persluchttechniek in voertuigen

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

persluchttechniek in voertuigen

Bericht door Lamoer »

Het besef dat persluchttechniek een prima plaats in voertuigen kan vinden, wil nog maar niet echt het grote publiek doordringen. De MSM besteedt er zga geen aandacht aan, wat een schande is. Perslucht is natuurlijk geen energiebron, maar een energiedrager en kan zo alleen de vervuiling veroorzaakt door brandstofvoertuigen helpen beheersen, niet wegnemen. Toch is het een -in mijn ogen- veel betere oplossing tov de elektrische auto met zijn vervuilende accu's. We zijn nog lang niet zover dat we de metaal-lucht-accu op de hoek van de straat kunnen kopen en inzetten dus tot die tijd zou perslucht allang een oplossing kunnen bieden. Het mooie van perslucht tov accu's is, dat het ongevaarlijk is en zichzelf niet ontlaadt. Er gaat geen energie verloren in het opgeladen houden.
Vaak merk ik dat men er 'alleen maar' over gehoord heeft, deze perslucht techniek. Ik zou eenieder die dit leest willen aanmoedigen eens te lezen op:
http://www.aircars.tk of http://www.mdi.lu waarbij ik aanteken geen enkel zakelijk belang te hebben bij het vermelden van deze links. Ik kan het gewoon niet uitstaan dat deze techniek niet 'en masse' doorzet.
Er is een milieuprobleem, hier is een helpende oplossing. En wat doet de politiek? NIETS.
creon
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:40

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door creon »

ik heb ook na zitten denken over aandrijving op lucht
zelf denk ik dat de energie dichtheid van perslucht gewoon veel te klein is
voordeel van perslucht zou zijn (in mijn ogen) lager geicht,
de perslucht zelf weegt niets alleen de accu (duikfles) wordt zwaarder als de druk in de fls hoger wordt
en lucht is samendrukbaar waardoor het krijgen van koppel lastiger is
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door Pieke »

Ik moest gelijk hier aan denken http://www.youtube.com/watch?v=ngb4SYR74m4 ,die had ik nog ergens bij mijn favo's staan,uit een verleden.Het concept is interessant,ga ik zeker 'ns nader bestuderen.Een dergelijke toepassing nooit eerder gezien.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door David86 »

Wat is het "rendement" van opgeslagen perslucht ?

Om tot perslucht te komen moet men een aantal stappen van energie omzetting door, elk met zijn eigen beperkte rendement.

Het begint in de centrale, transport verliezen, verliezen in de compressor etc. etc.

Perslucht is wat mij betreft van de dezelfde categorie als waterstof, fantastisch als het enigszins energie rendabel te maken is maar dat is het gewoonweg niet. Daarmee mag mijn mening over elektrische auto's ook duidelijk zijn, de energie die nodig is om een dergelijke machine te maken weegt niet op tegen zijn "zuinige" rijgedrag. Het is een opeenstapeling van vervuiling na vervuiling, alleen op de weg blijft het schoon..

Kleine lichte voertuigjes die met schone brandstof zo efficiënt mogelijk omspringen en alleen gebruikt worden indien strikt noodzakelijk, dat is op dit moment naar mijn inziens het enige haalbare en betaalbare alternatief.. Mijn scooter op lpg klopt de meeste elektrische auto's op co2 uitstoot ondanks dat hij een verbrandingsmotor heeft. Daar komt bij dat de energie kosten om het apparaat te maken, zeker in verhouding tot een elektrische auto of hybride nihil zijn. Hetzelfde geld voor het onderhoud, geen gedonder met accu's en dergelijken..


De prijs die we moeten betalen voor een schonere wereld rekenen we af in comfort, en zoals een ieder weet, aan een nieuwe comfort standaard ben je snel gewend..

Groeten,
..
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door Lamoer »

nog even over MDI verder, het consept is heel ver doorgedacht. Het ontwerp is van gelijmd aluminium met kunststof carroserie uit één stukje. De chauffeur zit in het midden dus producten zijn geschikt voor alle markten in alle landen. Opzet is te fabriceren in lokale regio's met lokale arbeidskrachten en grondstoffen. Een van de redenen waarom de ontwikkeling zo langzaam gaat, het bedrijfsleven moet met regionale plannen komen om kapitaal bijeen te brengen voor de fabrieken. In Frankrijk zijn er reeds drie organisaties die dit gevecht aangegaan zijn. De persluchtauto heeft natuurlijk een beperkte actieradius c.q. vermogen, alles om maar zo rendabel mogelijk te kunnen zijn. Als de gecomprimeerde lucht gemaakt is dmv groene energie, is de circel rond en de wereld een stukje mooier. Dat is mijn visie.
Had ik al verteld van het zga ontbreken van olieverversbeurten, perslucht aan board maken dmv remmen, actieradius vergroten dmv alternatieve brandstoffen de lucht te laten voorverwarmen, de gratis airconditioning die persluchttechniek met zich meebrengt, het verminderen van de wegenbelasting in kilograms bedoel ik dan door lichtere voertuigen???

Ik bedoel maar, waar wachten we nou op?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door David86 »

Een afzetmarkt..
..
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door Lamoer »

die markt is er wel, er zijn al meer inschrijvingen dan MDI aankan! De politiek en vooral Brussel blokkeren o.a. regelmatig de boel in de afgelopen jaren, dat doet mij vermoeden dat er andere krachten aan het werk zijn zoals de olielobby
creon
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:40

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door creon »

zuinigere verbrandings motor is volgens mij beter dan perslucht
net even gekeken wat de enegrie dichtheid was
en dat was best schokkend
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door Lamoer »

@creon, de discussie die je citeert met de link is uit 2007 en allang achterhaald. Tuurlijk is de energiedichtheid van perslucht lager maar inmiddels is het gewicht van de carbonfiberflessen en het rendement van de motor zover verbeterd, dat er een bruikbaar product ontstaan is qua actieradius en topsnelheid.
Wat mij tegenstaat is dat men er geen vertrouwen in wil hebben, heb grote publiek niet voorgelicht wordt, de politiek zijn schouders ophaalt en subsidies of andere steun in de rug, niet geeft. Sterker nog, omdat de Franse overheid zó tegenwerkte met de administratieve kant van het op de weg brengen van een nieuwe autotechnologie, is MDI uitgeweken naar Luxemburg. Heeft Frankrijk straks het nakijken als het product wel aanslaat...
Nu is het eerste model van MDI in Luxemburg toegelaten op de weg en zou (automatisch) binnen enkele maanden alle EU landen moeten volgen, daar hebben we brussel voor? NOT, dat was al weer een half jaar geleden. Mijn reden om te schrijven dat er hier andere krachten tegenwerken.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door David86 »

Er van uit gaande dat elektriciteit gemaakt word van aardgas, kolen of biomassa denk ik dat je die energiebronnen veel beter direct kunt gebruiken om jezelf te vervoeren. Ik vermoed dat de energieverliezen in een goeie verbrandingsmotor kleiner zijn dan de energieverliezen in een productie lijn van energie centrale tot perslucht bij de eindgebruiker thuis. Het is natuurlijk te stellen dat je met eigen zonnepanelen de compressor van stroom kunt voorzien, maar wie maakt er genoeg energie om niet alleen zijn huishouden maar ook zijn voertuig van energie te voorzien ? het hele jaar door..

Nu is het natuurlijk wel zo dat je bij het klaar maken van deze brandstoffen voor gebruik in een verbrandingsmotor ook energie gebruikt maar de energiedichtheid van zulke brandstoffen is vele malen hoger dan bij perslucht, je hebt er dus minder van nodig om ergens te komen.

Perslucht tot 250 bar is ook met het handje te maken, er worden pompen gemaakt voor pcp buksen die het kunnen, ze hebben wat weg van een fietspomp maar dan met een hele kleine verdringer en degelijk uitgevoerd. Ik vermoed alleen dat je beter de fiets kan pakken dan met een dergelijke pomp je auto vol te tanken. En juist dat geeft een duidelijk beeld van perslucht als energiedrager.. een hoop werk voor een beetje profijt. De zelfde discussie hebben we jaren geleden gevoerd over waterstof.. de eroei moet goed zijn anders is een "brandstof" (of energiedrager) niet geschikt als brandstof.

De krachten van de lobbys werken altijd en overal op elk niveau.. Als je zo sterk gelooft in deze technologie waarom bouw je dan niet zo'n ding ? Het lijkt me een bijzonder eenvoudig apparaat om te bouwen..

Die gozer van junkyard wars bouwde er een op tv een poosje geleden:



Groeten,
..
creon
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:40

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door creon »

Lamoer schreef:@creon, de discussie die je citeert met de link is uit 2007 en allang achterhaald.
tuurlijk is de discussie oud
maar natuurkunde verouderd niet (of er moeten echt ondekkingen gedaan worden)
maar als je de discussie wat verder leest

wetenschapsforum schreef: Daar wil ik dan nog graag aan toevoegen dat het gewicht van de tanks niet eens het probleem hoeft te zijn. Maar 200 liter lucht bij 300 bar weegt meer dan 60 kilo, net zoveel als bijvoorbeeld 80 liter benzine.
Zoals ik elders in deze draad al heb voorgerekend is de energie-inhoud zo'n 0,5 MJ per kilo.
Uit deze tanks haal je dus zo'n 30 MJ, dat haal je ook uit iets meer dan 1 liter benzine.
niet dat ik tegen de aandrijving op perslucht ben
het heeft al heel lang mijn intresse, en is door deze draad weer een beetje omhoog gekomen
vandaar dat ik nu eens wilde weten wat de energie dichtheid was
of het echt wel de moeite waard is om erover door te fantaseren
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door Lamoer »

bedankt creon voor de extra informatie, nu antwoord ik ook weer even snel tussen de bedrijven door, maar wat ik even kwijt wil:
het gaat er niet om wat de vergelijking is met benzine of andrere fossiele brandstof, het gaat erom dat je nu een voertuig hebt waarmee je je kunt voortbewegen in een redelijke comfortabele vorm die betrouwbaar is en niet persé fossiele brandstof nodig heeft! DAT is, wat telt. Tuurlijk bestaan er andere technieken die beter, of sterker of wat dan ook zijn, voor mij is dat niet relevant. Ik wil me verplaatsen zonder dat het milieu daarvoor hoeft te boeten, en met perslucht techniek zou dat kunnen. (tuurlijk is ook de productie niet milieu on-belastend maar zover wil ik nu niet gaan)
Ja, ik zou wat zelf kunnen bouwen maar daar mag ik dan niet de weg mee op. Sterker nog, als ik er brokken mee maak kan ik een andermans rolstoelkosten gaan betalen en dan ben je mooi failliet met je leuke hobby. En waarom het wiel uitvinden als het al gedaan is?
DAAROM frustreert het me zo dat die MDI onder andere, in Australië heb je bijvoorbeeld engineair.au die een nóg mooiere motor ontwikkeld heeft maar zit te wachten op de grote financiële klapper met een rijke industrieel (die klapper wacht ie al jaren op, en wat gebeurt er wederom NIETS), maar niet op de weg toegelaten wordt. Ik heb de MDI AirOne al in 2011 gereserveerd en zal jullie zeker op de hoogte houden als ie er werkelijk komt, maar het zou me niet verbazen als dat pas in 2015 ofzo is...
Overigens zie ik natuurlijk wel in dat als iedereen zijn persluchtauto dmv het elektriciteitsnet gaat opladen, er een vreselijke overbelasting komt van het net. Zulke dingen moet groeien en langszaam integreren, maar het gaat me een beetje erg te langzaam.
Maar, hoop doet leven :-)
dank voor jullie leerzame reacties
creon
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:40

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door creon »

wat mijn intresse ook getrokken heeft, is hydraulische aandrijving
waarom, olie is niet samendrukbaar dus veel meer koppel (ook opstarten zal misschien makelijker gaan)
voor olie is er heel veel zo te verkrijgen, ook voor de hogere drukken
remenergie terug winnen gaat "denk ik" makelijker omdat je niet in meerdre trappen naar de 300Bar hoeft

ik weet alleen niet hoe acumulatoren hiermee om zouden gaan, en hoeveel energie je hierin krijt kan
en hoeveel gewicht je mee zal slepen

voor stadsbussen en vuilnis wagens wordt het al gebruikt als hybride techniek
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door David86 »

Het gegeven dat vloeistoffen zich niet samen laten drukken maakt hydrauliek in mijn ogen ongeschikt als opslag medium voor energie in voertuigen. Er zal een extra motor nodig zijn om de olie op druk te brengen/houden. Daarmee word de rol van de hydrauliek die van een overbrenging en daar blinkt hij in efficiëntie niet in uit.

Het is allemaal nog niet zo eenvoudig om snel en comfortabel te reizen zonder een milieubelasting. De oplossing is wel binnen hand bereik. hij werd honderd jaar geleden al uitgevonden, samen met andere mooie zuinige manieren van verplaatsing, een arme bevolking is op een of andere manier creatiever dan een rijke..

De velomobiel met trapondersteuning is wat mij betreft een van de kanshebbers voor het nieuwe reizen. De techniek is er en is bewezen, er rest slechts een wet die geschrapt moet worden en dat is de 25kmh begrenzing voor trapondersteuning.. afstanden tot 100km per dag worden dan realistische afstanden.

Voor langere afstanden vestig ik mijn hoop op kleine verbrandingsmotoren die gebruik maken van aardgas, biogas, lpg etc.. lichte voertuigjes voor 1 of 2 personen die laag en achter elkaar zitten onder een aerodynamisch kapje. Zulke voertuigjes zie ik op een zuinige manier langdurig de 80 a 90kmh wel halen.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: persluchttechniek in voertuigen

Bericht door kockie »

Volgens mij is de hydraulische accumulator een tussenstap van lucht. De druk wordt alsnog geleverd door samengeperst gas (of hoogte, maar dat lijkt me bij rijdend materieel niet zo praktisch).

Zou je geen vloeibareN2 kunnen gebruiken ipv lucht. Ik heb alleen geen enkel idee (niet naar gezocht) hoeveel energie het vloeibaar maken van N2 kost. Waarschijnlijk veel te veel. Je zou een dewarvat in je auto kunnen plaatsen, daar kleine hoeveelheden uit kunnen pompen, verwarmen en je hebt ineens veel gas....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie