Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik vond het nu toch echt tijd worden om nu maar eens duidelijk te maken, dat een elektrische auto zelfs op kolenstroom veel schoner rijdt dan een auto op benzine of diesel.
Dus zie de infographic op mijn site: https://geen-energierekening-meer.weebl ... iesel.html
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door dormos »

Leuk stuk!
Zou je in de vergelijking niet ook de CO2 mee kunnen nemen die bij winning en raffinage van olie vrijkomt?
Dat zou je dan ook kunnen doen voor steenkool, en dan heb je het plaatje compleet.
Ik schat in dat van bron tot pomp benzine er dan nog ongunstiger uitkomt dan stroom uit steenkool.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door kockie »

Wat gebeurt er als je de productie van de auto's meeneemt in de berekeningen (en onderhoud natuurlijk)?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door alefarendsen »

Ik heb als één van oprichters van The New Motion lang en veel sceptici op me af gehad, en heb alle vragen wel voorbij zien komen.
  • Is de subsidie voor dure bakken (zoals jouw eigen dure Roadster) wel gerechtvaardigd? - ja zeker, iemand moet er mee beginnen. Een nieuwe markt begint altijd met koplopers en mooie dure producten. Die moet je aanjagen, zodat de boel op gang komt. Daarna komt de rest vanzelf.
  • Waarom alleen subsidie voor bedrijven / leasemaatschappijen en leaserijders? - het is beter het risico op een tegenvallende restwaarde van de eerste elektrische auto bij leasemaatschappijen neer te leggen; particulieren zouden dit risico niet kunnen dragen
  • Worden die batterijen wel gerecycled? Er is helemaal geen recycling-capaciteit? - ja, maar dat komt vanzelf. Als er eenmaal veel batterijen terugkomen, komt de recyclingcapaciteit vanzelf op gang, maak je geen zorgen
  • Is de productie van die batterijen en de auto's wel schoon? - nah, nu wellicht nog niet, maar als je ze met miljoenen tegelijkertijd gaat maken, dan wordt het snel beter dan benzine / diesel
  • ...
Bijna 9 jaar geleden begonnen we aan het avontuur dat The New Motion heette en ik ben trots dat ik een klein steentje heb kunnen bijdragen aan de introductie van de elektrische auto, maar ik kijk toch met mixed feelings terug op de antwoorden die ik toen gaf op deze vragen.

Cijfermatig is het allemaal best wel te onderbouwen dat wordt maar keer op keer bewezen, door bijvoorbeeld stukken als die van Zwerius Kriegsman en van de Correspondent. Met een hoop horten en stoten komt die markt echt wel op gang.

Ik droeg daar ook m'n steentje aan bij en was druk bezig laadpalen neer te zetten en mensen laadpassen uit te delen. Dit allemaal omdat ik vond dat het klimaat gered moet worden. Maar eigenlijk stak ik m'n kop in het zand voor wat er echt aan de hand is. Ik schopte het blikje gewoon weer een stukje verder vooruit.

Kingsnorth zegt het mooi: I can't speak with a straight face about saving the planet when what I really mean is saving myself from what is coming.

Let wel: laat duidelijk zijn dat dit wat mij betreft niks af aan de feitelijk waar- en onwaarheden rondom de CO2 uitstoot van elektrische auto's...

gr.,
Alef

p.s. zo, dat is er uit :shock:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door Pietje »

Schoner of niet: we hebben niet genoeg materialen om onze huidige levensstijl vol te houden. Dus leuke discussie, maar volledig irrelevant.

Zo, het is er uit ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb recent ook wat aan electrisch rijden mogen snuffelen.

In de folder van de auto wordt uitgebreid uit de doeken gedaan dat die auto zo zuinig mogelijk met de energie omgaat. Prima, goede gedachte.

Als dat zo aan het hart ligt, waarom knalt het ding dan binnen 5sec naar de 100? Volgens mij nergens voor nodig, onverwachts voor medeweggebruikers, bandenslijtage en energieverbruik.
's-Ochtends voorgeprogrammeerd: cabine op 21grC, maar ook het accupakket lekker voorverwarmd vanuit de stekker. Geloof niet dat die kilowattjes in de overzichten meegenomen worden.
Standaard stuurverwarming, dus ook dat voelt lekker warm aan..

Gaat toch nergens over, is gewoon stoken op steenkool.

De gedachte achter het electrisch rijden lijkt me niet verkeerd. Maar we zijn een paar jaar op batterijen bezig en de onzin druipt er nu al vanaf. Het hele milieu-spaar verhaal ligt al heeeel ver achter die ingenieurs.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door JantjeV8 »

JantjeV8 schreef: 17 jan 2019, 07:44 Ik heb recent ook wat aan electrisch rijden mogen snuffelen.

In de folder van de auto wordt uitgebreid uit de doeken gedaan dat die auto zo zuinig mogelijk met de energie omgaat. Prima, goede gedachte.

Als dat zo aan het hart ligt, waarom knalt het ding dan binnen 5sec naar de 100? Volgens mij nergens voor nodig, onverwachts voor medeweggebruikers, bandenslijtage en energieverbruik.
's-Ochtends voorgeprogrammeerd: cabine op 21grC, maar ook het accupakket lekker voorverwarmd vanuit de stekker. Geloof niet dat die kilowattjes in de overzichten meegenomen worden.
Standaard stuurverwarming, dus ook dat voelt lekker warm aan..

Gaat toch nergens over, is gewoon stoken op steenkool.

De gedachte achter het electrisch rijden lijkt me niet verkeerd. Maar we zijn een paar jaar op batterijen bezig en de onzin druipt er nu al vanaf. Het hele milieu-spaar verhaal ligt al heeeel ver achter die ingenieurs.
Je berekening is en blijft een benadering. Je 45% rendement voor een kolencentrale is een opportunistisch getal, zeg maar een ideaal getal. De epoxy die op die windpalen gesmeerd wordt, of waarvan de wieken gemaakt worden die om de 20 jaar vervangen moeten worden, wat voor getal hangt daar aan. De grondstoffen die noodzakelijk zijn om je batterij te maken, waar komen die vandaan en niet onbelangrijk: hoe eerlijk worden die grondstoffen gewonnen. Zo kun je, (voor beide kampen), nog veel meer argumenten er bij zoeken. Vanaf welk punt start je je berekening, het liefst natuurlijk juist vergenoeg terug in de keten dat de gewenste uitkomst wordt behaald.

Gegoochel met getallen geloof ik niet zo in.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door JantjeV8 »

Sorry, verkeerd knopje aangeklikt, citeren i.p.v. corrigeren.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door Dutch John »

Als tot inzicht en inkeer gekomen autotechnisch ingenieur vind ik de discussie tussen benzine/diesel en elektrisch allereerst elitair. We zijn met teveel op deze kleine bol om allemaal auto te kunnen rijden. Ten tweede is in deze niet zoiets als de "beste" oplossing. Er is alleen de "minst slechte".

Ga fietsen. We hebben er het perfecte land voor: vlak en korte afstanden. Is daarbij ook nog eens gezond.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
j wardenier
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2019, 19:43

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door j wardenier »

He John , ik denk er over om de auto de deur uit te doen en dan een bakfiets terug te nemen ,hoe maak je de goede afweging ,welk merk en welke prijs .
Een elektrische zal in mijn omgeving gewenst zijn ,we wonen op een bult .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door Dutch John »

John,

The proof is in the tasting..... Ofwel: het best met de verschillende types gaan rijden. Ik heb met een aantal gefietst, maar geen speciale voorkeur. Nou ja, m'n eigen fietsen rijden natuurlijk het best.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door Zwerius Kriegsman »

@Jantje V8: Nog even wat betreft het rendement van kolencentrales.
Ik heb zelf in de sector gewerkt en centrales ontworpen.
Een huidige nieuwe kolencentrale haalt echt wel 45% rendement (of meer).
De oudere zaten inderdaad wat lager (43%), maar die zijn inmiddels gesloten.

@alefarendsen: leuk, iemand van newmotion. Ook mijn vrouw en ik maken gebruik van de newmotion laadpas. Belangrijke reden daarvoor was, dat we zonder een abonnement een laadpas konden krijgen (de kWh's zijn dan meestal wel wat duurder), omdat we toch bijna altijd thuis laden. Wel jammer dat veel laders geen snelladers zijn. Als je namelijk een keer niet thuis laadt, maar onderweg, dan wil je graag veel laden in korte tijd. Dat geldt natuurlijk weer minder bij een overnachtingsplaats zoals een hotel.

@DutchJohn: Ik zeg ook helemaal niet dat de hele wereld auto moet rijden. En als jij graag fietst prima. Maar bedenk wel dat niet iedereen overal vlak bij woont. Voor ons is de minimale afstand tot en plaats van enige omvang 10 km (enkele reis) en tot een stad 25 km. Bedenk ook dat niet iedereen in de gelukkige omstandigheid verkeerd, dat de gezondheid het toelaat om regelmatig dergelijke afstanden te fietsen.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Bericht door Wouter Gillis »

Net zoals de aardbol te klein is om iedereen te laten autorijden, is die evengoed te klein om iedereen in een alleenstaand huis op het platteland te laten wonen, dus ook daar zal verandering noodzakelijk zijn.
Afstand tot een stad is in mijn ogen dus geen argument, toch niet binnen een wat breder maatschappelijk perspectief.

Groet
Wouter
Plaats reactie