flevobike gekocht.

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

flevobike gekocht.

Bericht door keesijp60 »

Hoy Allemaal.


Een flevotrike gekocht en eens leren, maar dat valt nog niet mee, zelfs niet op een trike.

Ik moet wel de demper vervangen, deze is te slap geworden, echter moeilijk te vinden. Bij verpas hadden ze wel een wat grotere
die past ook en dus besteld, kwamen wel veel orderkosten bij, 3,95 werd zo,n 22 euro.

dat wordt dus oefenen.

vrg kees
Bijlagen
DSCN3110.JPG
ScreenHunter_1415 Sep. 03 13.31.jpg
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: flevobike gekocht.

Bericht door beek »

Mooi ding, zo'n flevobike. Ik heb veel plezier gehad van die van mij (een bike, niet trike). Het is inderdaad moeilijk om op te leren fietsen. Het handigst is om te oefenen op een grote verharde vlakte, zoals een parkeerterrein, en daar achtjes te oefenen. Ik heb geoefend op een helling naar beneden, zodat ik alleen mijn aandacht bij mijn evenwicht hoefde te houden en niet hoefde te trappen. Dat is een slecht idee geweest met te vaak vallen. Misschien heb je de ligfiets-website van Erik Wannee al gevonden, die grotendeels aan de flevobike is gewijd. Hij verhuurt (verhuurde?) ook een zelf gefabriceerd oefenachterstuk.

Als je het eenmaal gewend bent fietst hij heerlijk met losse handjes. Een van de nadelen is wel dat hij al enige tijd niet meer wordt gemaakt en de specifieke onderdelen steeds moeilijker te krijgen zijn. Ook hebben de wielen een exotische maat (37-438), waarvoor alleen Schwalbe nog bandjes maakt. En die reed ik nogal vaak lek. Hij is ook nogal zwaar met zijn vierkante buizen van "pisbakkenstaal", en ook niet bijster snel. Ik heb die van mij derdehands weggedaan omdat hij toe was aan een grondige revisie en ik dat de moeite en kosten niet meer waard vond.

Overigens zijn er knutselaars die de rubberen demper hebben vervangen door een spiraalveer.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: flevobike gekocht.

Bericht door keesijp60 »

Hoy beek

Ik ben nog aan het wachten op de stuurdemper, deze is een beetje te slap daardoor is lopen met het ding niet te doen, en ik denk dat als dat rubber slecht is de zaak ook onstabiel is en kan ik niet leren fietsen. Zon veer lijkt me niet de oplossing en die is lelijk ook.

En wat werk nog, ben aan het oefenen geslagen met tig lassen', mig kan ik wel, de inverter doet het prima maar het is wel even wennen.

Het is inderdaad pisbakkenstaal en wel zwaar, ik had al wel het idee om electrische ondersteuning te maken, beetje zwaardere motor zoals 500 watt. en even een regulator bouwen, dat is weer mijn vakgebied, electronica.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: flevobike gekocht.

Bericht door beek »

O, ik dacht dat je het rubberen blok bedoelde dat als vering onder je kont wordt gebruikt. Dit is het rubberen geval dat bij sturen wordt uitgerekt en zo de uitslag beperkt (werd de "diabolo" genoemd). Die van mij heb ik ook vervangen toen het rubber gaar was en begon te scheuren. Het origineel, een dikke, was al niet meer te krijgen en daarom heb ik een dunnere gekocht. Die rekte ook meer uit, wat leidde tot een grotere uitslag. Dit maakte trouwens niet uit bij het fietsen, maar inderdaad wel bij het lopen met de fiets aan de hand.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: flevobike gekocht.

Bericht door keesijp60 »

Beek


Weet jij waar de rubbers zijn te krijgen? de dikke versies zijn er genoeg, maar niet de diabolo.

deze is voor met de hand lopen aan de fiets, dat gaat nu niet maar ook met opstarten en stilstaan is dit rubber belangrijk, de zaak valt dan niet om,
nu wel en dat kan je niet terugsturen met de benen.

vrg kees
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: flevobike gekocht.

Bericht door Pietje »

Het bedrijf Flevobike bestaat nog steeds, hebben zij geen rubbers meer?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: flevobike gekocht.

Bericht door benthuis »

Is het niet het zelfde als op een surf plank wordt gebruikt? Mijn trike had een verbouwde surfplank voet...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: flevobike gekocht.

Bericht door beek »

Ik had hem bij Hafa ligfietsen gekocht, maar die winkel bestaat niet meer. De onderdelen zijn steeds moeilijker te krijgen.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: flevobike gekocht.

Bericht door keesijp60 »

Ik heb de onderdelen nu, in duitsland wordt ie nog gemaakt en de rubbers zijn behoorlijk standaart.

ik kan er al heel goed op fietsen na 2 weken oefenen, al 68 km gereden.

vrg kees
Plaats reactie