Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Als je kijkt naar de investeringskosten, de benodigde kWh/km en de reistijd is de speed pedelec een stuk interessanter dan elektrische auto's.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Rob van Rotterdam »

Ingir schreef:Als je kijkt naar de investeringskosten, de benodigde kWh/km en de reistijd is de speed pedelec een stuk interessanter dan elektrische auto's.
Dat hangt samen met de af te leggen afstand.
Vanwege de rijsnelheid denk ik dat de vergelijking ook opgaat als je een speed pedelec vergelijkt met een brommer. Hoger in aanschafprijs en een andere doelgroep, maar als de jeugd de speed pedelec eenmaal omarmt dan verdwijnen die vervuilende tweetaktmotortjes met hun schadelijke uitlaatgassen wellicht nog eens uit het verkeer. Ik hoop dat het die kant opgaat.
Rob
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Joepie »

De elektrische fiets is op zichzelf een alternatief voor woonwerkverkeer.

De speed pedelec is een alternatief voor lange rechte fietspaden langs Rijkswegen of door de polder, niet voor in de stad. Ik heb het geprobeerd: op de speed pedelec zie je er uit als een doorsnee fietser terwijl je de snelheid hebt van een brommer. Die combinatie verwacht men niet in het verkeer. Binnen 5 minuten had ik al een groepje bakvissen de stuipen op het lijf gejaagd en een dame op leeftijd heel onzeker gemaakt over het oversteken op een zebrapad.

Bromfietsers worden in mijn regio regelmatig de autorijbaan opgestuurd en mogen niet op het fietspad.
Met een bromfiets mag je binnen de bebouwde kom op het fiets/bromfietspad maximaal 30 km/uur rijden. Buiten de bebouwde kom is dat maximaal 40km/uur. Op de rijbaan mag je met een bromfiets maximaal 45 km/uur.
Ik neem aan dat die regels ook op de speed pedelec van toepassing zijn?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Rob van Rotterdam schreef:Dat hangt samen met de af te leggen afstand.
Zeker, je bent met de SP beperkt tot een actieradius van ca. 50 km ofwel 25 km enkele rit. Volgens de ANWB is de gemiddelde afstand die dagelijks met de auto wordt afgelegd, dus heen en terug, 37 kilometer, ruim binnen de actieradius van de SP. Moet je verder voor je werk dan laat niet alleen de accu je in de steek maar gaat ook de reistijd te lang worden. Er zijn ook forensen die bijv. 2x35 km per dag rijden en dan de accu op het werk opladen (minstens 4 uur). Ook weet ik van forensen die een extra accu meenemen en zo de actieradius verdubbelen. Het weer speelt uiteraard ook mee, met 45 km/uur door de stromende regen is niet alleen oncomfortabel, het is ook gewoon gevaarlijk.

Zo even voor de vuist weg ingeschat denk ik dat 75% van alle autoritten op de SP afgelegd kunnen worden en daarvan weer 75% die zonder vervelende weersomstandigheden kunnen plaatsvinden. Dat is dus 56% van alle autoritten... dat zou behoorlijk schelen met files en parkeerproblemen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Joepie schreef:De elektrische fiets is op zichzelf een alternatief voor woonwerkverkeer.

De speed pedelec is een alternatief voor lange rechte fietspaden langs Rijkswegen of door de polder, niet voor in de stad. Ik heb het geprobeerd: op de speed pedelec zie je er uit als een doorsnee fietser terwijl je de snelheid hebt van een brommer. Die combinatie verwacht men niet in het verkeer. Binnen 5 minuten had ik al een groepje bakvissen de stuipen op het lijf gejaagd en een dame op leeftijd heel onzeker gemaakt over het oversteken op een zebrapad.

Bromfietsers worden in mijn regio regelmatig de autorijbaan opgestuurd en mogen niet op het fietspad.
Met een bromfiets mag je binnen de bebouwde kom op het fiets/bromfietspad maximaal 30 km/uur rijden. Buiten de bebouwde kom is dat maximaal 40km/uur. Op de rijbaan mag je met een bromfiets maximaal 45 km/uur.
Ik neem aan dat die regels ook op de speed pedelec van toepassing zijn?
De SP is inderdaad niet interessant voor stadsverkeer met veel stoppen en optrekken. De kracht van SP's ligt in de lange afstand, van stad naar stad over fietspaden langs snelwegen en rivieren. Er komen steeds meer fietssnelwegen zoals hier bij ons het RijnWaalpad tussen Arnhem en Nijmegen, die uitermate geschikt zijn voor de SP. Vooral in de stad maar ook op het platteland moet je veel meer anticiperen bij kruisingen, zelfs bochten kunnen niet zonder meer volle bak genomen worden. Een goede fietsbel of luchthoorn is geen overbodige luxe, die standaard pingping-belletjes zijn niet geschikt voor SP's.

Een SP moet binnen de bebouwde kom op de rijbaan, dat lijkt mij niet zo'n goed idee want hoewel je 45 km/uur kunt rijden is dat niet voor alle SP's een haalbare kruissnelheid, de meeste SP's rijden eerder op 38 km/uur en houden dan het overige gemotoriseerde verkeer (50 km/uur) te veel op.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door kockie »

Waarom mag je met zo'n turbofiets eigenlijk zo hard zonder helm?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door mro »

Ik stel me toch wat vragen bij de levensduur van de accu, elektronica,...

Bij fietsen zijn mensen de eenvoud er van heel gewoon, het is niet zo gebruikelijk om zoals bij een auto om de zoveel km op onderhoud te gaan.

Zal toch nog een aanpassing worden denk ik voor veel mensen.

Verder, voor iemand die in heuvelachtig gebied woont twijfel ik niet aan de meerwaarde van een elektrische fiets. Maar in vlakke regio's vraag ik me af of een lichte fiets met degelijke banden, versnellingen,... er niet aan kan tippen.

En dan heb je ook nog de ligfietsen, ideaal voor lange brede fietspaden, maar spijtig genoeg nooit echt doorgebroken.


@Kockie, waarom moeten autobestuurders(en passagiers) niet verplicht een nekband dragen in hun wagen? Het jaarlijks aantal whiplashes door aanrijdingen door verstrooide achterliggers lijkt mij niet te onderschatten...
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Joepie »

mro schreef:Ik stel me toch wat vragen bij de levensduur van de accu, elektronica,...
Maar in vlakke regio's vraag ik me af of een lichte fiets met degelijke banden, versnellingen,... er niet aan kan tippen.
Neen. Het verschil zit hem in het wel of niet bezweet aankomen op je werk.

wij hebben een auto weg kunnen doen toen de gewone fiets werd vervangen door een e-bike.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Joepie »

kockie schreef:Waarom mag je met zo'n turbofiets eigenlijk zo hard zonder helm?
Niet lang meer:
https://www.elektrischefietsen.com/2016 ... -pedelecs/
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Vanmiddag ben ik nog met een speed pedelec volle bak over de Waalbrug bij Ewijk gereden, met kenteken maar zonder helm, pal langs een VROS-auto die daar onopvallend stond te wezen op de parallelweg met een radarsetje langs de A50... :mrgreen:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

mro schreef: Bij fietsen zijn mensen de eenvoud er van heel gewoon, het is niet zo gebruikelijk om zoals bij een auto om de zoveel km op onderhoud te gaan. Zal toch nog een aanpassing worden denk ik voor veel mensen.
Ik breng de E-bike van mijn dochter elke maand naar de plaatselijke fietsenwinkel voor onderhoud, vanmiddag is de fiets weer afgeleverd voor schoonmaak en onderhoud van bewegende delen. In één maand rijdt zij ca. 800 km...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

kockie schreef:Waarom mag je met zo'n turbofiets eigenlijk zo hard zonder helm?
Vanaf 2017 is een speciale SP-helm verplicht... ondertussen is die helm nog niet verkrijgbaar :lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Joepie schreef:Wij hebben een auto weg kunnen doen toen de gewone fiets werd vervangen door een E-bike.
En daar zit de grootste winst!!!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Oeps... dat was dus een Stromer ST2 met 983 Wh accu... http://www.gelderlander.nl/regio/maasla ... -1.6734876
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

kockie schreef:Waarom mag je met zo'n turbofiets eigenlijk zo hard zonder helm?
Misschien mag het wel, maar je moet het niet willen.
Plaats reactie