Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Komende maand verwacht ik de levering van mijn nieuwe Stromer ST5, inmiddels heb ik het nieuwe topmodel van Stromer kunnen testrijden in Groningen (stad), circuit van Zandvoort en Zolder, en kan zeggen dat het een beest van een speed pedelec is met een dijk van een wegligging en een speels rijgedrag zoals ik dat gewend ben van het vorige topmodel, de ST2s... op de teller van die ruim 1 jaar oude fiets staan inmiddels zo'n 13.000 kilometers rijplezier en het zal mij best wat moeite kosten om dat trouwe en verfijnde luxepaardje straks in te leveren voor het heerlijke geweld van de ST5.
.
Stromer-ST5.jpg
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door pelletpower »

Inderdaad een dijk van een fiets. Wat heb je nu verreden in een jaar? Het heeft in ieder geval geen benzine gekost.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door dormos »

Heb even de specificaties bekeken, en dat ziet er inderdaad geweldig uit.
Maar 9.500 Euro voor een elektrische fiets is geen kattepis...

Groet,

Hans
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Wouter Gillis »

Zo, dan rij je rond met de +/- helft van het koppel van mijn wagen :shock:
Hoe houdt de huidige zich na 13 000 km?

groet
Wouter
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef: 06 jun 2018, 22:35Wat heb je nu verreden in een jaar? Het heeft in ieder geval geen benzine gekost.
Ca. 12K afgelopen jaar. De kostenbesparing is nog iets groter dan alleen de besparing op benzine. Na 6 maanden kwam ik er achter dat ik de auto niet mer gebruikte en die heb ik toen verkocht... zo ongeveer 1x per 2 maanden pak ik nog wel eens de auto van mijn vrouw als ik iets groots/zwaars te vervoeren heb maar dat is dan ook. De integrale kosten van de auto waren zo'n 60 eurocent/km, voor de speed pedelec is dat 15 eurocent/km en daarmee de jaarlijkse besparing op reiskosten van 12K*0,45= € 5.400... Voor dat bedrag kan ik elk jaar op een nieuwe fiets rijden.
dormos schreef: 07 jun 2018, 08:45 Maar 9.500 Euro voor een elektrische fiets is geen kattenpis...
Het is een flink bedrag maar als ondernemer kan ik en flink deel van de kosten via de belasting terugkrijgen, BTW, investeringsaftrek, afschrijving. Doe daarbij de jaarlijkse besparing op autokosten en niet te vergeten het ongekende plezier van de beste speed pedelec die momenteel verkrijgbaar is.
Wouter Gillis schreef: 07 jun 2018, 10:15Hoe houdt de huidige zich na 13 000 km.
De accu is nog prima, de actieradius lijkt iets minder dan een jaar geleden maar dan praat je over procenten. Geen ernstige panne gehad, zelfs geen lekke band, alleen de ketting/cassette vervangen na 6.000 km. De banden heb ik nog niet hoeven vervangen want in de herfst/winter heb ik op winterbanden gereden en dus minder slijtage aan de zomerbanden. Voor onderhoud breng ik de fiets elke 3.000 km bij de fietsenmaker en ben dan voor een paar tientjes klaar. Er zit 3 jaar garantie op de fiets.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Paul Joosten »

Vanmiddag op het radionieuws hoorde ik dat de overheid woon-werk verkeer per fiets gaat aanmoedigen. Ze vragen werkgevers om ook voor fietskilometers 19 cent reiskostenvergoeding te gaan betalen. Slimme zet! Ze hopen daarmee minimaal 200.000 forenzen minder op de weg te krijgen tijdens de spits. Dat scheelt heel wat files!

Inmiddels ook al in de krant: https://www.ad.nl/ad-werkt/staatssecret ... ~a4ac7e20/
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Paul Joosten schreef: 12 jun 2018, 16:17 Dat scheelt heel wat files!
Vooropgesteld dat met het idee niks mis is, ook de achterliggende gedachte niet, maar die laatste toevoeging maakt eigenlijk het hele plan ongeloofwaardig.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Paul Joosten »

Hoezo? Lijkt mij juist het ei van Columbus.

Voor mij persoonlijk maakt het geen verschil meer sinds ik naar de Veenkoloniën ben geëmigreerd. Daarvoor wellicht wel; ik woonde toen 19 km van mijn werk in de Randstad en die afstand is doorgaans één grote file in de spits. Die vermeed ik grotendeels door super vroeg te gaan werken (normale werktijden 06:30 - 15:15). Bij wat mooier weer op de fiets was geen optie omdat ik dan mijn recht op reiskostenvergoeding zou verspelen, met €144 per maand net teveel om te willen missen. Met deze nieuwe regeling zou ik zeker de auto veel vaker laten staan. Met deze vergoeding zou ik de aanschaf van een elektrisch ros ook wel kunnen bekostigen. Ik kan me best indenken dat een redelijk percentage van forenzen in soortgelijke omstandigheden daar net zo over zullen redeneren en dan lijkt me 200.000 niet bijzonder onrealistisch. Het verschil aan files in de spits zal met zo'n aantal auto's minder op de weg beslist aanmerkelijk zijn.

