Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door kockie »

Ingir schreef: 08 jun 2019, 23:27 ik dacht met 20.000 km rijervaring wel te weten hoe je een SP moet besturen maar wat heb ik me daar in vergist.
Wat doe je nu anders dan voorheen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Hallo Kockie,

Met 20K onder de trappers dacht alles wel te weten maar dat was dus niet zo. Bedenk dat ik geen motor rijdt en dus niet bekend ben met kijk- en stuurtechnieken die daarbij komen kijken. Het tegensturen in de bocht was mij dan ook compleet onbekend. Maar ook de gevaarherkenning was een regelrechte eye-opener voor mij. Terwijl ik al best bedacht was op onoverzichtelijke situaties (snelheid aanpassen) maar je leert op een andere manier naar het verkeer te kijken. Zo was ik er altijd van overtuigd dat het zoeken van oogcontact een belangrijke voorwaarde is maar dit werd mij direct ontraden: je denkt dat men naar jou kijkt maar in werkelijkheid ziet men alleen die bloedmooie man/vrouw die achter jou rijdt...

De cursus heeft me veel van dergelijke inzichten gegeven die ik als waardevol ervaren heb.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Kun je tenminste veilig nog harder tussen het andere verkeer door :mrgreen:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef: 10 jun 2019, 13:12 Kun je tenminste veilig nog harder tussen het andere verkeer door :mrgreen:
Helaas is de snelheid beperkt tot slechts 45 km/u... Het wachten is op een versie die tot 60 km/u gaat, dan kun je tenminste een beetje fatsoenlijk met het overige verkeer meerijden. Nu ben ik vooral een obstakel dat ingehaald moet worden. Daar heb ik overigens geen moeite mee, je doet maar zolang je voldoende zijdelingse afstand houdt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Andere vraag daar over: Als je met zo'n fiets >40km/uur rijdt door een straat waar een snelheidsbeperking op 30km/uur staat aan gegeven. Geldt dat ook voor die fietser, of geldt dat enkel voor auto's en motoren e.d.?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Dutch John »

Ingir schreef: 27 jun 2019, 20:38 Helaas is de snelheid beperkt tot slechts 45 km/u...
Ik heb eens met zo'n ding gereden. Vond het doodeng. 200 kg tussen de benen laat zich gevoelsmatig veel veiliger en soepeler manoeuvreren. Een rijbewijs een SP zou niet verkeerd zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

JantjeV8 schreef: 28 jun 2019, 07:38 Andere vraag daar over: Als je met zo'n fiets >40km/uur rijdt door een straat waar een snelheidsbeperking op 30km/uur staat aan gegeven. Geldt dat ook voor die fietser, of geldt dat enkel voor auto's en motoren e.d.?
Geldt ook voor fietsers. Alleen flitspalen is wat lastiger.

30 fietsen door een woonwijk (30 zone) is sowieso al meer dan hard genoeg. Harder dan 45 is gewoon een motor. Van mij uit mogen ze het Max vermogen van een electrische fiets op 200 watt houden. 200 watt is al het vermogen van een aardig getrainde fietser. Bij meer dan 200watt is het trappen ook maar bijzaak, dat brengt niks. Meer vermogen betekent motorrijbewijs en verzekering, + dichte helm. Als ze 60 zouden kunnen en mogen, kunnen ze de snelweg op, moet je dat willen? ( Ten minste ik dacht dat de regel was dat de minimum snelheid de helft vd maximum snelheid moest zijn?)
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef: 28 jun 2019, 08:46 Ik heb eens met zo'n ding gereden. Vond het doodeng. 200 kg tussen de benen laat zich gevoelsmatig veel veiliger en soepeler manoeuvreren. Een rijbewijs een SP zou niet verkeerd zijn.
De verkoopcijfers beginnen een aardige vlucht te nemen, met name Stromers zijn niet aan te slepen ondanks de toch pittige aanschafprijs. Dit heeft mede te maken met het fietsgevoel dat deze fietsen geven: sinds ik ST5 rijd ga ik zonder onveilig gevoel de rijbaan op tussen de auto's, het grotere motorvermogen zorgt dat ik gemakkelijker met het verkeer mee kan. Verder dragen het starre frame, de krachtige schijfremmen, de dikke Pirelli-banden en de schijnwerper-koplamp bij aan het gevoel van veiligheid op deze fiets.

Het is ook een kwestie van de juiste mentale instelling door alle andere verkeersdeelnemers als compleet-idioten te beschouwen en daar op te anticiperen... je veiligheid heb je zelf in de hand. Neemt niet weg dat je onderweg uiteraard wel onveilige situaties tegenkomt maar dit is zo beperkt dat het niet opweegt tegen het enorme fietsplezier dat je van deze snelfietsen krijgt. Vóór aanschaf van de speed pedelec reed ik helemaal geen fiets en deed alles met de auto (zo'n 9000 km per jaar). Nu rij ik nog zo'n 1000 km per jaar in de auto (tweede hebben we verkocht wegens overbodig) en 12.000 km op de speed pedelec. Ook hier waren de kosten voor autorijden geen argument voor overstap naar de speed pedelec maar nu we onze tweede auto kwijt zijn en meer zijn gaan fietsen valt wel op hoe weinig we nog tanken en aan onderhoud kwijt zijn. Het stroomverbruik van de snelfiets heb ik vastgesteld op basis van een gemiddeld verbruik van 22 Wh/km en een laadrendement van 90% op 270 kWh per jaar ofwel zo'n € 60 per jaar aan stroomkosten. Daar kan ik de brandstoftank van de auto nog niet eens mee vol krijgen tegenwoordig... :shock:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Tim »

JantjeV8 schreef: 28 jun 2019, 07:38 Andere vraag daar over: Als je met zo'n fiets >40km/uur rijdt door een straat waar een snelheidsbeperking op 30km/uur staat aan gegeven. Geldt dat ook voor die fietser, of geldt dat enkel voor auto's en motoren e.d.?
Nee. Voor iedereen. Binnen de bebouwde kom mogen de snelfietsers max 30km/h. Echter heb ik nog geen gezien die dat doet. Wat weer gevaarlijke situaties oplevert, omdat er zo weinig verschil tussen zit.

Tim
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Tim schreef: 04 jul 2019, 00:33 Nee. Voor iedereen. Binnen de bebouwde kom mogen de snelfietsers max 30km/h. Echter heb ik nog geen gezien die dat doet. Wat weer gevaarlijke situaties oplevert, omdat er zo weinig verschil tussen zit.
Er zijn inderdaad maar weinig verkeersdeelnemers die zich aan die limiet houden. Ik knal ook regelmatig met 40+ door de 30-zone met auto of SP... vooral als de straat uitgestorven is...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Tim »

Nou,

Ik niet. Ik probeer me zo goed mogelijk aan de regels te houden.

Tim
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Virtue signalling... :lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door dormos »

Goedkoop. Maar gelukkig kun jij er om lachen...
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

dormos schreef: 08 jul 2019, 09:07 Goedkoop. Maar gelukkig kun jij er om lachen...
De beste dingen in het leven kosten niets, lachen is daar één van. Goedkoop is dus bijna best...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

Tim schreef: 05 jul 2019, 19:54 Nou,

Ik niet. Ik probeer me zo goed mogelijk aan de regels te houden.

Tim
" De regels" niet zozeer, een beetje gezond boerenverstand doet in het verkeer vaak wonderen. 40+ met een fiets door een dorp waar mensen achteruit hun oprit afrijden en zo in moeten schatten hoe hard de aankomende fietser gaat....

Ik lig ieder jaar wel een keer over de straat met de wielrenner waarmee ik naar het werk fiets. Nog nooit door mijn schuld maar auto's zien je domweg niet. En dan ga ik 30 per uur en durf ik te zeggen dat ik heel behoorlijk kan sturen.

Mooi zo'n SP, ik zie zeker voordelen. maar zoals jij het hier schetst ben je precies het soort persoon waarvoor ik zou zeggen, fullface helm op en motorrijbewijs verplicht.

Mvg Remco
Plaats reactie