Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door dormos »

fullface helm
full face-plant, misschien helpt dat...

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door kockie »

Gisteren bijna een snelle fiets bijna onder de auto zitten... Met 45 km/u over het fietspad. Dat zie je dus niet aankomen dat die zo hard gaat... Gelukkig deed mijn rem het nog.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Regelmatig kom ik speeders tegen, zeker op de vele bruggen en pontjes hier in het Rivierenland, en herken het onverantwoordelijke rijgedrag bij veel van hen. In de eerste maanden dat ik de fiets had reed ik ook zo tot ik enkele bijna-aanrijdingen had en besloot om anders te gaan rijden. Sindsdien heb ik geen incidenten meer meegemaakt met overig verkeer.

Inmiddels zijn er twee doden gevallen dit voorjaar, een speeder kreeg geen voorrang van een auto (negeert stopbord) op het Rijnwaalpad bij Arnhem en de ander had een frontale botsing met een gewone fietser op een tweezijdig fietspad bij Beuningen. Uiteraard betekent dit niet automatisch dat de snelfietsers bij voorbaat onvoorzichtig zijn geweest, er gebeuren immers altijd ongevallen in het verkeer, ik ken dat punt op het Rijnwaalpad waar de fietser is verongelukt maar al te goed en stond bij mij al op de radar als een gevaarlijk punt... net als die oversteek over de Ressensestraat bij Bemmel waar de fietsers beschermd worden door haaientanden en een knipperend bord.

Tijdens de rijvaardigheidstraining afgelopen mei heb ik geleerd dat je als verkeersdeelnemer (ongeacht voertuig) volledig zelf je veiligheid bepaald. Alle andere deelnemers wordt je geacht te beschouwen als vol-idioten en daar op te anticiperen. In de praktijk betekent dit dat je niet moet gokken maar in geval van twijfel de snelheid terug te nemen en zo meer tijd en ruimte te krijgen om de situatie af te wikkelen. Hoewel je daardoor regelmatig voor niets in de remmen gaat is dat altijd beter dan in de kreukels te gaan. Bovendien is het niet vervelend om met een speed pedelec weer op snelheid te komen, de motor helpt je binnen enkele seconden weer naar de 45 km/u bij geringe inspanning.

Gelukkig kwam het inzicht bij mij op tijd en wellicht heb ik gewoon geluk gehad dat tijdens genoemde incidenten de andere verkeersdeelnemers mij terecht als vol-idioot beschouwd hebben en zo mijn gezondheid gespaard hebben. Mijn dank daarvoor.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Ebikelover schreef: 20 feb 2020, 15:55 Helemaal mee eens! Voor mij is de Carver ook helemaal niks. Welke pedelec ik wel moet nemen ben ik nog niet over uit. Hoe is jouw ervaring met de ST5 Ingrid? Alles lijkt perfect alleen twijfel ik nog erg over de actieradius. 110 km vind ik eigelijk wat weinig in vergelijking met goedkopere fietsen die ook in de top 10 https://speedpedelec.org/speed-pedelec-vergelijken/ staan.. Hoeveel km fiets jij gemiddeld met 1 accu? In deze https://speedpedelec.org/stromer-st5-review/ zijn ze wel erg te spreken maar wil het graag van meerdere mensen horen voor ik zo'n bedrag uitgeef..
Beste Ebikelover, de actieradius van speed pedelecs ligt veel lager dan door de fabrikanten wordt opgegeven. Zo is die 180 km met een 983Wh accu een lachertje want om dat te kunnen halen moet je onder ideale omstandigheden rijden op de allerlaagste ondersteuningsstand, dus wind mee, nieuw asfalt wegdek, strakke racefietskleding, klein postuur, laag lichaamsgewicht, geen bagage en vrijwel geen ondersteuning. Als je in stand 0 rijdt kun je zelfs oneindig ver rijden op 1 acculading... :D

Realiteit is dat je onder gemiddelde omstandigheden met de Stromer ST5 zo'n 45-55 km kunt rijden met die grote 983 Wh accu, d.w.z. 45 km in de winter en 55 km in de zomer, dat is dan op de hoogste ondersteuningsstand. En die wil je want anders had je net zo goed een gewone E-fiets kunnen kopen. Nu is die actieradius wellicht minder dan je had gehoopt maar mijn ervaring is dat het voldoende is om een een gemiddelde woon-werkrit van 20-25km (enkele rit) 2x te kunnen maken. Is je werk verder van huis dan zul je beter een tweede oplader aanschaffen die je op je werk kunt laten (om te voorkomen dat je die 2x per dag moet meezeulen). Met die extra oplader kun je de accu tijdens het werk weer volladen zodat de actieradius verdubbeld. Ik ken iemand die dagelijks 2x 65 km naar zijn werk rijdt en daartoe zelfs een 2e 983Wh accu meeneemt...

Mijn ervaring met de Stromer ST5: waaaauuuwww! Deze fiets is mooi en rijdt zo geweldig waardoor je na een dag werken met 2 woon-werkritten 's avonds voor je plezier nog een ritje gaat maken. https://www.youtube.com/watch?v=neQk_2vCHIQ

Om dit te ervaren zul je zelf een uitgebreide testrit moeten maken. Ga naar een goede Stromer-dealer die je zonder problemen een ST5 meegeeft voor het weekend zodat je je woon-werkrit kunt testen en ook in het donker een testrit kunt maken. De ST5 heeft een super-koplamp: de Supernova M99Pro met een lichtopbrengst van 1600 lumen... :shock: Vergeet niet de oplader mee te vragen dan kun je het hele weekend ritten maken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Boudewijn »

Afgelopen zaterdag reed ik met mijn gazelle tour de france fiets over zo,n paadje langs een zandweg.Ik reed boven de 30 km per uur.Ineens getoeter achter mij,voorbij laten gaan en ik opzij gaan met 30-35 gaat niet dus ik even een sprintje ingezet.Het paadje was inmiddels geasfalteerd en even later was de zandweg ook verhard en kon meneer er voorbij.Ik moest remmen omdat er mensen langs de weg liepen met kinderen en honden.Toen hij naast me reed zei ik tegen hem Als er maar een motortje aanzit dan kunnen ze het wel.De man werd kwaad en greep me bij de arm nog toen we reden.Hij drukte me tegen de andere mensen aan en schreeuwde Wat had je nu! en schold me ook uit voor oude gek.Hij was duidelijk pisst off omdat ik zo snel optrok met mijn oude fiets.Hij heeft de 1,5 meter afstand regel genegeerd.Ik bleef kalm en heb hem uit laten tieren.Toen hij wegreed zag ik dat hij ook zo,n speed pedelec had,een dikke gele fiets met een nummerbord.Ik had geen zin om op mijn 70ste verjaardag(was woensdag 4 augustus,gisteren dus)met een blauw oog ofzo thuis te zitten.Ik denk dat ik toch maar gereedschap , pepperspray ofzo meeneem om me tegen zoiets te verdedigen.Het komt helaas vaker voor dat ik bedreigd word.een paar weken geleden ook op zo,fietspaadje ben ik van het pad afgegaan om tegenliggers met kinderen door te laten.Ik stond tussen 2 bomen en daar stond ook een bankje met daarop een man en een vrouw.De man begon meteen te knetteren Fiets door ouwe lul,wat sta je hier te kijken Toen de andere mensen,de tegenliggers dus eraan kwamen zei hij sorry .achja kan gebeuren.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Hoewel het bijzonder vervelend is om zo'n sujet onderweg tegen te komen heeft dat in principe niets te maken met de speed pedelec. Of het zou moeten zijn dat speeders allemaal opgefokt het woon-werkverkeer afjakkeren... Ik ken enkele honderden gebruikers van de speed pedelec, onlangs nog een weekend op pad geweest met 16 speeders, en daar zitten geen opgewonden standjes tussen.

Ik denk dat het probleem veel algemener is, Nederland is overbevolkt waardoor we elkaar steeds vaker in de weg zitten. Je heel erg opwinden over het gedrag van een ander is weinig zinvol en maakt de openbare ruimte ook niet prettiger. Verstandig van je om te de-escaleren, je schiet er sowieso niks mee op maar ik begrijp ook de behoefte om even stoom af te blazen na zo'n voorval. Ik rij rond met een GoPro op het stuur, in geval van een "incident" maak ik daar een video van en zet die op YouTube. Meestal gaat het dan om automobilisten die je dood willen rijden omdat je op "hun" rijbaan rijdt...

Ook daar zie je weer dat het een rattenprobleem is: te veel ratten in een te kleine kooi...

Jouw suggestie om pepperspray mee te nemen heb ik ook overwogen maar tot nu toe heb ik me altijd kunnen redden met een defensieve houding. Maar je zult een keer een idioot tegenkomen die geen boodschap heeft aan een goed gesprek en alleen met zijn vuisten kan communiceren... voor zo'n geval is het wel prettig om je tegen fysiek geweld te kunnen weren.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Tim »

Hey,

Peppersray is illegaal. Een klein busje deodorant doet ook wonderen. Ook bij honden. In beide gevallen weet de "hond" niet wat je spuit.

De SD fiesters de ik tegenkom zijn idd vaak "opgefokt het woon-werkverkeer afjakkeraars". Overschrijden de maximum snelheid met bijna 50% en vinden het dan gek dat ik slecht anticipeer.

Tim
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Route66 »

Ingir schreef: 09 jul 2019, 10:34 Regelmatig kom ik speeders tegen, zeker op de vele bruggen en pontjes hier in het Rivierenland, en herken het onverantwoordelijke rijgedrag bij veel van hen. In de eerste maanden dat ik de fiets had reed ik ook zo tot ik enkele bijna-aanrijdingen had en besloot om anders te gaan rijden. Sindsdien heb ik geen incidenten meer meegemaakt met overig verkeer.
Defensief rijden is voor iedereen het beste.... ik heb geen e-bike... de 25 km types vind ik te langzaam... zonder motor rijd ik ze voorbij met mijn hybride fiets met Rohloff naaf (uit 2007)... En de speedelecs overwinnen een stuk luchtweerstand die voor een niet wielrenner toch lastig zijn. Maar met "mijn" gemiddelde snelheid is, wat er overblijft aan verschil, te duur om daarvoor een speedelec aan te schaffen..... De Rohloff naaf (ca 1000 euro) is ontzettend duurzaam, veel duurzamer dan de Speedelec... zeker tav de accu's, maar ik wil ook nog wel eens zien wat de onderhoudkosten zijn.
Voorbeeld: Ik las op Tweakers dat bij het vervangen van het achterwiellager van een Stromer ST2.. zowel het iwl als de motor vervangen moet worden... kosten 1200-1600 euro... Een bevestiging van het verhaal vond ik ook op het Stromerforum.
https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?t=2920
Oef.... en het schijnt nogal eens voor te komen...
Dat staat nergens in de folders .....
Inmiddels zijn er twee doden gevallen dit voorjaar, een speeder kreeg geen voorrang van een auto (negeert stopbord) op het Rijnwaalpad bij Arnhem en de ander had een frontale botsing met een gewone fietser op een tweezijdig fietspad bij Beuningen. Uiteraard betekent dit niet automatisch dat de snelfietsers bij voorbaat onvoorzichtig zijn geweest, er gebeuren immers altijd ongevallen in het verkeer, ik ken dat punt op het Rijnwaalpad waar de fietser is verongelukt maar al te goed en stond bij mij al op de radar als een gevaarlijk punt... net als die oversteek over de Ressensestraat bij Bemmel waar de fietsers beschermd worden door haaientanden en een knipperend bord.
Triest..

https://www.gelderlander.nl/overbetuwe/ ... ~ad8b575a/
Op datzelfde kruispunt van het Rijnwaalpad is een kleine maand geleden weer een zwaar ongeval geweest, met een zgn doorrijder.....
Ik kwam er toevallig met een hardlooptraining langs, de forensische politie was nog bezig met het sporen onderzoek vanwege de doorrijder (die opgepakt is inmiddels).

Het kruispunt is echt zeer onoverzichtelijk (oa door hoge heggen/struiken; waarom daar niks aan gedaan wordt...) ... ook als fietser moet je daar echt defensief rijden. De auto's moeten stoppen, maar speedelecs gaan ontzettend hard en het blijft mensenwerk, een inschattingsfout of zelf niet zien, ligt op de loer...

Ben ook blij dat ik bij de defensieve rijders behoor, terwijl ik toch wel heel graag stevig door wil rijden maar nooit als ik geen overzicht heb op de situatie.

PS:
Ingir schreef: 06 aug 2017, 11:58 We zijn nu een maand verder, ik zie nog steeds geen speed pedelecs op de rijbaan en rij zelf ook uitsluitend over (on)verplichte fietspaden zoals het Rijnwaalpad tussen Arnhem en Nijmegen waar ik volgens de wet niet thuishoor. .
Dat mag nu wel.. zag de bordjes al een tijd staan.
https://www.snelfietsroutesgelderland.n ... staan.html
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Als speeder besef je op een dag dat jij alleen invloed hebt op je eigen veiligheid, en uiteraard op die van anderen. Vervolgens even invoelen dat die anderen ook vader, moedeer, opa of oma zijn en je rijdt al heel anders (als je tenminste om je eigen ouwelui geeft).

Wat het achterwiellager betreft... die van mijn ST5 is na 10K onder garantie vervangen, d.w.z. complete achterwiel inclusief hubmotor. Enkele weken later was mijn balhoofdlager aan de beurt, voorvork en stuur onder garantie vervangen en tegelijk preventief een nieuwe controller. Je betaalt de hoofdprijs bij Stromer maar geen gedeun als er iets mis is. En met een goede dealer hoef je geen dag zonder speed pedelec want een gratis leenfiets (geen E-bike zoals ik regelmatig hoor van andere speeders maar gewoon een gelijkwaardige Stromer).

Je koopt dan geen fiets maar fietsmobiliteit!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

Ingir schreef: 14 aug 2020, 22:10 Als speeder besef je op een dag dat jij alleen invloed hebt op je eigen veiligheid, en uiteraard op die van anderen. Vervolgens even invoelen dat die anderen ook vader, moedeer, opa of oma zijn en je rijdt al heel anders (als je tenminste om je eigen ouwelui geeft).
Het zou mooi zijn als er voor electrische fietsen een soort motorrijbewijs light zou komen. Voor de bejaarden met e bike om zo'n fiets netjes te sturen en te remmen. Voor pedelecs om hun plaats op de weg te kennen en voorrang hebben is wat anders dan het krijgen.
Zoals je het zelf zegt, je bent zelf verantwoordelijk. Zoals mijn motor instructeur zei tijdens de eerste les: "ik had voorrang" staat mooi op je grafsteen. Als iedereen zo rijdt komt het wel goed. Wielrenners kunnen zo ook nog wel wat leren. Voor die drie groepen zou sowieso ook een helmplicht mogen komen.

Mvg Remco
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Route66 »

Ingir schreef: 14 aug 2020, 22:10Wat het achterwiellager betreft... die van mijn ST5 is na 10K onder garantie vervangen, d.w.z. complete achterwiel inclusief hubmotor. Enkele weken later was mijn balhoofdlager aan de beurt, voorvork en stuur onder garantie vervangen en tegelijk preventief een nieuwe controller. Je betaalt de hoofdprijs bij Stromer maar geen gedeun als er iets mis is. En met een goede dealer hoef je geen dag zonder speed pedelec want een gratis leenfiets (geen E-bike zoals ik regelmatig hoor van andere speeders maar gewoon een gelijkwaardige Stromer).
Je koopt dan geen fiets maar fietsmobiliteit!
Als je na de garantie tijd ook bereid bent om de hoofdprijs te betalen is dat voor die persoon te verdedigen keuze.
Als het beeld van mankementen wat hier beschreven wordt normaal is bij deze spedelec, zou het mijn keuze niet zijn.
Welke zekerheid heb je tav het huidige lager, hoe lang gaat deze mee? Ben je in tijd x al weer toe aan een "complete achterwiel inclusief hubmotor"....? Maar dan buiten garantie?
Als je er dat voor over hebt, prima toch.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Daar heb je wel degelijk een punt, het is onbestaanbaar dat voor het vervangen van een simpele lager een compleet achterwiel inclusief hubmotor vervangen moet worden. Ik denk dat die boodschap ook luid en duidelijk bij Stromer is aangekomen in de vorm van een flinke kostenpost voor al die dure achterwielen die vervangen moeten worden. In het verleden zijn vaker dergelijke mankementen aan het licht gekomen die waar vervolgens in de nieuwere versies definitief mee afgerekend wordt.

Problemen na afloop van de garantieperiode is dan ook een risico... dat voor 200-250 euro is af te kopen voor een periode van 3 jaar na afloop van de garantie. Dat kan er nog wel bij als je 5-10K hebt uitgegeven voor een snelle fiets. Zeker als je zakelijk rijdt...

Maar dat is nog geen reden, voor mij althans, om af te zien van het enorme rijplezier van deze fietsen. We zijn eigenlijk nog een beetje aan het pionieren en het zal nog zeker een decennium duren voor deze geweldige fietsen net zo betrouwbaar zijn als een personenauto. Ik heb daar geen moeite mee.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Zo werkt heel de handel toch. Een groot deel van de wasmachines tussen de 6 en 10 jaar oud gaan kapot op een lekke keerring en vervolgens het lager van de trommel.
Om daar te komen ben je een paar uur aan het sleutelen, aan onderdelen kost het € 15,00. Maar u kunt beter een nieuwe kopen mevrouwtje, hij is immers al weer 6 jaar oud he...
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Woz »

Ik had tot voor een jaar geleden een ombouwset elektrische aandrijving op mijn fiets.

Dat werkt wel allemaal best goed maar het wringt bij mij toch een beetje dat het steeds weer iets toevoegen is: extra gewicht, elektronica,...

Ik vind het eigenlijk leuker om hetzelfde resultaat te bekomen door dingen weg te laten.

Ik heb die set weer verkocht en nu staat er een tweedehands Brompton in de de plaats, die weegt evenveel als enkel de ombouwset.

Geen goedkope fiets maar er hangt niets teveel aan en breek je iets dan kan je een nieuw onderdeeltje bestellen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Sandman79 »

Gisteren ook een speed pedelec besteld.
Voordelig via de lease op mn werk, waarbij mijn werkgever een deel van de leaseprijs betaald. En het restant van mijn brutoloon afgaat. Ik vang ook nog een mooie kilometervergoeding.

Tot nu toe fietste ik meestal de 12 km enkele weg met mijn cube hyde, met riemaandrijving en Alfine naaf. WW tijd zal zoxwat halveren, en ook wat minder bezweet op het werk aankomen gaat leuk zijn.

Maar wel maf, de prijs vvéan de speed pedelec heb je ook een goedkope auto voor (of bijna) . Ook merkteik hiervoor al bij regulier onderhoud aan mijn fiets dat de fietsenmaker zn tarieven zowat heeft aangepast aan de leaserijders met onderhoudscontracten.... niet persé een goede evolutie inmijn ogen...
Plaats reactie