Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door benthuis »

Ik heb even gelezen, en in de lease zou dat best interessant kunnen zijn...
Maar bemiddeling weer best veel als je het met een Twizzy oid vergelijkt... Maar een kleine electrische transporter kost meteen 40k

Ik blijf het compacte prachtig vinden. Niet meer en niet minder dan je nodig hebt. Snel laden is zo te zien niet beschikbaar. Das voor een auto met beperkte actieradius wel lastig.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw, driewielig, elektrisch stads voertuig

Bericht door peterberg »

Een tijdje geleden heb ik de nieuwe S+ versie besteld. Als het goed is dan wordt-ie eind februari/begin maart geleverd. Ik ben heel benieuwd hoe dat dan weer rijdt, uiterlijk is er nauwelijks iets veranderd. De achterbrug is 80 mm breder en in elk achterwiel zit nu een 3 kW motor in plaats van 2 kW.

Dat lijkt een erg kleine verhoging ten opzichte van de 45 km/u versie maar de dealer had een plausibele verklaring. Zonder begrenzing zou de gewone uitvoering met het geïnstalleerde vermogen 60 km/u kunnen rijden. De stap van 60 naar 80 is veel kleiner, dus een 50% verhoging van het vermogen klinkt dan wel logisch. Rolweerstand en luchtweerstand nemen exponentieel toe, ik denk dat het wel klopt.

Snelladen is inderdaad niet beschikbaar, maar de grotere accu van 7,1 kWh kan voor 80% geladen zijn in 3 uur, dat is een uur korter dan de normale. Aangezien ik de accu nooit helemaal leeg rijd (ik zou wel gek zijn) zit er altijd wel 20% of meer in, dus in 3 uur is-tie weer vol.

Of zo'n voertuig voldoet hangt sterk af van het bedoelde gebruik. Ik heb al een paar ritten gepland die nu door allerlei beperkingen net buiten mijn bereik zijn. Een van mijn zusters heb ik al een paar jaar niet meer gezien, maar over de provinciale wegen moet het prima te doen zijn. Naar een vriend in Friesland rijden is weer wat te veel, 230 km. Dat wordt een dagtocht met twee keer laden en een overnachting. :mrgreen:

Mijn huidige Carver is erg consequent wat bereik betreft, harde wind tegen heeft nauwelijks invloed. Het enige wat wel merkbaar verschil maakt is de ruitenwisser. Regent het onderweg veel dan gaat er 10% van de range af.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie