Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door JantjeV8 »

In elk geval zorgen dat alle omstandigheden goed zijn. Het spoeltje netjes op 0,15mm van het vliegwiel zetten, 2 voelermaatjes er tussen werkt goed om het af te stellen. Verder zorgen voor een goede bougie waarvan je de elektrodeafstand ook op 0,65mm controleert.

Voorts heeft iedere machine z'n eigen eigenaardigheden. En als ik het goed begrijp, heb je een imitatiekit gemonteerd. Op zich niks mis mee, heel vaak een betaalbare optie om weer een hele poos vooruit te kunnen. Maar of de compressie en de spoeling net zo nauwkeurig is als van een originele, dat weet ik niet. Net die kleine onnauwkeurigheden kunnen zo'n start veroorzaken. In elk geval niet aan je carburateur gaan draaien. Als die stationair netjes loopt, en je hebt de H schroef netjes op het juiste toerental ingeregeld moet je er niks meer aan doen.
Zelf ben ik overigens wel fan van de synthetische peut, in de volksmond meestal Aspen genoemd. Dat zelf mixen kan ook zo z'n afwijkingen hebben.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door Erikvr »

Elektrodeafstand van de bougie moet 0,5 mm zijn. Met de nieuwe cylinder moet eigenlijk ook de carburateur opnieuw worden afgesteld. Als hij koud niet goed wil starten kun je dit als volgt doen: L schroef helemaal indraaien en dan 1 slag uitdraaien (basisstand). Motor starten en even warm laten lopen, vervolgens L-schroef indraaien en het hoogste toerental opzoeken. Dan L weer iets uitdraaien totdat het toerental net hoorbaar wat zakt. Vervolgens met LA het correcte stationaire toerental afstellen. van de H-schroef zou ik afblijven. Bij twijfel dit even door de dealer laten doen.
Weet je al de oorzaak van de vastloper?
groet,
Erik
Plaats reactie