Xbus
Moderator: Moderators
Re: Xbus
Er zijn zelfs auto's met trekhaak die geen aanhanger mogen trekken. Trekhaak is dan bedoeld voor een fietsendrager of zoiets.
Maar een aanhanger die dan totaal 500kg mag wegen. Laat hem 200kg wegen aan eigen gewicht, dan heb je 300kg laadvermogen over. Zet dat eens om in afmetingen. Je houdt niet veel over volgens mij. Je houdt afmetingen over die ook in zo'n XBus pick-up bakje passen.
Voor heel veel lokaalverkeer snap ik zo'n busje. Lokale bezorgers, de cv-monteur met wat gereedschap en onderdelen, de thuiszorg, plantsoenendienst etc etc.
Maar die 500kg aanhangertoevoeging.... Nee, daar zie ik dan het nut niet van in. Ik kan daar geen logische toepassing bij bedenken.
Maar een aanhanger die dan totaal 500kg mag wegen. Laat hem 200kg wegen aan eigen gewicht, dan heb je 300kg laadvermogen over. Zet dat eens om in afmetingen. Je houdt niet veel over volgens mij. Je houdt afmetingen over die ook in zo'n XBus pick-up bakje passen.
Voor heel veel lokaalverkeer snap ik zo'n busje. Lokale bezorgers, de cv-monteur met wat gereedschap en onderdelen, de thuiszorg, plantsoenendienst etc etc.
Maar die 500kg aanhangertoevoeging.... Nee, daar zie ik dan het nut niet van in. Ik kan daar geen logische toepassing bij bedenken.
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19
Re: Xbus
Heb heel wat elektrische auto's gereden in het verleden (en nog steeds), maar dit is wel heel erg optimistisch.Range per kWh approx. 20 km.
Als ie 8km, per kWh doet zou ik het al heel knap vinden, dan is ie in één klap zo ongeveer de meest efficient EV die er is (afgezien van 2-wielers of andere exoten).
gr.,
Alef
p.s. gelukkig nieuw jaar, kan nog net
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21
Re: Xbus
Ja, dat had ik ook al gezien. Maar volgens mij zijn ze nog maar net uit het prototype stadium en zal dat wel minder worden. Tenzij de topsnelheid op scootmobiel nivo ligt. Dan zullen er flink wat km per kWh uitkomen.alefarendsen schreef: ↑06 jan 2022, 07:51Heb heel wat elektrische auto's gereden in het verleden (en nog steeds), maar dit is wel heel erg optimistisch.Range per kWh approx. 20 km.
Als ie 8km, per kWh doet zou ik het al heel knap vinden, dan is ie in één klap zo ongeveer de meest efficient EV die er is (afgezien van 2-wielers of andere exoten).
gr.,
Alef
p.s. gelukkig nieuw jaar, kan nog net
Re: Xbus
Ik rij in zo'n exoot: de 45 km/h Carver, die haalt keurig 100 km op de batterij van 5,4 kWh. De komende 80 km/h versie doet ook een 100 km range maar dan met een batterij van 7,1 kWh. Effe kijkûh... 18,5 km per kWh tegen 14 km per kWh. Klinkt wel stoer, vind ik.alefarendsen schreef: ↑06 jan 2022, 07:51Als ie 8km, per kWh doet zou ik het al heel knap vinden, dan is ie in één klap zo ongeveer de meest efficient EV die er is (afgezien van 2-wielers of andere exoten).
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19
Re: Xbus
<grin mode> Ik neem dat op als een compliment. </grin mode>alefarendsen schreef: ↑06 jan 2022, 18:10Ik had ook niemand anders dan jou in gedachten toen ik dat opschreef
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Re: Xbus
alefarendsen schreef: ↑06 jan 2022, 07:51Heb heel wat elektrische auto's gereden in het verleden (en nog steeds), maar dit is wel heel erg optimistisch.Range per kWh approx. 20 km.
Als ie 8km, per kWh doet zou ik het al heel knap vinden, dan is ie in één klap zo ongeveer de meest efficient EV die er is (afgezien van 2-wielers of andere exoten).
gr.,
Alef
p.s. gelukkig nieuw jaar, kan nog net
De Dacia Spring doet nu met een 27 KW batterij 190 kilometer reeel. Dat is 7 km per kWh.
Ik vermoed da&t de Xbus toch nog wat meer kilometers uit een kWyh perst. He gewicht van de Xbus is toch nog een paar honderd kilo lichter, en er zitten efficientere hubmotoren in, en belangrijk, de snelheid ligt lager.
Op de autostrade rijden, dan gaat dat xbusje ook zuipen natuurlijk, dat is en een hoge snelheid, en maar een marginaal voordeel uit zn lagere gewicht.
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19
Re: Xbus
Ben benieuwd, ondervind je dat zelf? EV database geeft 158 wh/KM, net iets minder dan je zegt, maar een heel net getal!De Dacia Spring doet nu met een 27 KW batterij 190 kilometer reeel. Dat is 7 km per kWh.
Het lijkt er vooralsnog op dat over het algemeen je de truckendoos behoorlijk open moeten trekken qua aerodynamica of snelheidsbeperking om (ver) onder de 150wh/km uit te komen. Zonder aanhanger, zonder belading en met 60km/h max zal die XBus dat wellicht wel halen. Moet ook wel, want van de aerodynamica moet ie het niet hebben
Even los daarvan: ik ben sinds dat ik in 2009 voor het eerst een EV ben gaan rijden altijd de huiverig voor mensen of sites die schermen met gebruiksgetallen over EVs. Het lijkt erop dat de getallen altijd gebaseerd zijn op windje mee, droog, 25C, geen belading en een lekker warme batterij. Het lijkt erop alsof niemand wil erkennen wat z'n EV echt verbruikt en hoe klein z'n range eigenlijk echt is in reeële omstandigheden. Alsof men bang is dat anderen je dan uit gaan lachen ofzo, en vinden dat je een kat in de zak gekocht heb . Voor mezelf sprekende heb ik inmiddels genoeg van die dingen gereden om te kunnen melden dat de range altijd stukken minder is dan de WLTP getallen en zelfs dan getallen als die ev-database aangeeft als 'real'. Daarnaast, mijn ervaring is dat zodra je in de buurt van (echte) 200km range komt doet alleen de laadsnelheid en laadcurve er nog maar toe doen op lange afstanden.
p.s. Peter, uiteraard een compliment, nogmaals, zou er zelf ook graag een rijden, maar praktisch is het net niet haalbaar in onze situatie.
Re: Xbus
Hi Alef,
Neen, ik heb geen Dacia spring, maar dit kwam uit een betrouwbare test. De database die je aanhaalt bevestigd dit wel.
Ik haal ook een paar goede argumenten naar voren waarom de xbus nog een stukje zuiniger kan zijn dan die Dacia.
Mijn persoonlijke ervaring met electrische voertuigen beperkt zich tot mijn speedpedelec. Die voldoet net aan hetgeen ik er vooraf van verwachtte, al is het nu natuurlijk lekker fris, en heb ik ook niet het meest efficiënte lichaam met mijn 110 kilo
Ik plaats de xbus in gedachten als een veel praktischere variant op het Renault Twizy/Carver voertuigtype.
Wel een tikje zwaarder, maar ook meer batterijcapaciteit mogelijk, en de batterij kan ook dienen als thuisbatterij.
Neen, ik heb geen Dacia spring, maar dit kwam uit een betrouwbare test. De database die je aanhaalt bevestigd dit wel.
Ik haal ook een paar goede argumenten naar voren waarom de xbus nog een stukje zuiniger kan zijn dan die Dacia.
Mijn persoonlijke ervaring met electrische voertuigen beperkt zich tot mijn speedpedelec. Die voldoet net aan hetgeen ik er vooraf van verwachtte, al is het nu natuurlijk lekker fris, en heb ik ook niet het meest efficiënte lichaam met mijn 110 kilo
Ik plaats de xbus in gedachten als een veel praktischere variant op het Renault Twizy/Carver voertuigtype.
Wel een tikje zwaarder, maar ook meer batterijcapaciteit mogelijk, en de batterij kan ook dienen als thuisbatterij.
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21
Re: Xbus
Alef, geen idee of je dit bedoelt. De auto hebben we nu twee jaar en dit zijn de cijfers. Nooit bang of we iets wel of niet gingen halen. Van Waalwijk naar Parijs, ver genoeg?
Voor mijn dagelijks werk is 300 km voldoende, dan hoef ik zelden onderweg bij te vullen. Is dat met aanhanger dan wordt t een keer stoppen, dan is dan maar zo.
Voor mijn dagelijks werk is 300 km voldoende, dan hoef ik zelden onderweg bij te vullen. Is dat met aanhanger dan wordt t een keer stoppen, dan is dan maar zo.
Re: Xbus
kleine batterij, zeer hoge luchtweerstand. Opvallend design maar in de praktijk vermoed ik dat dit vrij nutteloos zal zijn door de ~100km range voor de grootste batterij.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Re: Xbus
Heb nu een Renault Twizy die woon/werkverkeer 9 km per kWh haalt met zoveel mogelijk 60km wegen.
Twee weken terug een Dacia Spring besteld. Twizy voldeed op zich wel, maar droog en tochtvrij zitten hebben toch ook wel wat. We gaan zien wat de Spring aan actieradius haalt, maar ga er van uit dat ik voor >95% van de ritten met de Spring uit de voeten kan.
Twee weken terug een Dacia Spring besteld. Twizy voldeed op zich wel, maar droog en tochtvrij zitten hebben toch ook wel wat. We gaan zien wat de Spring aan actieradius haalt, maar ga er van uit dat ik voor >95% van de ritten met de Spring uit de voeten kan.