Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

jean de la cour
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2015, 22:37

Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door jean de la cour »

Mijn Stihl FS-180 bosmaaier uit 1990 start als hij koud is niet meer :evil: . (met warme motor start hij prima) Door de uitlaatpoort is te zien dat de zuiger is gekrast en het ding heeft dan ook slechte compressie. Enkele druppels motorolie door het schroefgat van de bougie en het starten lukt goed. :)

Nu wil ik dus zo' n goedkope cilinderkit uit China laten komen, echter de 4 torx schroeven waarmee de oude cilinder op het karter zit geschroefd zitten muurvast. Enkele nachten WD40 bieden geen uitkomst. Ik ben bang dat als ik meer kracht gaat gebruiken ik met een gebroken schroef en stuk daadeind in het karter komt te zitten. Dan kan je het verder wel vergeten. :|

Weet iemand hoe je die 4 schroeven van los kan krijgen zonder dat ze afbreken?
Laatst gewijzigd door jean de la cour op 06 jun 2015, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door Dutch John »

Bedankt voor dit stimulerende verhaal. Nu weet ik weer waarom ik zo blij ben met m'n zeis. Gaat nooit kapot, heeft geen slijtdelen, hoeft geen benzine, trilt niet en maakt geen herrie. Nu kun je stellen: ik heb teveel te maaien voor een zeis. Inderdaad, dan heb je teveel....

Je mag hem wel brengen, dan zal ik hem uit zijn lijden verlossen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door JantjeV8 »

Allereerst natuurlijk een goede torx, het moet goed passen. Ik geloof dat dat T27 is. Goed in de schroefkop zetten en een tik met de hamer er op. Dan een wringijzer op je torx zetten. Als je van die schroeverdraaier achtige dingen gebruikt, dan een griptang op de steel zetten. Met dat moment moet je iedere schroef los kunnen krijgen.

Het carter wat verwarmen kan ook schelen. Waarschijnlijk zit er loctite aan de schroef die door het verwarmen wat weker zal worden.
jean de la cour
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2015, 22:37

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door jean de la cour »

Bedankt voor de reactie JantjeV8.

Een tik erop, warmstoken (motor een tijdje laten draaien want met een brander smelt het karter (is van een Zink legering = zamak; heeft een heel laag smeltpunt - kan je smelten op een gasfornuis, bijna alsof het lood is) en dan een sleutel op de torx schroevendaaier. Ja dat zijn inderdaad toch wel de standaard dingen om schroeven los te krijgen.

Waar ik zo bang voor ben is dat dan de vrij dunne torx schroef net boven de schroefdraaid zal afbreken als ik met de sleutel veel kracht gaat zetten. Heeft u deze ervaring met specifiek dergelijke oude Stihl machines of bedoelt u dit meer in zijn algemeenheid? Als ook maar 1 van de 4 schroeven afbreekt kan ik het carter (en daarmee het hele ding uit 1990) wel weggooien. Een boor zal immers direct wegglijden van het harde metaal van de schroef in het zachte zamak.
Laatst gewijzigd door jean de la cour op 06 jun 2015, 11:56, 5 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door Dutch John »

Een ecologisch ingesteld mens die een bosmaaier gebruikt is volgens mij een contradictie in terminus.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door deleted »

Met een zeis werken vergt wel enige oefening, maar daarna gaat het even vlot als met de bosmaaier.
Iets wat ook oefening vraagt: scherp houden van de zeis.

Enne, een goed zeisblad vinden is ook niet evident. De meeste die vandaag verkocht worden zijn van heel hard staal en zijn moeilijk te 'haren'.
In oosteuropa (sommige internetaanbieders bieden ze aan voor BE en NL) maken ze er nog van smeedijzer en anders ergens een oud exemplaar op de kop tikken.

G
jean de la cour
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2015, 22:37

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door jean de la cour »

Zijn er misschien nog mensen die ervaring hebben met het demonteren van de cilinder van mijn Stihl? :?:
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door sfj »

WD40 is voor watjes. :mrgreen:

Ik zeg niet dat het slecht spul is, neen, dat zeker niet, het ding is voor heel veel toepassingen bruikbaar, maar het is voor bijna geen enkel van deze toepassingen in extremere gevallen het goede product.

Gebruik eens een 'echte' spuitbus degrip / deblock / unlock of hoe de naam ook mag zijn. Laat het inwerken, liefst een paar uur. Eventueel meerdere keren. Het lost oxidatie gedeeltelijk op en kruipt echt overal tussen. Ga voor een merk. Zo'n spuitbus kost 10€ maar gaat jaren mee.

Als je veel kracht op die schroeven zet ga je ze inderdaad zeker kapotwringen. Dus niet doen. Gebruik een slagschroevendraaier. Hier mep je op met een hamer en je kan zo de schroef losbreken. Gebruik eventueel Torx sleutels (zoals de inbussleutels maar dan voor Torx) en geef lichte tikjes met een kleine hamer zodat je de oxidatie 'breekt'.

De laatste oplossing is uitboren.

Als je die schroeven er weer wil insteken, wrijf er dan eerst een laag kopervet aan, dan komen ze volgende keer wel los.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door Tim »

Hey,

Voor het uitboren zit nog inboren en er een torx in slaan. Wel in het midden boren :wink:

Tim
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door Chevman »

Hoi jean,
warm stoken en afkoelen met een Coldspray zou kunnen werken.
Maar als de bout afbreekt ben je verder van huis.
Ik persoonlijk zou naar een revisie bedrijf gaan en de cilinder ff opboren en een overmaats zuiger erin.

Ik weet natuurlijk niet wat het je waard is...

groeten Hans
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door sfj »

Een nieuwe cilinder kost iets rond de 50€. Een revisiebedrijf doet langs deze kanten daarvoor de deur nog niet open. In een Oostblokland misschien wel nog, allé als ge het vree braaf vraagt.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door JantjeV8 »

Een goed passende torx er in, zorgen dat ie goed onderin de kop van de schroef zit en draaien die handel. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat de schroef aan de cilindervoet afbreekt. Beetje warm maken, niet afbranden, maar gewoon zo heet zoals hij tijdens normaal gebruik ook wordt.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door JantjeV8 »

Dutch John schreef:Een ecologisch ingesteld mens die een bosmaaier gebruikt is volgens mij een contradictie in terminus.

Groet,
DJ
En toch zijn het handige dingen.
jean de la cour
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2015, 22:37

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door jean de la cour »

JantjeV8, sfj, Tim en Chevman hartelijk dank voor jullie tips.

Ik denk dat ik het met jullie suggesties toch nog maar eens voorzichtig gaat proberen. :roll:
jean de la cour
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2015, 22:37

Re: Stihl FS-180 bosmaaier - cilinder muurvast

Bericht door jean de la cour »

jean de la cour schreef:JantjeV8, sfj, Tim en Chevman hartelijk dank voor jullie tips.

Ik denk dat ik het met jullie suggesties toch nog maar eens voorzichtig gaat proberen. :roll:
Heren, het heeft even geduurd maar, met dank aan jullie tips is het gelukt de schroeven los te krijgen zonder dat ze afbraken. De nieuwe cylinder + zuiger + juiste bougie is gemonteerd en de motor loopt krachtiger en stukken zuiniger. Waar ik vroeger 5 liter nodig had lukt het nu met 2 liter.

Het starten lukt nu ook beter, maar met koude motor nog steeds niet in 2 of 3 keer, zoals ik het met mijn Stihl kettingzaag wel gewend ben. Met een koude motor moet ik nu zo'n 10 keer aan het startkoord trekken maar dat zou toch nog wel wat beter moeten kunnen? Met warme motor start hij in 1x zonder het koord helemaal uit te hoeven trekken.

Ik gebruik Stihl HP Super Low Smoke - Fuel Stabilizer bedoeld voor 1:50 mengsmering terwijl in het instructieboekje voor mijn FX-160 1:40 wordt aangeraden. Om mijn nieuwe cylinderkit niet meteen aan gort te draaien pas ik dus 1:40 toe. De gebruikte benzine is krap 2 maanden oud dus dat moet nog net kunnen lijkt me.

Denken jullie dat het aan de brandstof ligt? Ik zou Stihl motomix kunnen proberen, maar zou het dat zijn?

Kortom er is zo wel goed mee te werken maar voor de hobby zou ik het leuk vinden het starten verder te verbeteren. Heeft iemand goede raad?
Plaats reactie