Gietijzeren rosmolen/omloop

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Ik heb een andere rosmolen overgenomen van een bekende ,echter het ding zit vast .Mijn andere molen heb ik gangbaar gemaakt door een binnen bus er uit te lassen .Deze werkt maar ik mis wat dingen die de nieuwe molen wel zou kunnen ,tevens heeft deze een kogellager op de hoofd aandrijving waardoor hij behoorlijk minder wrijving zal hebben en dus lichter zal gaan lopen .
Het probleem waar ik nu aan werk ,een conische as zit vast in een gietijzeren tandwiel ,heb wel 1/8 van het tandwiel kunnen verwijderen na 3 dagen hakken met een plamuurmes ,vandaag de hele molen maar uit elkaar gehaald 2 bouten op een onbereikbare plek los gekregen.
Dit heeft me wel wat behang gekost .
Hoe kan ik nu het best verder gaan zonder het gietijzer te breken .

Voor wie nu denkt wat is een rosmolen ,het is een gietijzeren tandwielkast waar 1 of 2 paarden aan lange balken 3,5 m lopen om een machine te laten draaien ,paard loopt 3 omw per min ,uitgaande as heeft dan 81 omw per min hierop heb ik een groot wiel ,platte riem naar een kleinere en dat geeft rond de 1200 omw per min .
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door 1980 »

Heb je een foto van hetgene je los wil halen?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door willem »

Het gietijzer om de as heet stoken met de grootste pit van een autogeen lasset, lichte tik op de as
en hij valt er uit.
Niet met de pit van de snijbrander, is niet heet en groot genoeg.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

rosmolen en paulie 021.JPG
Willem , bedankt ,ik heb geen autogeen lasset ,maar wel een grote brander voor dakbedekking of onkruidbrander ,hoop dat deze het ook kan ,zo niet zal ik naar een bedrijf toe gaan .Het spul staat vermoedelijk al zins de jaren 50 stil ,stond de laatste jaren in een museum te roesten .
1980 Foto,s nee die heb ik hier niet van gemaakt ,wel een foto van het geheel ,het is het 2 e tandwiel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door kockie »

Wat een ontzettend mooi stukje oude techniek!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door willem »

Nu ik de foto zie kan het verhaal anders worden.
Ten eerste: sla NOOIT met een hamer of ijzeren pen waarop je sla op de as,
je slaat er dan een braam op en kans dat je as gaat op trompen (dikker sla),
en dan ben je aan de beurt, kan wel met een stuk hardhout ertussen waar op je sla,
maar waarschijnlijk zonder resultaat.
Zet het spul alvast in de week dmv regelmatig een paar dagen lang in de imal (ik maak alles los)
of wd40 oid te zetten. Daarna naar een bedrijf toegaan die een pers heeft staan, loonbedrijf -
mechanisatie bedrijf, ik denk dat je ergens wel vrienden heb met zoiets.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door 1980 »

Verwarmen zoals willem zegt is zeker een goede optie

Niet op slaan ben ik het ook mee eens

Kun je er met een poulitrekker bijkomen?
Als dat gaat zou ik toch die dakbrander eropzetten en dan eraf trekken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Allen bedankt ,vandaag er mee naar het mechanisatie bedrijf gegaan ,daar hebben ze een goede brander en een pers ,hij is los .
Binnenkort zet ik hem weer in elkaar .
Heb vandaag nog wat schoon geschuurd en wat gaten waar bouten afgeknapt waren opnieuw uitgeboord en draad getapt .
Daarna kan hij de molenput in ,maar eert de ander er even uit pulken .
Dan wil ik de as nog vervangen en een groot houten wiel in plaats van het ijzeren wiel zetten ,houten wiel is wat groter dan de ijzeren ,hoop zo nog wat meer omw per min te krijgen .
Deze molen kan Lings en rechtsom draaien en heeft een ingebouwde vrijloop ,en voor die tijd een extra luxe, een kogellager op het bovenste tandwiel in plaats van een slijt bus ,waardoor hij veel lichter zal draaien .
De molen die tot voor kort gebruikt werd had dit niet ,had tevens de vrijloop achter de as ,waardoor er veel slijt bussen op de as zitten .
Veel documentatie van deze molens is er niet ,landbouw museum Wageningen heeft er wat over geschreven en een Belgische dominee heeft in de jaren 60/70 er zich in verdiept ,onderzocht waar nog werkende molens zijn ,van zijn erfgenamen heb ik de informatie een jaar of 10 terug gekregen ,dit met mijn ervaring kom ik tot een goed werkende molen ,hoop ik .
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door willem »

Mooi dat het gelukt is.
Als ie in elkaar staat en hij draait piept en knarst, :) :)
maak je er maar een filmpie van.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door pelletpower »

Te gek John. Piepen en knarsen zal niet meer met kogellagers. Mooi dat t zo kan. Loopt je paard elke dag in de molen?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Nee ,ik liet hem tot nog toe alleen in de molen lopen wanneer het echt nodig was ,hij wordt er humeurig wanneer er langere tijd geen werk is ,hierom wil ik in de toekomst het graan bij beetjes gaan verwerken en zou het mooi zijn om een generator te koppelen zodat het paard minstens een uurtje in de week even wat kan doen .Kan ik mooi mijn omgekeerde tesla opladen
Graan malen en of pletten wil de plaatselijke molenaar ook graag doen ,door allerijl regels laten boeren hun graan bij grote bedrijven verwerken en draait de windmolen vaak alleen onbelast ,wanneer ik daar kom met een paar zakken graan ben ik dus direct aan de beurt ,krijg zelfs koffie tijdens het wachten .Maar om dit dus meer zelf te kunnen is het wel erg mooi dat het kan zonder piepen en schuren.
De molenaar is op leeftijd en er wordt gezocht naar een opvolger ,het is dan niet onmogelijk dat het dan een commercieel winkeltje wordt met graan en aanverwante producten ,dan zal het malen ook niet meer voor 10 euro per jaar gaan .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Willem ,ik kan een filmpje maken ,weet inmiddels hoe ,maar nog niet om hem te posten .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door benthuis »

John, van de week een fantastische presentatie van Sil Oostendorp uit Dwingeloo. Is tevreden op z'n boerenbedrijf met voornamelijk paardentractie. Kijkt bij de Amisch, daar heeft paarden mechanisatie niet stil gestaan.

Mooie opmerkingen:
"Het zorgt dat het tempo klopt, er zitten namelijk geen koplampen op een paard..."

Z'n buurman vertelde dat toen hij overschakelde naar de tractor de productie wel steeg... Maar de kosten navenant... Per saldo geen voordeel op het financiële vlak.

Beste jonge oogste een enorm applaus... Dus de tijd dat sukkeltjes achter een paard liepen is voorbij!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier »

Of die tijd voorbij is ? het lijkt me een presentatie geweest te zijn voor willige oortjes ,zou je deze presentatie houden op een v d boeren protesten krijg je hoon geluiden .
Ik vind het wel mooi gevonden ,koplampen op paarden .
Ik kon ze eens goed gebruiken ,kwam met 2 paarden lopend uit Dwingeloo ,6 uur van de oogstakker weg gegaan waar we een demonstratie dorsen op paardenkracht verzorgd hadden ,kwam in het donker thuis .
Heb de volgende dag lantaarns op de wagen gekocht ,verlichting op het tuig en fiets achterlampjes achterop de wagen ,nooit wil ik weer in het donker met paarden bij de weg zijn .overdag wordt het trouwens ook erg gevaarlijk ,automobilisten rijden soms gewoon op het paard in .
Mijn paard is erg koel in de kop maar kan in zulke situaties wel aardig uithalen naar een auto .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door benthuis »

Ja, was inderdaad een preek voor eigen parochie..
Maar opende wel enorm de ogen.

Waren 2 presentaties na elkaar. Dame met biologische akkerbouw op 90 ha. Resultaat, 2 salarissen, maar moeilijk

Daarna presentatie van Sil, piepklein maar kosten laag. Resultaat even goed of beter...

Ik ga nu stage lopen bij man van paardentractie.nl...
Wie weet leer ik naast verzuivelen ook nog iets van paerden!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie