Gietijzeren rosmolen/omloop

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Ben het is er beslist niet minder mooi om ,bedrijven vragen nogal wat arbeids inzet en 2 inkomens ?
mijn insteek is je kan beter de kosten kunnen draaien en van de overvloed eten, dat strijden voor geld ,je bent oud en of versleten voor je er erg in hebt .
Die met veel geld krijgen de zelfde verzorging in het verzorgingshuis als die niets hebben ,die niets of weinig hebben hebben in ieder geval genoten van hun bedrijfje .
Wat leuk dat je stage gaat lopen bij een paardenboer ,kom ik straks bij jou de kunst afkijken
Met de melkbereiding en paarden kun je een mooie combi maken ,paard in de molen en jij achter de kaasbak .
Ik heb ook heel wat stage dagen gedaan ,je leert er veel van ,heb ooit bij een schapenmelk bedrijf gewerkt 250 schapen 8 uur per dag melken ,kaas werd gemaakt per 1500 l ,ik heb vooral gezien wat ik niet wil .
Heb een tijdje les gehad van een paardenboer die met 2 en 3 span werkt ,met mijn paard naast een volleerde belg ,oude techniek, en heb een cursus bekappen gedaan .Vooral het zelf doen onder begeleiding van ,leer je veel van
Maar niets gaat boven een eigen paard ,ik heb een veulen gekocht 8 weken oud en ben daar mee aan de slag gegaan op 1 jaar oud liep hij voor een autobandje en kende mijn komando,s ik heb er nu nog veel plezier aan ,gisteren liep hij voor de mestbak ,op mijn stem staat of loopt hij terwijl het ook een echte losbol kan zijn ,beleerd door dat hij het leuk vond ,tegenover veel paarden die gebroken zijn werkt mijn paard graag voor me ,
welke machine ik er ook achter hang . Kaas maak ik nu om de 3 dagen naast andere zuivel ,melk nu 2 x 10 min per dag
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door benthuis »

2x10 minuten ... Plus 2x half uur schoonmaken?
Of melk je met de hand?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Ik melk met de hand ,dus schoonmaak is even de emmer uitspoelen met heet water ,dit gaat in de varkensemmer ,en daarna drogend wegzetten .
Melkdoekje gebruik ik een dag of 3 ,omdat er een hele stapel staat ong 1 x per maand uitkoken .
Dan gebruik ik nog een zeef en kaasdoekje om de melk schoon in de wrongelbak te krijgen ,deze wordt ook uitgespoeld samen met de melkemmer.
Melkmachine zou inderdaad veel langer duren ,veel heet water en schoonmaak middelen .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door benthuis »

Tja... Met de hand gaan sommige dingen gewoon net zo goed... Schaal bepaald dus als we die in bedwang weten te houden;-)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Ik heb pas een grotere dorsmachine aangekocht ,deze heeft een optimale werking bij 1250 tot 1400 omwentelingen per min ,nu had ik op mijn vorige rosmolen een poelie van 77 cm zitten en op werkte de hekel dorser redelijk goed .
nu heb ik een slaglijsten dorsmachine de kleinste onder de grotere machines ,2 m breed 220 hoog 350 lang .
terugkomend op de rosmolen ,deze heeft op de uitgaande as 81 omw per min ,hierop zit dus de poelie 77 cm en deze gaat met platte riem naar een poelie 15 cm ,kom ik op 935 omw ,maar ik twijfel of mijn berekening wel klopt .
81x77x15 wie kan me uitleggen hoe de berekening gaat /uitkomst vertellen.
Ik heb ook nog een grootte tandwiel overbrenging liggen ,deze komt van oorsprong van de eindoverbrenging van de rosmolen .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door kockie »

ik kom op minder dan de helft: 81*77/15=415.8
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Waar maak ik de fout in de berekening 81 x 77 x 15 ,Als het 415 omw is kom ik er nogal wat tekort om de machine goed te laten functioneren .
Heb nog wel een platte riem aandrijving voor op de trekker ,het zou veel mooier/spannender zijn te kunnen dorsen met een span paarden ,heb dit eenmaal gezien en daar zat ook nog een pers achter de dorsmachine .
Ik zal binnenkort het grote tandwiel eens opzoeken ,loopt een klein tandwiel tegenaan met hieraan weer een poelie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door kockie »

Je moet het aantal omwentelingen x de doorsnede van de aandrijvende (grote) poelie doen en dan delen door deaangedreven (kleine) poelie,

Dus in jouw geval:
81 maal 77 gedeeld door 15
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Erg bedankt ,gisteren samen met de molenaars hier ook naar gekeken ,maar wisten geen van allen meer hoe de formule was .
De hekel dorsmachiene vraagt een lager toerental en daar had ik een poelie 12 opgezet .520 omw maar kwam nog wel wat te kort
Om de grotere dorsmachine te laten werken heb ik het volgende ,tandwiel 88 cm met 180 tandjes ,hierop past een tandwieltje 6 cm met 14 tanden ,deze komt aan een as met daarop weer een poelie 17 en gaat dan met platte riem verbinding naar poelie 15 op de dorsmachiene .
Uitgaande as v d rosmolen blijft 81 omw .
Is het dan 81 x 88 delen door 6 , is 1188 omw door naar poelie 17 op 15 dan zou het 1346,4 omw zijn .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door kockie »

In dit geval zou ik niet met de omtrek rekenen, maar met het aantal tanden: 81 *180/14=1041 rpm; da's dan het toerental op de tandwieloverbrenging

dan nu de poelies: 1041*17/15 = 1180 rpm

Als je de 17 cm poelie zou vervangen door een 19cm poelie, dan zou je ongeveer 1300rpm halen (1041*19/15=1318.6 rpm)




Over tandwieloverbrengingen: ik heb begrepen dat in molens vaak tandwielen worden gebruikt met een priemgetal als aantal tanden, dat zorgt er voor dat je iedere keer andere tanden tegenover elkaar hebt en dat zorgt dan weer voor een regelmatige afslijting van de houten tandwielen.

Dat heb ik in deze tandwielen verwerkt, ik hoop er een keer een touwmaakmachientje mee te maken:
tandwielen.jpg
Nu de afstand van buiten- tot binnentandwielen nog aanpassen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Wederom erg bedankt voor het uitrekenen en de uitleg ,de tandwielen zijn originele gietijzeren tandwielen ,deze stonden vroeger achter de rosmolen om zo het gewenste toerental te krijgen ,ik heb ze nooit gebruikt omdat ik dacht dat dit te zwaar zou gaan .
Maar als ik bij de wind molen in het dorp kijk zie ik dat een klein beetje wind de zware steen al doet draaien met enorme houten tandwielen .
Het touw draai machientje heb ik meermaals gezien ,bij het opdraaien wordt het uiteindelijke touw een stuk korter maar vele malen sterker .
Ik laat nogal eens strengen en leidsels maken ,deze worden gedraaid op een gietijzeren machientje uit sisal touw ,het afwerken van de touwen vind ik moeilijkst , een soort terug vlechten, in mijn geval met een knip er in .
Je ziet het nog wel eens op een oude ambachten markt .
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door willem »

Kwam dit tegen, maar waarschijnlijk staat het al in je boekenkast

https://edepot.wur.nl/379750
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door benthuis »

willem schreef: 07 jun 2020, 10:55 Kwam dit tegen, maar waarschijnlijk staat het al in je boekenkast
https://edepot.wur.nl/379750
Toch fijn zulke boekjes...
Vertaling uit het Engels van 1958...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Willem bedankt ,ik heb wel veel info over dorsmachines ,maar nog niet deze ,erg veel nuttige informatie .
Een uitleg over de afstelling had ik ook nog niet ,deed het een beetje op gevoel /zicht en hoor of de machine goed op toeren loopt .
Ik ga er eens voor zitten om het door te lezen .
Ik kreeg ooit eens een boekwerk tuis gestuurd uit het landbouw historisch museum ,ook de verschillende rosmolens worden hier in beschreven .
De graan bouw is een passie van mij ,vind het heerlijk om een akkertje te maaien binden en uiteindelijk te dorsen met daarna het gebruik van de granen .Heb gelukkig wat mede fanaten gevonden zodat we met een aantal aanspanningen kunnen werken ,helaas raakt het groepje uitgedund door leeftijd en nu ziekte van mijn vriend ,deze was vaak de organisator achter de oogst dagen ,durfde alles aan met een span paarden .
We hebben wel eens bomen uitgesleept waar de paarden over de houtstapel heen moesten klimmen .
De machines werkende te houden was meer mijn ding .
Eerder had ik een grote dors machine waar min 30 pk voor benodigd was om hem te laten werken ,volledig gerestoreerd ,maar weer weg gedaan en heb ik de hekeldorser op de rosmolen gezet ,en een aantal jaren gezocht naar de kleine dorskast die hier nu dus ook staat ,met een vragend vermogen van 6,5 pk zou deze dus door een span paarden aangedreven kunnen worden ,k heb er alles voor ,nu nog even in elkaar zetten en lassen ,wat weer een zwak punt van me is ,maar goed je kan niet alles hebben .
Nu zoeken naar de bijpassende stro pers ,wel hier en daar te vinden in museums en heel soms te koop .
Een bossen pers ,deze maakt dus na het dorsen weer een bos met een touwtje er omheen waarna hij uitgespuugd wordt en via een Jacobs laddertje omhoog de wagen of opslag opgaat .vraagt heel weinig vermogen en wordt met platte riem verbonden aan de dorsmachine .
Zo kan dus het graan geoogst worden zonder een druppel brandstof verbruik ,en heb je met een groepje mede fanaten een dag lol .
Theonymus
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2017, 14:56

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door Theonymus »

Gaat het om een originele rosmolen, of een systeem dat een machine aandrijft op paardentractie?
In Zambia heb ik van een achteras van een jeep een rosmolen gemaakt voor het aandrijven van een oliepers.
heel simpel en effectief.
Plaats reactie