Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ombouw mountainbike tot vrachtfiets

Bericht door Dutch John »

Update ivm upgrade. Ik gebruik 80% van de tijd dezelfde versnelling. Vrij zinloos om er dan nog 20 bij te hebben staan. Een totaal van 5 zou meer dan voldoende zijn. Daarnaast is een open derailleurketting na 2000 km op, net als de cassettetandwielen die tegenwoordig van veredeld karton gemaakt lijken te zijn en niet meer per stuk gekocht kunnen worden.....

Nu had ik nog een vrijwel nieuwe Sturmey-Archer 5 versnellingsnaaf met trommelrem liggen. Voorzien van een echt tandwiel. Mountainbikevelg er omheen gespaakt. Van de crank de drie tandwielen eraf geboord en een ouderwets degelijk tandwiel terug gezet. Dikkere ketting erom. Lakdoekkettingkast houdt het vuil tegen. Tandwielverhouding is zo afgestemd, dat het meest gereden bereik (20-25 km/h) gedekt is door direct drive versnelling 3 en door versnelling 4. De fiets is ooit ontstaan uit afgedankte delen, zo nu ook. Nieuw is geen optie, behalve de slijtdelen.
Het gaat mij niet om die 30 euro per jaar voor een cassette en een ketting. Het is een dikke middelvinger naar de leveranciers van onderdelen van peperkoekkwaliteit.

Voordelen:
-Geen zwarte broekspijpen meer.
-Veel minder slijtage.
-Geruisloos.
-Soepeler schakelen.
-Ondanks vooringenomen bezwaren van specialisten: hij trapt nu toch echt iets lichter ipv zwaarder.
-Trommelrem remt beter dan velgrem en de velgen scheuren niet meer door remslijtage.

Nadelen:
-Ik mis m'n oude stuurconfiguratie, waar ik al meer dan 30.000 km naar kijk.....
-Van sportief uiterlijk naar oudbollig.
-Even een wiel uitnemen kan niet meer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie