Eindelijk :-)

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

Hij is af. Hij print..in 3D:-D

de eerste crash heeft ie ook al gehad, midden in de nacht een klap en geratel. Een geleide as van de extruder niet goed vastgezet, een printklus van 7 uur ver....t, niks aan te doen, maar dankzij de masterclasses liep ie in een 3 kwartier weer en 15 minuten later ging ik weer met een gerust hart naar bed:-D

Uiteindelijk blijven je handen jeuken met zo'n ding, dus gaan we a.s. zaterdag meedoen om een wereldrecordpoging te maken, door met 50 3D printers van dezelfde klasse de onderdelen van een InMoove robot te printen. Deze draait net als de Ultimaker op Arduino. De programma details vindt je hier:

http://www.protospace2013.nl/

Geef je op en kom gerust langs, er is een leuk uitgebreid programma, heel veel leuke interactieve demonstraties waar ook jonge kinderen zich zullen vermaken door met Doodle3D zelfstandig prints te maken en er is ook een 2 persoons Segway uit te proberen die helemaal uit triplex gesneden ribben bestaat en waar je met zijn tweeën in kan zitten. Deze is ook in Protospace met een lasersnijmachine geproduceerd, net als de behuizing van de Ultimakers.

Deze draaien overigens op een Arduino Mega en 4 A4988 stepper drivers die op een gemodificeerd board draaien waar alle randapparatuur op aangesloten kan worden, o.a. een éénknops microcontroller met SD-card aansluiting, zodat de printer volledig autonoom kan werken. Je kan hem tijdens het printen zelfs vervoeren en op zijn kant leggen (met beleid).

Zodra ik de filmpjes van mijn Iphone afkrijg.....

Voor de volledige Arduino info:

The Arduino Mega 2560 is a microcontroller board based on the ATmega2560 (datasheet). It has 54 digital input/output pins (of which 14 can be used as PWM outputs), 16 analog inputs, 4 UARTs (hardware serial ports), a 16 MHz crystal oscillator, a USB connection, a power jack, an ICSP header, and a reset button. It contains everything needed to support the microcontroller; simply connect it to a computer with a USB cable or power it with a AC-to-DC adapter or battery to get started. The Mega is compatible with most shields designed for the Arduino Duemilanove or Diecimila.

Microcontroller ATmega2560
Operating Voltage 5V
Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limits) 6-20V
Digital I/O Pins 54 (of which 14 provide PWM output)
Analog Input Pins 16
DC Current per I/O Pin 40 mA
DC Current for 3.3V Pin 50 mA
Flash Memory 256 KB of which 8 KB used by bootloader
SRAM 8 KB
EEPROM 4 KB
Clock Speed 16 MHz
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eindelijk :-)

Bericht door kockie »

:pp :pp :pp :pp :pp :pp :pp :pp :pp :pp
12Much schreef:Zodra ik de filmpjes van mijn Iphone afkrijg.....
Mailen of direct naar youtube sturen; niet moelijk doen :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eindelijk :-)

Bericht door kockie »

Boy! Waar blijven de foto's :?: :?: :?: Anders nodigen we onszelf uit om live te komen kijken :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

Dat kun je natuurlijk altijd doen...:-D

Of morgen komen kijken naar een poging om een wereldrecord neer te zetten door met 50 van deze printers de open source (met arduino uiteraard) InMoove robot te bouwen. Daar staat mijn printer ook de hele dag voor te buffelen...

Er is vandaag in het nieuws geweest dat het leven van een baby gered is door eerst een 3D scan van zijn falende luchtpijp te maken, deze uit te printen en dat model te gebruiken om een op maat gemaakte bus te construeren, deze met dezelfde 3D printer uit te printen en vervolgens het speciaal buisje om de luchtpijp van het kind te fabrieken. Het is gemaakt van hetzelfde biologisch afbreekbare pla dat ik gebruik en zal na drie jaar opgelost zijn als de luchtpijp hopelijk sterk genoeg is geworden om zichzelf te ondersteunen. Een paar dagen geleden een bericht over een volwassen man wiens verbrijzelde schedel voor driekwart is vervangen door een 3D geprinte exemplaar, er wordt genetisch materiaal geprint, voedsel, ingewikkelde constructies die in elkaar bestaan en door geen enkel ander procédé gefabriceerd kunnen worden, je kunt een los voorwerp in een holle afgesloten ruimte printen, etc etc.

dat ding staat een krappe week in de werkplaats, 20 mensen die komen kijken en 19 vragen of ik al een pistool heb geprint.....

Maar de foto's komen er aan hoor, nog even een pistooltje printen voor de (Cow)boys hier :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door 12much op 24 mei 2013, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eindelijk :-)

Bericht door kockie »

Morgen zou ik wel willen, maar ga dan mijn stem laten horen tegen het -vul lelijk woord in- van ons plantenbestand.
Maar wel veel succes gewenst!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

ik moest een keuze maken...ik heb twee vrienden van mij heengestuurd :fff Dus doe ze de groeten.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

Klaar! Het eerste superlichte 3D geprinte handwapen :
Bijlagen
Handgun.jpg
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

Oh ja....de gebruiksaanwijzing:
Bijlagen
Rubber-Band-Shooter_preview_featured.jpg
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

Ik kreeg via PB een vraag over 3D printen omdat Pelletpower het eigenlijk niet zo'n ecologische vraag vond:-)

Omdat ik van mening ben dat er een heel interessante discussie over zou kunnen ontstaan en omdat ik steeds meer vragen hierover krijg, kan ik ook anderen naar dit topic linken indien nodig...

De oorspronkelijke vraag:

From Pelletpower:
Pelletpower schreef: Ben bang dat een nieuwe uitdaging me gaat grijpen. Kun je wat meer vertellen over 3d printen? zijn afmetingen van 500-500-150mm te halen? Kun je materiaal gebruiken dat later dynamisch te belasten is? Ventilator bijvoorbeeld die draait met 3000-/min en 5,5kW op zijn donder krijgt?
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

ik voel hem aankomen....

Mijn Ultimaker print maximaal 250x250x210. Er zijn behuizingen te downloaden (gratis) die je op een lasermachine uit kunt snijden (kan bij een fablab voor 20€ per half uur-dat redt ie voor die delen als er niets in de fik vliegt:-) Deze zijn dacht ik geschikt om een standaard lengte trapezium spindel te verwerken, dus een meter, waarvan 800mm werkend. Maar dat is met de standaard XY van 250x250mm. Dan zul je dus ook de X en Y assen plus het transport moeten verschalen.

Als je technisch genoeg bent (Bankwerker A klasse bv) Elektronica weet te bestekken en aan te sluiten (als je een pc met handleiding in elkaar kunt zetten) en een beetje met een technisch tekenprogramma aan de gang kunt, dan krijg je het voor elkaar. De community is groot en nieuwsgierig genoeg om zo'n project te ondersteunen door aangepaste programma's te schrijven etc.

Ik heb net een extra besturing, Arduino mega 2650 en ulticontoller besteld, krijg volgende week ook een tweede extruder (de plastic spuit met heater en PID regeling) om van de oude een dual kop te maken als betatester voor Ultimaker. Ik wil die dus volledig low budget in elkaar gaan zetten en multifunctioneel maken. Als je wilt kan ik die ervaringen wel delen of je op weg helpen.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

From Pelletpower:
Pelletpower schreef: Te gek! Afmetingen moeten dus niet zo'n probleem zijn. Het te gebruiken materiaal wel. Nu maken we de waaiers van staal. Om echte rendementsverbeteringen uit te kunnen voeren zonder teveel tijd is een 3d printer ideaal. Waar ik echter niet op zit te wachten, zijn uit elkaar spattende waaiers. Hoe zijn de verbindingen bijvoorbeel van de dots of layers, welk plastic kan ik het beste gebruiken?

Verder ligt mijn project met cnc plasma ook stil. Is niet zo'n moeilijk project mach3, stappenmotoren op bestaande ultrarex esab en laptop. Maar ontbreekt me simpelweg aan tijd. Heb je posts hier wel gevolgd maar vanwege tijdgebrek niet gereageerd. Nadeel van low budget en factor tijd en andersom. Hier zal ik een modus in moeten vinden. Sterker nog, als 500-500 de maat is zal ik het zelf moeten bouwen.

Zou je een en ander eens willen laten zien?
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

Ja hoor. Op het volvo 700 forum zei iemand pas nog, dat tijd het enige was wat dat ding niet kon printen:-D

De gereedschappen die ik voor het kachelweekend heb gebruikt, liggen hier nog in de huiskamer, ook die van mijn leerworkshops, heb die laatste net dan maar weer gebruikt om een leren cowboyhoed voor mijn nichtje te maken, in de tussentijd 300 Noppes verdiend door in Amsterdam wat klussen op te knappen en nu ben ik me in Arduino aan het verdiepen....

(wil je niet ontmoedigen hoor:-) Woon je in de buurt? Tienhoven Utrecht of Heerhugowaard Noord Holland?
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

From Pelletpower:

Drongelen net boven Waalwijk. Redelijk centraal dus. Heb nog wel een klus in Beverwijk, dus wie weet?
Hoe zijn de verbindingen bijvoorbeel van de dots of layers, welk plastic kan ik het beste gebruiken?
From 12much:

Het hangt heel erg af van de snelheid waar je mee print in meters per seconde, de temperatuur die gerelateerd is aan het gebruikte materiaal, hoeveel % vulling je gebruikt van 0 - 100% Alles minder dan 100 wordt door de slicers in vooraf ingestelde patronen ingevuld, de gekozen wanddikte, de laaghoogte etc etc.

Voor grote sterkte kun je het beste met ABS gaan printen, maar dat vraagt om een verwarmd bed (kost niet de hele wereld en de Ultimaker print is er in tegenstelling tot alle andere open source printer elektronica op voorbereid, dat scheelt weer extra besturing en electronica) en wellicht een voor tocht afgeschermde printer.

Ik kan je proefplaatjes opsturen van PLA. Mag je ze zelf aan mechanische krachten als breken, boren en kapot slaan onderwerpen. Mijn verwarmde bed is nog niet gereed, en ik kan ook nog geen wateroplosbaar steun materiaal printen omdat mijn tweede printkop nog niet gereed is. Dus ABS is voorlopig nog niet aan de orde.

- Je hebt een 3D cad file nodig. Ik gebruik Solid Works (kijk hier voor een trialversie) maar er is een goed alternatief, die minder tijd om te leren vergt. Als jij al met cnc machines bezig bent, snap je ruimtelijk denken en het voorkomen van collisions. Autodesk brengt een serie gratis programma's uit in de serie 123D waaronder 123D Design. Je kunt vrij eenvoudig uit verschillende basisvormen kiezen zoals een kubus, koker, kegel ed, sleep ze naar je werkveld, bemaat de zijden. Wil je dan rondom in 1 centrale as kegels op elke zijde in het horizontale vlak zetten? Dan sleep je die vorm in het veld en plakt ze op de gewenste zijden, Gat in het midden parallel aan de centrale verticale as? Geen punt, get my point? Teken een wiek, sla op en plak rondom een cilindrische as etc.

- Dan sla je je file op om later te kunnen ophalene bewerken etc, en exporteer het file vervolgens. 123D design maakt er een ikbeneen.stl file van. Dit zijn allemaal vectoren en driehoeken.

- Dan heb je een (gratis) zogenaamde slicer nodig die jouw *.stl file in laagjes snijdt en van elke laag een tekening genereert. Drie stuks komen ieder met hun eigen eigenaardigheden en unieke eigenschappen in aanmerking:

1) Cura 13.04 is van Ultimaker en gebruik ik het meest. Top en bodem oppervlakken zijn nog met kuren (niet netsjes afsluiten) Gemakkelijk omdat alles al is voorgekauwd.
2) KIS slicer (keep it simple) Moet je veel meer weten wat en hoe je instelt. Heeft soms mooiere resultaten omdat er meer in te stellen is. Als je deze gaat gebruiken krijg je een link of een paar pre installed bestandjes die je als referentiefile kunt gebruiken zodat je niet alles hoeft uit te vinden en toch meteen resultaat. Heeft bij 4 weken geduurd voor ik er uit was:-)
3) Netfab is gratis te gebruiken voor 30 dagen ofzo, betaalde versie dus niet populair, maar heeft in ieder geval één superbelangrijke eigenschap die naar mijn weten geen enkele slicer kan, zelfs mijn 7000 euro kostende solidworks professional niet!!!

