Ligfiets bouwen, welk type?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door keesijp60 »

Pietje schreef: 10 nov 2017, 22:05 Wow, een Alligt! Leo Visscher was een klasgenoot op de HTS, hij was toen net begonnen ('93 of zo...). Ze worden inderdaad nog steeds gebouwd, al zie ik ze niet meer rijden. Zijn werkplaats is inmiddels ook niet meer in Eindhoven.

Er zijn mogelijkheden om bestaande ligfietsen om te bouwen naar electrisch. Niet goedkoop, maar wel goed. Zulke setjes kan je vast ook voor je trike proberen. (trike met twee wielen voor?)
Deze alligt is best oud, heb de grote achterwielen kleiner nu, betere naloop, de fiets ombouwen is niet zo heel erg moeilijk, heb daarvoor de kennis in electronica, bouw zo,n sturing zelf, met echte 3 fase sinussen, dus weinig geluid van harmonischen, ja een classe D versterker kan je daarvoor gebruiken, hoog rendement. de motor van ebay..
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door keesijp60 »

IK ben aan het leren fietsen op een flevotrike, maar ding wil alle kanten op behalve rechtdoor, soms met inspanning lukt het wel een beetje, ding wil alleen maar daarheen waar ik het niet wil.

Ik zal ook eens kijken met de naloop want met losse hand lopen dan knikt ie ook, en de dempingsrubber moet vervangen maar is nergens te
vinden, 40 doorsnee en 45 mm lang een zogenaamde diabolo.

Soms maken mensen de hoek anders en dat is misschien voor mij niet zo nodig.

Foto is niet de mijne maar voorbeeld.

vrg kees
Bijlagen
ScreenHunter_1323 Jul. 21 15.50.jpg
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door keesijp60 »

keesijp60 schreef: 13 jan 2018, 12:33
Pietje schreef: 10 nov 2017, 22:05 Wow, een Alligt! Leo Visscher was een klasgenoot op de HTS, hij was toen net begonnen ('93 of zo...). Ze worden inderdaad nog steeds gebouwd, al zie ik ze niet meer rijden. Zijn werkplaats is inmiddels ook niet meer in Eindhoven.

Er zijn mogelijkheden om bestaande ligfietsen om te bouwen naar electrisch. Niet goedkoop, maar wel goed. Zulke setjes kan je vast ook voor je trike proberen. (trike met twee wielen voor?)
Deze alligt is best oud, heb de grote achterwielen kleiner nu, betere naloop, de fiets ombouwen is niet zo heel erg moeilijk, heb daarvoor de kennis in electronica, bouw zo,n sturing zelf, met echte 3 fase sinussen, dus weinig geluid van harmonischen, ja een classe D versterker kan je daarvoor gebruiken, hoog rendement. de motor van ebay..
Heb de fiets inmiddels en een wiel met motor, ik ga de besturing eens bouwen, dacht over motor wikkelen ik heb een oude sachs, en die hebben riemen en heel degelijke constructie, effe opwerken naar 500 watts en neodyn magneten er in.

Wel werk aan defiets,, lijkt een keer gebroken te zijn maar heb inmiddels een tig machine aangeschaft en mig had ik al dus wordt leuk hobbieén.

vrg kees
Bijlagen
DSCN3111.JPG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door kockie »

Bij een flevobike moet het het "stuur" als een bevestiging voor de bel, versnelling en remmen beschouwen. Sturen doe je met je gewicht, niet met de stang waar alle instrumenten aan vast zitten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Pietje »

Voor een gewone Flevobike geldt dat zeker; ik heb er een paar jaar op gereden. Maar een Trike is weer een heel ander ding; daar kon ik geen meter op vooruit.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door keesijp60 »

Wel piet


Inmiddels scheur ik er overal mee naartoe, het leren kost wel tijd maar nu kan ik toch al wel met losse handen, zie filmpje maar.

https://youtu.be/P2nrWgdKi0Q
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door keesijp60 »

DIY schreef: 18 jun 2015, 14:01 Dutch John,

Inspirerend plan om uit oud fietsmateriaal een ligfiets te bouwen.

Met dit model met grote wielen wilde ik de lengte beperken en daarom staat het zitje hoger.
Een korte wielbasis is een probleem, het maakt de fiets zenuwachtig.

Ik heb mijn aluminiumversie te koop staan, die is wel opknapper, en echte zeldzame Alligt.

vrg kees
Plaats reactie