We zullen zien wat het in de praktijk oplevert.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Sandman79 »

In Belgie is woon werkverkeer per fiets al langer terugbetaald,. momenteel tot 23 cent per km. (afhankelijk van werkgever, de meesten wel)
ik zie tegenwoordig steeds meer mensen per fiets gaan, maar 200000 extra heeft dit zeker niet opgeleverd denk ik. Maar de overstap is wel nog bezig. Ik zie 40'ers terug de fiets opspringen om 30 km enkel naar het werk te gaan peddelen met een elektrische fiets. Dezelfde mensen die 4 jaar geleden nog de auto pakten om 200 meter verderop naar de bakker te gaan.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Hoe waar is dat, ruim een jaar geleden reed ik nog geen meter met een fiets, alles met de auto, zelfs boodschappen bij de plaatselijke super op 350 meter afstand. Tegenwoordig doe ik bijna alle ritten op de fiets, heel af en toe pak ik de auto om grof vuil naar de gemeentewerf te brengen of bouwmateriaal te halen (ik bouw nog wel eens wat).

De reden voor deze ommezwaai is heel simpel: fietsplezier! Met een gewone fiets is het vooral zwoegen tegen de wind en de vele dijken op hier in rivierenland waardoor je het fietsplezier snel ontnomen wordt. Maar met de snelle fiets heb je geen last meer van tegenwind of heuvels, en bijkomend geeft de hoge snelheid een enorme kick.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Dutch John »

Het is vooral mindset. 20 jaar geleden was een fietstas alleen iets voor bejaarde dames. Nu heeft de jeugd de krat voor op het rek omarmd. Klinkt er soms enthousiast gejuich als ik met een van m'n eigenbouw vrachtfietsen voorbij race. Dus de tendens is er. Alleen in de begintijd weet de massa niet of je 15 jaar de tijd vooruit bent, of 40 jaar achter ligt......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

De 'jeugd' vindt mijn speed pedelec heel mooi, krijg altijd bewonderende blikken en positieve opmerkingen. Dat is overigens anders bij de wielrenners die je een valsspeler vinden in blijkbaar een wedstrijd waar ik niet voor gekozen heb. Er zijn er ook die juist het voordeel zien van een uitlaatgasvrije derny en dan 10 km met je meefietsen.

Dan zijn er nog de senioren, die vinden het maar niks. Op hun E-fiets reden ze altijd andere fietsers voorbij met 25 km/uur maar nu worden ze zelf weer ingehaald door een fiets. Bovendien is het goed uitkijken met deze groep... heel voorzichtig inhalen want ze schrikken nogal snel. Ook voor kleine kinderen en (huis)dieren gaat de snelheid er uit want die zijn volkomen onvoorspelbaar.

Automobilisten zijn dan weer vreselijk agressief... wanneer ik op de rijbaan ga rijden (en dat doe ik liefst zo weinig mogelijk) heb ik standaard binnen enkele minuten een claxonnerende auto achter me, halen ze in over doorgetrokken strepen of op plekken waar dat eigenlijk al niet meer kan. Ze krijgen echt een waas voor ogen en halen de gekste capriolen uit om mij in te halen. Dat is ook de reden waarom ik zo weinig mogelijk de rijbaan kies.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

O happy day... ST5 is gearriveerd bij de dealer, zelf de unboxing gedaan en de fiets tijdelijk overgedragen aan de FM voor wat personalisaties.
Wat een beest van een fiets is dit...
.
ST5 unboxing 3.jpg
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Krelis »

Paul Joosten schreef: 12 jun 2018, 16:17 Vanmiddag op het radionieuws hoorde ik dat de overheid woon-werk verkeer per fiets gaat aanmoedigen. Ze vragen werkgevers om ook voor fietskilometers 19 cent reiskostenvergoeding te gaan betalen. Slimme zet! Ze hopen daarmee minimaal 200.000 forenzen minder op de weg te krijgen tijdens de spits. Dat scheelt heel wat files!

Inmiddels ook al in de krant: https://www.ad.nl/ad-werkt/staatssecret ... ~a4ac7e20/
reken erop dat de pedelec niet onder de noemer ‘fietsen’ gaat vallen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Paul Joosten »

Zou dat ik het kader van reiskostenvergoeding verschil gaan maken denk je? Zo ja, waarom? Het doel is immers minder files.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie