electrische auto in 1971.....

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

electrische auto in 1971.....

Bericht door fireblade »

Enkele dagen geleden zat ik naar het tv programma oh wat een jaar te kijken toen ineens het onderwerp elektrische auto ter sprake kwam. In 1971, het jaar waar het programma over ging, had vervoersbedrijf van Gend en Loos een elektrische auto in gebruik om de luchtvervuiling in de binnensteden tegen te gaan. Vreemd dat dat probleem dus blijkbaar toen ook al speelde, ik was toen 11 jaar, en er tot een aantal jaren geleden dus helemaal niets mee is gedaan, en er nu dus door allerlei overheden paniekvoetbal gespeeld wordt voor een probleem wat dus al zo lang bekend is. En we dus nu pas in actie komen nu het proces van vervuiling en klimaatverandering bijna onomkeerbaar is. Begin me toch wel af te vragen wat nu meer waard is, een mensenleven en het voortbestaan van de aarde of economisch gewin......
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door Paul Joosten »

De eerste auto's hadden een elektromotor als ik mij niet vergis, pas daarna kwamen motoren op vloeibare brandstoffen die de elektromotor vervolgens deed vergeten. Dat had ongetwijfeld een goede reden, zoals bijvoorbeeld het bereik tussen twee tankbeurten in. In 1971 was de techniek nog lang niet zo ver als nu. Gelukkig staan de ontwikkelingen niet stil!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door WillemLimmen »

onderstaande artikel geeft wellicht een antwoord:

https://decorrespondent.nl/7225/exxonmo ... 5-536233e1

Groet, Willem
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door Dutch John »

Alsof een elektrische auto de wereld kan gaan redden.... Oude wijn in nieuwe zakken. Overigens doen de accu's van de eerste elektrische auto's -nu meer dan honderd jaar oud- het nog prima, dus wat zijn we buiten een mooi jasje eigenlijk opgeschoten?

Midas Dekkers zei het vorige week nog: de enige redding van de mensheid is: minder, minder, minder. Eind jaren '70 leken we dat noodgedwongen begrepen te hebben, maar nieuw ontdekte Alaska- en Noordzeeolie heeft de maatschappij begin jaren '80 zand in de ogen gestrooid. De nieuwe generaties weten niet eens beter.

Ik heb het vergelijk met een junkie al eens eerder gemaakt: aan heroïne is hij verslaafd. Methadon is het begeerde alternatief, terwijl afkicken de enige langdurige oplossing is.
Heroíne-Methadon-Afkicken.
Benzineauto-Elektrische auto-fiets
Fossiele stroom-Zonne- en windstroom-Minder stroom

We moeten eerst weer leren zelf na te denken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door benthuis »

Electrische/hybride auto's van een paar jaar geleden zijn nu al min of meer waardeloos. Ik zie nog geen auto's waar het accu pakket eenvoudig gewisseld kan worden...
Leuk voor even en zoals John hierboven schrijft, niet meer dan een afleidingsmanoeuvre. Als we de groei eens kunnen compenseren met electrisch... blijft het nog te veel... Minder onnodig transport... Lokale kringloop, dan nog eens weer kijken!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door kockie »

Gedeelte over kernenergie afgesplitst naar viewtopic.php?f=2&t=6908
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Misschien leuk om ook nog eens even te kijken naar de film "Who killed the electric car" : https://documentarylovers.com/film/who- ... car-movie/
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Plaats reactie