Welk vliesbehang voor damp-open woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anja65
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2019, 12:58

Welk vliesbehang voor damp-open woning

Bericht door Anja65 »

Wij hebben een damp-open woning laten bouwen en willen op de gipsplaten vliesbehang plakken.

Heeft iemand een idee welk vliesbehang we daar het beste op zouden kunnen plakken? Renovlies of iets anders?

Waar moet je op letten bij vliesbehang om het damp open principe intact te laten?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Welk vliesbehang voor damp-open woning

Bericht door Gargouille »

Anja,

Renovlies heb ik even moeten opzoeken en dat is volgens mij geen vliesbehang, maar glasvezelbehang.
Glasvezelbehang is niet zo ecologisch wat betreft de energie-input van de glasvezels en de gebruikte lijmen.
Bovendien wordt glasvezel vaak gebruikt om oneffenheden en minder sterke/oudere/gebarsten toplagen te "maskeren".
Daar heb ik op zich al mijn bedenkingen bij, maar bij een nieuwbouw zou dat toch ook niet nodig moeten zijn ?

Vliesbehang bestaat op basis van papier en cellulose (er bestaan er ook andere...) en die scoren behoorlijk goed op 'eco'.
https://www.vibe.be/wp-content/uploads/ ... behang.pdf

"dampopen" bij een nieuwbouw wil zeggen dat de muur steeds dampopener is naar buiten toe. En dat -in geval het ooit nodig is- hij altijd makkelijk naar buiten toe kan opdrogen.
Langs binnen is hij meestal een stuk dampdichter en of de finish-laag dan dampopen of dampdicht is gaat niet veel uitmaken.

Dit geldt niet voor oude muren.

G
Anja65
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2019, 12:58

Re: Welk vliesbehang voor damp-open woning

Bericht door Anja65 »

Dank voor je reactie en zeker voor de link.

We zien verschillende soorten vlies behang op internet maar zelden staat er bij dat het geschikt is voor damp open en dus ademend. Op duitse sites staat het wel vaak vermeld maar toch willen we wat onderzoek doen naar ervaringsdeskundigen.

We hopen op meer reacties.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Welk vliesbehang voor damp-open woning

Bericht door Gargouille »

Met "ademend" bedoelt men bij een muur dat er damptransport mogelijk is . Dampdiffusie.
Voor een nieuwe muur is dat één richting naar buiten.
De materialen bij een nieuwe muur steeds dampopener naar buiten toe.
Vaak wordt er langs binnen (achter de gipsplaten) zelf een behoorlijk dampdicht scherm of osb-laag aangebracht.
Voor een nieuwe muur is er in principe geen damptransport naar binnen toe. De damp-openheid van het laatste laagje binnenafwerking is dan ookvan geen belang bij nieuwe muren.

Oude muren hebben damp en vloeistoftransport in de twee richtingen. Bij die muren is het vaakwelbelangrijk om geen afsluitende finish te gebruiken.

Mag bij een nieuwe muur dus geen rol van belang spelen.

G
Plaats reactie