackeld.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door JantjeV8 »

kockie schreef: 27 feb 2020, 18:01 @JantjeV8: ik verwacht bij jou eerder een mechanisch of hydraulisch aangedreven airco....
ja, sorry jongens, ik vind het een wat lachwekkend topic. De decadentie ten top. De wijnboer bellen om een flesje gekoeld te komen brengen. En dat koelen proberen wat ecologisch aan te pakken. :fff
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door remco d »

Ik ga ervan uit dat het niet de bedoeling is om de wijn op drinktemperatuur te houden maar de warmte zo te drukken dat de wijn niet bederft? Of is het een soort bierkoerier formule?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Goed initiatief! Er rijden al genoeg busjes. Boodschappen in de buurt probeer ik ook met de fiets te doen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door JantjeV8 »

Wijn komt niet in koelwagens naar Nederland hoor, maar gewoon in huiftrailers, ook midden in de zomer.
paulw
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:18

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door paulw »

Het is inderdaad NIET de bedoeling om de wijnen op drinktemperatuur te leveren. Ik wil alleen vermijden dat de flessen die het laatst geleverd worden tijdens een rit van een paar uur, boven de 20 graden gaan. Dat is echt niet goed voor de wijn. Ter informatie aan JantjeV8: ik werk met een transporteur die de wijnen tijdens de rit van het wijndomein naar hier ook onder de 20 graden houdt.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: koelen van een transportkist met zonne-energie

Bericht door Orbiter »

Is het wel een goed idee om met die wijn 30km te gaan shaken? Een hobbelende fietskar is geen vrachtwagen in deze optiek :mrgreen: Indien de moeite gedaan gaat worden om die wijn op temperatuur te houden dan is het wellicht degelijke wijn en zal die wijn na vervoer ook zeker weer wat rust kunnen gebruiken (en dan gaat het niet over een paar dagen).

Wat de temperatuur betreft zijn freeze-packs voor op de camping wellicht het eenvoudigste toe te passen.
Plaats reactie