Binnenmuren inspiratie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Binnenmuren inspiratie

Bericht door Geertje »

Vraag voor de ecobouwers: met wat voor binnenmuuur-materiaal hebben jullie ervaring? Wij zijn toe aan de binnenmuren, maar we twijfelen over materialen. De muren moeten in ieder geval zoveel mogelijk met leem gestuukt worden (behalve een deel van de badkamer etc.).

Sommige muren moeten aan meer functies voldoen dan alleen maar het scheiden van twee ruimtes:
- één binnenmuur moet de constructie ook 'verstijven', daar ontkomen we dus sowieso niet aan plaatmateriaal.
- de muren van de wc en de badkamer moeten geschikt zijn voor deels tegels, deels leemstuc.
- in de muur tussen badkamer en bijkeuken willen we ook een (hoog) binnenraam plaatsen.
- de muur tussen wc en woonkamer willen we graag zo geluidswerend uitvoeren... :D

Ik stelde (waar mogelijk) een eenvoudig vlechtwerk van hazelaar en/of wilg voor, en dat met leem te bepleisteren, maar dat werd door echtgenoot geveto'd op de grond dat het niet stevig genoeg zou zijn voor muren waar een deur(kozijn) in komt te staan. Volgens hem gaat dit kapot door de trillingen als de deur dichtslaat. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ken het systeem voornamelijk uit reconstructies van prehistorische boerderijen.

Echtgenoot is meer van 'gewoon' een houtskelet neerzetten en aan twee kanten plaatmateriaal er tegenaan (multiplex / OSB). Dat moet dan worden opgevuld met 'iets' tegen geluidsoverdracht (anders krijg je een soort oor) en er moet 'iets' tegenaan zodat je er met leem op kan stuken. De vraag is natuurlijk wat voor geluidsisolatie (we hebben nog heel veel vlaswol, maar in nogal dikke matten, dat betekent ook nogal dikke muren) en wat voor hechtmateriaal (rietmatten?).

Ik hoor heel graag waar jullie ervaring mee hebben!
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Binnenmuren inspiratie

Bericht door Geertje »

Niemand?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Binnenmuren inspiratie

Bericht door remco d »

Qua geluidsisolatie werkt massa meestal het best. Ik heb een staande pijp in de woonkamer waar de wc boven op zit en het spoelwater een dikke 3 meter omlaag valt. Dat gaf best geluid. Afgewerkt met rechtop gemetseld muurtje (op klamp?) En nu hoor je het totaal niet meer. Geluid van op toilet gaat vaak niet via de muur maar door en langs en onder de deur. Wil je dat voorkomen dan zou ik eerder denken aan tocht strips in het kozijn en er onder. Maar dat werkt uiteraard niet als je mechanische afzuiging op het toilet hebt zitten.

Er is een reden dat een toilet praktisch nooit met de deur in de woonkamer of keuken uitkomt....

Verder ben ik niet echt thuis in leem en dergelijke.

Mvg Remco
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Binnenmuren inspiratie

Bericht door CvP »

Wat een verstandige echtgenoot heb je toch!
:D :D :D
Wij hebben 12 mm populierenmultiplex met daartussen 10 cm hennepvezel.
Heerlijk stil in huis!
Als je toch nog 14 cm isovlas hebt liggen.....
Ik zeg doen!
:)
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Binnenmuren inspiratie

Bericht door Stapel op Hout »

Hallo Geertje, ik heb aardig verstand van bouwen, maar ben helemaal nieuw in de wereld van ecobouwen.
Met het hele kleine beetje ervaring met leemstuc ben ik er wel achter dat leemstuc gebaat is bij een trillingvrije en stabiele ondergrond.
Ook ik ben bang dat jouw leemstuc binnen de kortste keren zal beschadigen, (in de beste relaties knalt er wel eens een deur te hard dicht) : :?
Mijn advies is gewoon (maar een keer) luisteren naar "echtgenoot"! :fff
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenmuren inspiratie

Bericht door ritsaert snijder »

Luisteren naar echtgenoten is nooit slecht (wederzijds)

In mijn leem muren heb ik de kozijnen doorgezet naar de vloer en naar het plafond. De lemen muren hebben als kern wilgentakken en riet. Hout en bouwstaalmat her en der waar versteviging nodig was.
groet!

Ritsaert
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Binnenmuren inspiratie

Bericht door Geertje »

Haha, dank voor jullie reacties. Echtgenoot zal zich vast gesteund voelen :-)
Maar Ritsaert, bij jou gaat dat dus wel goed?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenmuren inspiratie

Bericht door ritsaert snijder »

Jazeker, een goede bevestiging aan de vloer en plafond, dat is ook de normale oplossing bij lichte tussenwanden. Die tussenwanden gaan de klap van een deur niet opvangen. Ik heb het zelf uitgevoerd (dua het kozijn en het doorzetten naar het plafond) met wat zwaarder hout omdat leem best gevoelig is voor klappen/trillingen. Het wordt een soort vakwerk; je stemt het vakwerk af op de constructieve noodzaak. De vakken kan je vullen met allerlei leem/riet/wilgentenen opvullingen. Vervolgens kan je kiezen voor extra stevigheid door extra juten op te nemen in het leem.

De aansluitingen van het leem op het hout worden misschien netjes bij het lemen maar blijven nooit netjes en daar zet je dan een latje/plintje overheen.

Ik zou niet kiezen voor plaatmateriaal om de boel stijver te maken. Tenzij je van het plaatmateriaal profielen gaat maken. Maar dat combineert niet goed met leem.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie