Elektrische scooter

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Elektrische scooter

Bericht door TLS »

leuke projectjes,waarom waag je je niet eens aan prisma of pouch cellen ipv die kleine 18650 types?
Het lekken van die 18650 kan zijn door gewoon slechte cellen, maar ik verdenk langdurig op maximale celspanning houden.

Die goedkope fiets-BMS'en icm met de bijgeleverde lader houden de batterij op maximale spanning (is ook maar in die zone dat een fiets-BMS effectief aan het werk gaat). Ik vermoed dat een grote winst in levensduur te behalen is met een circuitje dat de lader afschakelt bij het bereiken van volle lading. geforceerde koeling van het pack onder belasting is een andere mogelijkheid om meer levensduur te bekomen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elektrische scooter

Bericht door kockie »

Het lekken kwam door lasfouten. De eerste packs die ik gemaakt heb hebben helemaal geen bms en zitten toch nog binnen 0,05 V van elkaar. Worden ook niet erg belast trouwens. Ook niet vaak.

Ik heb het BMS voor de scooter nu ingesteld op 4,15V per parallelle celgroep. Elke cel afzonderlijk gezekerd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Elektrische scooter

Bericht door TLS »

zonder BMS is extreem gevaarlijk, de gerecupereerde cellen zijn zeer waarschijnlijk cobalt-blends. Slechts een vuistvol van deze cellen kan een plotse vuurbol van 1m³ maken en dit bij >600°C. zonder BMS kan veiligheids-technisch enkel met LFE, maar BMS is toch om vele redenen aan te raden.

Met de BMS afgesteld op 4.15V perfect. Individueel afzekeren kan helpen in bepaalde situaties maar ikzelf doe het niet.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elektrische scooter

Bericht door kockie »

De eerste packs waren nieuwe cellen. Worden voor gebruik en tijdens opladen gemeten. Bms wordt binnenkort toegevoegd.

De grotere accu's hebben vanaf het begin al een BMS
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Elektrische scooter

Bericht door Krelis »

kockie schreef: 22 okt 2020, 13:02 Update over mijn elektrische scooter....
Lang geleden gekocht van Paide, even getest, nieuwe loodaccu's erin, maar die waren na 1500km zo slecht dat zelfs een ritje naar m'n werk er niet meer inzat (10km; ja ik weet dat dat goed te fietsen is, heb ik afgelopen zomer ook bijna continu gedaan)

Een paar jaar geleden heb ik voor een theater project een aantal lithium accu's (voor de kenners 4s2p 18650) gebouwd, waarvan de meesten tot nu toe goed functioneren. Een paar cellen zijn slecht geworden door lasfouten (lek). Deze zijn prima te vervangen. Het puntlasapparaat om de cellen te lassen heb ik gebouwd van een oude magnetron transformator, een stuk laskabel, een rondslingerende arduino en SSR (solid state relais). De gemeten stroom in het secundaire circuit was meer dan 1000A. Uiteindelijk heb ik de verwarmingselementen van de combi-magnetron in serie van de transformator gezet om een bruikbare lasstroom te verkrijgen. Werkte behoorlijk goed, buiten af en toe een lekke batterij.

Afgelopen jaar heb ik voor een ander project grotere 48V accu's gebouwd (13s4p) en een aantal 24V 7s8p. Ik weet dat het niet de meest ecologische dingen zijn, waarschijnlijk verre van, maar het was een leuk leerproject en bracht ook nog eens een aardig zakcentje op.

Die 24V accu's heb ik eens in serie aangesloten en in de scooter gestopt..... Dat ging weer als de brandweer! Dat smaakte naar meer. Al een tijd heb ik geprobeerd om overal gebruikte laptopaccu's vandaan te krijgen, maar dat was tot nu toe onvoldoende om een flink accupakket van te bouwen. Via een forum werd ik gewezen op een leverancier die refurbished cellen levert, met gemeten capaciteit, voor een vriendelijker prijs dan nieuw. Over het ecologische kun je dan twijfelen, maar het hergebruik staat me wel aan.

Goed, ik heb nu een accu gebouwd van 13s20p met bms en ben nu aan het testrijden met de scooter. Ik kan zeker 60Km rijden en heb de instellingen qua capaciteit erg behoudend staan (niet te ver laden en niet te ver ontladen). Al met al ben ik best tevreden. De scooter is momenteel gestript van alle kappen. De sleutelschakelaar is defect en vervangen door een gewone schakelaar. Het een en ander aan bedrading is vervangen.

Voor het lassen van deze accu heb ik inmiddels een beter puntlasapparaat gekocht, rib uit m'n lijf, maar heeft zichzelf al weer min of meer terugverdiend door diverse accu's te repareren (snoerloze boormachines, laptop, prothesefiets). Het is wel kicken om een accu waarvoor voor vervanging 700 euro wordt gevraagd te kunnen repareren met een tientje aan cellen en wat nikkelstrips.

Nu staan nog een paar kapotte prothesefietsen op het programma om te repareren.

Zo zie je maar weer dat zelfs de oprichter van dit forum zo z'n zonden heeft.....
heb je nog een blog? Ik lees over ‘andere grote projecten’.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elektrische scooter

Bericht door kockie »

Nee, nooit gehad, ook geen plannen voor.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Elektrische scooter

Bericht door Boudewijn »

Er gaat niets boven een gewone fiets.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Elektrische scooter

Bericht door Adriaan Kragten »

De post rijdt hier in het buitengebied met een stevige elektrische scooter. Omdat het ding dagelijks intensief gebruikt wordt moet hij wel van een goede kwaliteit zijn. Ik weet zo niet wat het merk is maar misschien is daar via Google iets over te vinden. Als je ziet hoe lang de accu's van een Tesla meegaan dan zou het toch mogelijk moeten zijn om de accu's van een scooter toch ook een redelijke levensduur te geven. Als ze snel kapot gaan dan worden ze waarschijnlijk niet goed genoeg gekoeld.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elektrische scooter

Bericht door kockie »

Ik zat daar deze week ook aan te denken; hier rijdt de post met een benzine model. Voor de post lijkt een elektrisch model me ideaal. Geen gedoe met starten en zo, geen stinkerij en bij het postkantoor gewoon weer stekker in het stopcontact. Het geruzie over wie er moet tanken is dan ook verleden tijd.

Lithium Accu's gaan heel veel langer mee als ze niet altijd volledig op- en ontladen worden. Dat is bij de goede BMS'sen allemaal in te stellen/ Koeling is zeker ook belangrijk.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie