walstroom en generatoren in de binnenvaart

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skipp4y
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:21
Contacteer:

walstroom en generatoren in de binnenvaart

Bericht door skipp4y »

Inmiddels word in vele grote havens walstroom aangeboden. Daar is niet iedereen in onze sector even enthousiast over en wel om de volgende redenen.

1 kostprijs per kwu ( hoger dan dat u thuis betaald en veel hoger dan dat een bedrijf aan land betaald)
2 betrouwbaarheid aansluiting ( geen stroom omdat de zekering in de walstroomkast zonder schuld van de schipper eruit ligt betekent dat een prent voor de schipper al hij zijn generator durft te starten ) ( storingsdienst komt vaak niet in het weekend )
3 sjouwen met tientallen meters kabel 64 amp aansluiting (3 fase/nul/aarde) (Ca 1 kg per meter)

De verantwoording en de rekening word volledig bij de schipper gelegd. Op de betreffende ligplaatsen geld een generator verbod ongeacht de uitstoot of geluidshinder van de betreffende installaties.
Steeds meer collega's ageren tegen deze situatie. Dit terwijl we volledige achter de milieu doelen staan. De binnenvaart verdien er niets aan .Ze sjouwen met kabels , ze moet de technische aanpassingen op de schepen betalen en als bv 's nachts door bv een heftige regenbui de aardlek eruit vliegt dan moet het schip naar een andere aansluiting varen.

Welke alternatieven zijn er ???
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: walstroom en generatoren in de binnenvaart

Bericht door nck »

super silent generatoren.

Maar daar zit een behoorlijk kostenplaatje aan.
Er is maar 1 merk dat ik ooit als echt super silent heb zien en niet horen draaien en dat zijn de machines van Northern Light. Waarschijnlijk met de nodige aanpassingen op de standaard uitvoering maar horen doe je ze niet
Buiten boord was het enkel de uitlaat waar je water uit kon zien komen.
Aan boord enkel in de machinekamer op een twee meter afstand hoorbaar.
Bij de machine was een gesprek te voeren op normale toon.
IK heb mijn ogen uitgekeken op een tweemaster in de Suez-haven in Amsterdam.
Waar twee van deze machines van 80 KvA stonden opgesteld.
http://www.northern-lights.com/

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: walstroom en generatoren in de binnenvaart

Bericht door Dutch John »

Voor de huisaansluiting kun je je met accu's redden. Wel een duurdere oplossing dan de al dure walstroom. Voor hogere amperages wordt het lastig, zo niet onmogelijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: walstroom en generatoren in de binnenvaart

Bericht door William »

@nck; Super silent generatoren zijn geen optie. Elke generator is verboden...
De generatoren op veel schepen zijn al doodstil buiten de machinekamer.

@Dutch John; Accu-capaciteit op schepen is al enorm, maar desondanks vaak ontoereikend.

Stel dat je alle volgende apparataten uit zet (mogelijk):
-Compressor
-motorverwarming
-ventilatoren/overdruk woning
-airco's
-schijnwerpers tbv dekverlichting

Dan nog is het niet mogelijk onderstaand op accu's te laten draaien (voor minimaal 8 uren):
-Ankerverlichting.
-dekverlichting is ook niet echt meer een luxe, ivm veiligheid
-Koelkasten, vriezers.
-Televisie.
-Computer(s) tbv Navigatie, scheepsbesturing (mk/tankmeting/tresco). Kunnen eventueel wel uit/standby.
-AIS transponder.
-Noodverlichting machinekamer
-Besturing CO2 brandblusinstallatie machinekamer(s)
-Volhouden startaccu's hoofdmotoren/generatoren. Als je tenminste nog een keer wilt vertrekken.

Beste skipp4y, hier een collega. Ik denk dat er naast protesteren geen alternatieven zijn.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: walstroom en generatoren in de binnenvaart

Bericht door JantjeV8 »

Dus ook in die branche proberen ze je kaal te plukken, 't-is overal wat. In de bouw tekent een uitvoerder je meerwerkbon omwille van doorgang van het project die tegen de oplevering door de projectleider alsnog terug getrokken wordt, heb je het wel uitgevoerd. Dan begint de onzinnige discussie.

Ik weet niet hoe aanleg geld wordt gefactureerd, maar hou die factuur maar eens tegen of verreken je eigen onkosten er maar eens mee. Ik weet het, het heeft niks met je eigenlijke werk te maken, maar je ontkomt tegenwoordig niet aan de schrijverij en vechterij om je te behoeden tegen onrechtmatige kosten die je ook niet van te voren ingecalculeerd krijgt.

Hoe krapper de portemonnee, hoe erger die gevechten worden. Stroop je mouwen maar vast op voor 2012...

Gelukkig nieuwjaar trouwens.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: walstroom en generatoren in de binnenvaart

Bericht door omweg »

Tegen zoveel verbruik is niet echt een kruid opgewassen, maar een bijdrage kan ik mij voorstellen met zonne panelen en een windmolen in de autokraan. En verder uiteraard veel verder besparen met bv led verlichting, A++ koel/vriezers. Je zou kunnen berekenen hoeveel je verbruikt en hoeveel accu capaciteit je hebt en hoeveel je dan nog aan moet vullen met panelen dan wel molen om te zien of alternatieven überhaupt haalbaar zijn.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: walstroom en generatoren in de binnenvaart

Bericht door Th0M »

Is walstroom ook geen optie als de kwaliteit er van verbeterd?
Plaats reactie