Om een 3D beeld te kunnen wijzigen heb je het originele 3D file nodig. En een programma die dat file kan bewerken, niet geheel onbelangrijk. Als je het zelf hebt gemaakt, is het geen probleem, want je slaat altijd netjes alles op:-) Op internet zijn duizenden gratis te downloaden stl files te vinden die je in 1 van de drie slicers kunt preparen zoals dat heet. Kijk op sites als Thingiverse om de meest uiteenlopende modellen te bekijken en te downloaden. en heel specifiek voor jouw doel:

http://grabcad.com/library/10x4-dot-7-propeller
http://www.turbosquid.com/Search/3D-Mod ... peller/stl
http://kmoddl.library.cornell.edu/resources.php?id=1802

Al deze files kun je niet meer bewerken. Alleen de parameters voor het printen kun je uitgebreid veranderen. En je kunt ze wel verschalen , spiegelen of in de vrije ruimte verplaatsen, zodat ze op de juiste positie geprint worden. Soms is de maker bereid het originele bestand te delen maar vaak zijn ze dan niet te bereiken en bieden liever aan het bestand voor je te bewerken. Met Netfab ben je wél in staat zo'n stl bestand te bewerken, in stukken te snijden en afzonderlijk van elkaar te printen en achteraf aan elkaar te lijmen of lassen. Dat is vooral fijn als een print na 23 uur crashed en er 3-400 gram plastic onbruikbaar is geworden. Met netfab kun je met wat experimenteren een gedeeltelijk print maken om het restant af te maken.

Ik zou zeggen: download de programma's en snuffel er een beetje aan. Met deze links kun je binnen een dag je ontwerp gemaakt hebben, stl file gemaakt, gesliced tot een GCODE bestand die je op een SD card kunt plakken, in een ultimaker (of bijna elke andere open source 3D printer) steken en printen. Dus als je serieus ermee aan de gang wilt, zijn dit de gouden programma's die je toch onder de knie moet krijgen, dus waarom niet nu? Hiermee kon ik in ieder geval met succes mijn eerste voorwerp maken door ermee naar een open inloop dag van protospace te gaan.

Ik heb weer zoveel info neer gepend, dat ik je eigenlijk wil vragen deze PB chat te verplaatsen naar een nieuw onderwerp op het forum of zelfs aan mijn 3D-topic te plakken. Ik krijg van verschillende fora dezelfde vragen en dan kan ik naar dat topic verwijzen. Wil je dat voor me doen?

Groet, Boy
Laatst gewijzigd door 12much op 09 jun 2013, 10:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Eindelijk :-)

Bericht door 12much »

Pelletpower schreef:Boy, plaatsen op het forum heb ik niet gedaan omdat dit niet zo'n ecologisch onderwerp is. Mag je van mij gerust doen, dan praten we daar verder. Geen idee of control c en v werken.
Inderdaad genoeg stof tot nadenken. Ga mijn 3d pakket eens onder de loep nemen. Ken je Ironcad? Eerst mijn huidige projecten afwerken, daarmee ga ik tijd besparen, dan komt er automatisch tijd voor 3d printen. (contouren ponsen gaat te langzaam dat moeten we gaan snijden, vanwege tijdsdruk blijven we ponsen en blijft de plasma stil)
Laatst gewijzigd door kockie op 09 jun 2013, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eindelijk :-)

Bericht door kockie »

Ik denk dat 3-d printen op dit forum best een plekje mag hebben. Het kan een manier zijn om met een minimum aan materiaal goede dingen te produceren. Ook kun je er de afgebroken "plastic fantastic" onderdelen van o.a. speelgoed en huishoudelijke apparaten mee "repareren". Ik ben zelf in ieder geval erg geïnteresseerd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie