Diesel en haar ontwikkeling

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door pelletpower »

Nee, niet echt. Mijn busje laten poetsen, is weer een nieuwe. Afrijden totdat elektrische bussen wat zijn. Een beetje in een Model X rond gaan rijden omdat deze een 2200 kg aanhanger mag trekken wordt toch te gek. Diesel is dood.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door hobbes »

De diesel is eigenlijk ontwikkeld voor zware toepassingen waar veel vermogen gevraagd is, vrachtwagens, tractoren scheepsmotoren etc. begin jaren 80 propten autobouwers in een enkel model een diesel motor in een busje / auto. Die waren traag en zwaar. Ergens in de jaren 90 bedacht onze Roverheid de spaardiesels en gaf vervolgens enorme subsidie op de wegenbelasting. De autobouwers wisten de motoren steeds beter te krijgen met hogere vermogens, bijna elke truttenschudder was wel leverbaar met een diesel, want het was zuinig :fff

Auto's werden steeds zwaarder maar met een diesel erin ( die zogenaamd zuinig was) werd het toch nog goed verkocht.
Ik heb zelf ook 2 diesels gehad, 1 bestelwagen met een 1800 diesel zonder turbo en een klein peugeotje 205 met hetzelfde blok. met de laatste reed ik 1 op 23. Omdat ik minder ben gaan rijden vanwege ander werk en de peugeot te klein werd ging deze eruit en kwam er een benzine 1.6 station voor terug. Daarnaast heb ik nog 2 lelijke eendjes staan. met 1tje rij ik zeer regelmatig.

vanwege de hoge inflatie op de benzineprijs verwacht ik binnenkort weer met een zware diesel te gaan rijden voor woon werk verkeer. Via mijn werk kan ik een Land Rover Defender 110 gaan rijden. het enig wat ik dan inlever is mijn reiskosten vergoeding.
Natuurlijk zou ik het liefst uitstootloos rijden maar ja dat is nog onbetaalbaar voor ons. zelfs het ombouwen van 1 van de eendjes kost zo'n 20.000 euro (daar kan ik heel wat benzine voor kopen) en de rij eend is vrij gesteld van milieu zones en belasting dus ja waarom zou ik het dan doen?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door pelletpower »

Ha, en zo'n rijeend is ondanks zijn leeftijd nog zuiniger dan de gemiddelde diesel, laat staan een Defender. Hoezo vooruitgang?
Plaats reactie