Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door peterberg »

In het verleden zijn er wel topics geweest over onder meer de CityEl. Er is nu een andere en veel modernere driewieler op de markt, sinds begin september leverbaar. Het ding heet de Carver, een voortzetting van de driewielige sportauto Carver One. Die laatste was een scheurijzer, met een 4-cylinder 660 cc Daihatsu turbo charched motor er in. De producent ging failliet toen Daihatsu werd overgenomen door Toyota en geen motoren aan kleine klanten meer mocht leveren. Bovendien was het ding veel te duur.

Het nieuwe voertuig is veel bescheidener van opzet, het is een overdekte 45 km/h bromfiets. De onderdelen worden voor het grootste deel in Azië gemaakt, de eind assemblage en installatie van de elektronica vindt plaats in Leeuwarden. Het is een smal voertuig, een wiel voor en twee achter met een naafmotor in elk achterwiel. Om niet om te kieperen in de bochten heeft dit ding een speciale voorziening waardoor de hele cockpit met voorwiel en al naar de binnenkant van de bocht helt en de achterwielen gewoon op het wegdek blijven.

Ik heb ooit een Sinclair C5 gehad, een leuk maar zeer beperkt ding. En ik heb 32 jaar in een Vespa car gereden, dus driewielers zijn we wel aan gewend. Ik heb alleen een rijbewijs A, een auto heb ik nooit bezeten.

Begin augustus heb ik bij voorinschrijving zo'n Carver besteld, hij wordt waarschijnlijk half november geleverd. Half augustus werd ik gebeld of ik belangstelling had voor een proefrit. Carver Europe, de fabrikant, houdt hier en daar proefrit dagen met als eerste in Amsterdam op de Bosbaan voor de voorinschrijvingen. Ik ben daar geweest en ik moet bekennen dat het een hilarische ervaring is om in zo'n ding te rijden.

Omdat de centrifugale kracht in een bocht automatisch gecompenseerd wordt voel je ook geen zijwaartse druk. Dat in elke bocht je horizon kantelt went heel erg snel, na 10 minuten begon ik het bepaald leuk te vinden. Tijdens de tweede rit probeerde ik in een lange bocht steeds meer "gas" bij te geven en hij ging ook steeds meer hellen. Het systeem werkt niet reactief maar anticiperend, het gevoel wat je krijgt in een klein vliegtuig als hij eerst op z'n kant gaat voordat de bocht werkelijk wordt ingezet.

Er zijn een paar filmpjes van het ding op internet, hier is een fimpje van Carver zelf uit 2018. Het laat zien hoe het prototype door Rotterdam rijdt. Deze rijdt zonder zijruiten en met open dak maar als echte convertible kan ook alles dicht.

groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door benthuis »

Nice! Kinky versie van een Renault Twizy en dergelijken...
Kan je er achter in zitten? Ik vond een Twizy wel leuk, maar de actie radius te beperkt.
Komt wel in de buurt van ideaal 1 persoons vervoer...

Kan hij ook helemaal dicht? De Twizy is zonder jas/muts/handschoenen in de winter niet echt comfortabel...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door peterberg »

benthuis schreef: 12 okt 2019, 21:31 Nice! Kinky versie van een Renault Twizy en dergelijken...
Kan je er achter in zitten? Ik vond een Twizy wel leuk, maar de actie radius te beperkt.
Komt wel in de buurt van ideaal 1 persoons vervoer...

Kan hij ook helemaal dicht? De Twizy is zonder jas/muts/handschoenen in de winter niet echt comfortabel...
Normaal gesproken is-tie helemaal dicht. De ramen kun je niet omlaag draaien maar ze kunnen er uit en het dak kan open.
Er zit ook ventilatie in maar geen verwarming, als dat wel zo was had je een veel grotere accu nodig. Het is een twee-persoons ding in tandem-zit en er is ook nog een bagageruimte van 75 liter. Dat is ongeveer het formaat van een krat bier.
De prijs is ten opzichte van een Twizy, Canta of Biró bepaald concurrerend te noemen. Voor het geld van twee Twizy's of die anderen kun je drie Carvers aanschaffen.

Het ding is met nadruk geen auto, maar een overdekte brommer met een twist. Autovisie / De Telegraaf heeft een testritje gedaan, het artikeltje + filmpje is hier te vinden.

https://www.telegraaf.nl/video/82728820 ... ssykUrwBzF
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door Ingir »

Leuk ding, als eigenaar van een speed pedelec kijk ik daar met gemengde gevoelens naar... ik weet hoe smal bromfietspaden vaak zijn, daar ga je met deze Carver zeker niet inhalen, in het ergste geval zul je geduld moeten oefenen tot er eindelijk een gelegenheid komt om in te halen. De actieradius is prima, 100 km volgens fabrieksopgave ofwel rekenen op 60 km is voldoende voor 2x een gemiddelde woon-werkrit (2x 24km), dus heen en terug op één acculading, ook in de winter met wind tegen.

Het grootste voordeel is dat je droog overkomt. Ik heb daar weinig voordeel mee want als het echt slecht weer is rij ik gewoon niet (bel de klant op om een afspraak te verzetten). Afgelopen 2 jaar heb ik 2x met een regenpak moeten rijden vanwege een afspraak waar ik niet onderuit kon. Maar voor de gemiddelde forens is dit doorgaans geen optie en daardoor is de Carver juist voor deze doelgroep best interessant.

Het stroomverbruik is best stevig... met mijn zware Stromer ST5 zit ik op 24 Wh/km bij volle ondersteuning, deze Carver komt volgens fabrieksopgave op 54 Wh/km... overigens wel een stuk beter dan een elektrische auto (150 Wh/km).

Voor ondernemers zijn de investeringskosten beter te behappen: aftrek BTW en milieuinvesteringsaftrek geven een prijskaartje van ongeveer 4K...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door peterberg »

Ingir schreef: 13 okt 2019, 14:26Het stroomverbruik is best stevig... met mijn zware Stromer ST5 zit ik op 24 Wh/km bij volle ondersteuning, deze Carver komt volgens fabrieksopgave op 54 Wh/km...
Ik denk dat je die twee voertuigen (Stromer en Carver) niet op die manier kunt vergelijken. De Carver weegt een flinke hap meer, 260 kg tegen de Stromer ST5 32 kg met accu als ik het goed lees. Dat is grofweg 8 keer zo zwaar en met de Carver trap je ook nog eens niet mee. Zo te zien is het energie verbruik op basis van afgelegde afstand per kilogram van die laatste een kwart van de Stromer. Of dat nou alleen maar aan de aerodynamica ligt weet ik niet, dat een fietser een bar slechte stroomlijn heeft weten we allemaal wel, maar zóveel slechter...

Adviesprijs van de Stromer ST5 is dicht bij die van de Carver, € 9.490,- versus € 9.990, beide op bromfiets kenteken en inclusief 21% BTW.
Ik betaal er minder voor omdat het ding geregistreerd wordt als gehandicapten voertuig (9% BTW in plaats van 21%) en de pre-order was ook al € 1000,- lager dan de huidige prijs vanwege latere aanpassingen aan de uitvoering. Dat wist ik niet van tevoren, maar dat komt nu wel leuk uit voor een pensionado met z'n vermoedelijk laatste voertuig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door remco d »

Waar die 10.000 euro van die electrische fiets in gaan zitten is mij een raadsel. De gemonteerde onderdelen zijn zo spannend niet in prijs.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door Ingir »

remco d schreef: 18 okt 2019, 09:48 Waar die 10.000 euro van die elektrische fiets in gaan zitten is mij een raadsel. De gemonteerde onderdelen zijn zo spannend niet in prijs.
Hetzelfde geldt voor vrijwel alle zaken die "mooi en duur" zijn... niet voor niets ben ik ontwerper :lol: En aangezien ik ook ondernemer ben kan ik de werkelijke kosten van die 10K snelfiets reduceren tot een prima behapbare 4K. :fff

Het grootste verschil met de Carver is dat de ST5 vooral een snelle fiets is waarmee je zelf aardig wat lichaamsbeweging kunt geven terwijl de Carver een passief zitding is met een gashendel.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door pelletpower »

Nou ja, beetje kort door de bocht. Het moet je passen, dan zijn beiden voortuigen een schitterende oplossing. Zoniet, dan zijn ze beiden waardeloos. Waarbij ook nog wel opgemerkt mag worden dat je ingeval je fiets wel een en ander op kwalitatief gebied mag verwachten anders is de designer toch ernstig overbetaald. Maar gezien je kilometers zit dat wel goed geloof ik.

Peter wens ik hetzelfde plezier met zijn voertuig. Mooi en praktisch!
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door Boudewijn »

Mijn C alleweder kostte in 1997 7000 gulden ik heb er 160 000 km mee gereden rijdt nog steeds goed.Ging ook weinig aan defect Bij 100 000 km nieuwe ketting en tandwielen ook eens cranck afgebroken en gescheurde achternaaf zelf nieuwe gemaakt.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door Ingir »

peterberg schreef: 17 okt 2019, 10:48
Ingir schreef: 13 okt 2019, 14:26Het stroomverbruik is best stevig... met mijn zware Stromer ST5 zit ik op 24 Wh/km bij volle ondersteuning, deze Carver komt volgens fabrieksopgave op 54 Wh/km...
Ik denk dat je die twee voertuigen (Stromer en Carver) niet op die manier kunt vergelijken. De Carver weegt een flinke hap meer, 260 kg tegen de Stromer ST5 32 kg met accu als ik het goed lees. Dat is grofweg 8 keer zo zwaar en met de Carver trap je ook nog eens niet mee. Zo te zien is het energie verbruik op basis van afgelegde afstand per kilogram van die laatste een kwart van de Stromer. Of dat nou alleen maar aan de aerodynamica ligt weet ik niet, dat een fietser een bar slechte stroomlijn heeft weten we allemaal wel, maar zóveel slechter...
Volgens fabrieksopgave (!!!) verbruikt de ST5 983 Wh/180km= 5,5 Wh/km... die 24 Wh/km van mij is het maximale verbruik ofwel appels en peren.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ebikelover
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2020, 15:35

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door Ebikelover »

Helemaal mee eens! Voor mij is de Carver ook helemaal niks. Welke pedelec ik wel moet nemen ben ik nog niet over uit. Hoe is jouw ervaring met de ST5 Ingrid? Alles lijkt perfect alleen twijfel ik nog erg over de actieradius. 110 km vind ik eigelijk wat weinig in vergelijking met goedkopere fietsen die ook in de top 10 https://speedpedelec.org/speed-pedelec-vergelijken/ staan.. Hoeveel km fiets jij gemiddeld met 1 accu? In deze https://speedpedelec.org/stromer-st5-review/ zijn ze wel erg te spreken maar wil het graag van meerdere mensen horen voor ik zo'n bedrag uitgeef..
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door peterberg »

Dit onderwerp begint nu wel wat off-topic te worden. Als dat zo blijft lijkt het mij het beste om een en ander af te splitsen.

De Carver is afgelopen maandag voor de deur afgeleverd. Het rijdt net zo leuk als ik me herinner van de proefrit 6 maanden geleden. En het trekt de aandacht, mensen willen weten wat het is, vooral als ze hem bochten hebben zien ronden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door peterberg »

We zijn nu ruim 1,5 jaar verder. Er zijn wat kinderziektes geweest maar alles is opgelost zonder extra kosten. Inmiddels zit er een met leer beklede stoel in, vloermatten en ik heb een regenhoes. Er in rijden is nog steeds geweldig, bijna 16.000 kilometer afgelegd. Het ding laadt voor het grootste deel aan onze zonnepanelen, stroom hadden we toch al te veel.

Er is al een jaar een Cargo versie leverbaar, kan 500 liter vervoeren en één persoon, de chauffeur. Pizzadozen blijven gewoon op hun plek staan als de bocht wordt genomen.



De laatste ontwikkeling is nu dat ze aanmerkelijk duurder gaan worden, met ook nog een paar nieuwe varianten.

Er is een Range+, die 130 km kan afleggen met 45 km/u zonder tussentijds opladen en een Speed+ die max 80 km kan rijden met een range van 100 km.
De RDW goedkeuring is binnen, deze twee nieuwe versies worden eind 2021/ begin 2022 leverbaar. Ik heb mijn voornemen om er een te kopen al kenbaar gemaakt, nu wordt het pas leuk!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door benthuis »

Heb je gehoord wat zo'n 80km versie moet gaan kosten?
Zeker met 80km lijkt me dit voor 80 procent van de ritten een passend voertuig!

Goed om te horen dat het blijft bevallen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door peterberg »

Ja, de prijs is bekend, bijna €15.000. Het ding wordt dan wel geleverd met schuiframen, vloermatten, leer beklede chauffeurs stoel en telefoon houder. Geen katte**s, maar ik heb er nu een die ik in kan ruilen. :mrgreen: De standaard versie is nu bijna €11.000, met de items hierboven als opties erbij wordt het ruim €12.000, dus zo gek veel verschil is het niet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie