Xyhlo biofinisch

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Xyhlo biofinisch

Bericht door benthuis »

@Geertje, kan jij al wat roepen over het gebruik?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door Geertje »

:D Echtgenoot heeft net vanmiddag de laatste stukjes erop geschroefd. Hij zegt:
"Het is vrij kwetsbaar als het nog niet is bevestigd; als er een beetje water op blijft staan wrijf je de biofinish er zo af. Maar als ze eenmaal bevestigd zijn, dus verticaal staan, blijft er natuurlijk geen water meer op staan. Temeer omdat het kwalitatief heel goed hout is. We hebben op één plek een andere plank van de lokale houthandel (want daar komt -ooit- nog een goot te hangen); zelfde maat, zelfde houtsoort maar die is nu al krom. Dat zijn de Xyhlo planken dus niet."
Verder zit het er nog maar net op, dus we moeten nog even een jaartje wachten om meer te kunnen zeggen.
Wat mij wel opviel was dat het in dit stadium best wel afgeeft. Zelf heb ik al onze Accoya kozijnen en deuren netjes in de olie gezet, zagen er prachtig uit, maar zitten nu vol zwarte vingerafdrukken. En aangezien die schimmel op lijnolie leeft ben ik wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Nou ja, in het ergste geval maak ik het van het voorjaar wel weer schoon en zet ik het opnieuw in de olie.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door Geertje »

En voor wie zich afvraagt wat het is: het is een afwerking voor ruw hout die sprekend lijkt op carboleum / ecoleum / branden / zwarte kookverf of wat je maar meer kunt bedenken om hout een zwarte beschermlaag te geven, maar het is een schimmel, die zich voedt met lijnolie en die het onderliggend hout beschermt tegen andere microorganismen.
Je moet het dus ééns in de 6-7 jaar opnieuw met lijnolie behandelen, dat is alles. Verder schijnt het zelfhelend te zijn, dus een kras groeit vanzelf weer dicht.
Wij hebben één schuur van potdekselplanken die met Ecoleum behandeld zijn en nu dus het woonhuis met Xyhlo Biofinish. De kleur is EXACT hetzelfde, mat zwart met een vleug bruin en her en der een beetje transparantie. Zie www.geertjeshof.nl en scroll maar even tot je foto's ziet.
Laatst gewijzigd door Geertje op 20 dec 2020, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door Geertje »

Het is trouwens wel loeiduur, maar je hebt dan dus ook een erg goede kwaliteit hout. En omdat het zo loeiduur was heeft echtgenoot heel krap besteld (in het kader van "dan bestel ik wel een plankje na als het te kort is") en héél precies lopen zagen en rekenen en passen en meten en kwam hij PRECIES uit. Hij heeft één mand met afgezaagde stukjes.
Mooi voorbeeldje wat er gebeurt als je grondstoffen duurder maakt dan arbeid :D . Nu de reguliere bouw nog.
(Binnenkort ga ik hier een blogje over schrijven, met foto's.)

O ja, de levertijd is wel lang, 3 maanden. De planken worden speciaal voor je met het spul geënt en moeten dan een periode in beschermde atmosfeer liggen vermoed ik. Dus even snel wat bijbestellen is er niet bij.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door Keon »

Je kan dus evengoed rauwe lijnolie gebruiken (als voedingsbodem voor de schimmels) gemengd met zwarte pigmenten voor de kleur.

Als pigment kan je houtskool vermalen tot fijn poeder. Of je brandt het hout eerst aan (shou sugi ban, Yakisugi, ...).
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door Geertje »

Klopt, er zijn meerdere wegen naar Rome. Maar voor ons was wel belangrijk dat het hout al rondom behandeld was. We hebben namelijk nog zo ontzettend veel meer te doen... En op de werkplaats hebben we gezien dat eerst potdekselen en daarna beitsen betekent dat in een droge zomer er gele randjes tevoorschijn komen doordat het hout gaat werken.
Shou-sugi-ban is prachtig, maar het blijft altijd afgeven en is moeilijk om te doen. Dus kost ook heel veel tijd. Of geld, als je het laat doen.
Wij zijn blij met de biofinish planken: het is echt een erg goede kwaliteit planken en het idee van een 'zelfhelende coating' spreekt me ook wel aan. Ben benieuwd hoe het er volgend jaar uit ziet.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door Gargouille »

shou sugi ban krijg je ook maar het beste resultaat met cederhout. Is ook schreeuwend duur.
Ligt de prijs van bio-finish hoger ? En wat is de gebruikte houtsoort ?

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door Keon »

Om hout zwart te maken zijn er nog middeltjes buiten aanbranden... zoals het hout eerst insmeren met tannine-zuur (afkomstig van thee, eikels,...) en na droging insmeren met ijzeracetaat (oplossing van staalwol in huishoudazijn).

En verder... niets is zo dankbaar als zwart hout om te behandelen... iedere schimmelvlekje is mooi meegenomen, je kan dus evengoed het hout eerst insmeren met een half- tot niet drogende plantaardige olie zoals zonnebloem, olijf, druivenpit, kokos,... en pas een half jaar later er lijnzaadolie overheen zetten.
Geertje schreef: 11 jan 2021, 07:09 ... Shou-sugi-ban is prachtig, maar het blijft altijd afgeven...
Om die reden zet je er een laag lijnzaadolie overheen.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door Geertje »

Update: intussen zijn we minder blij, vooral met de firma. De coating had niet goed gepakt; op veel plekken scheen het hout er nog doorheen. En er verscheen op veel plekken een witte schimmel op de planken. Firma Xyhlo zegt dan 'tja, het is een product wat tijd nodig heeft en jullie hebben het ook eigenlijk in het verkeerde jaargetijde besteld'.
Hoe het contact precies is gelopen weet ik niet, want echtgenoot heeft dat gedaan. Ik weet wel dat hij ze héél vaak heeft gebeld en dat hij steeds paarser begon aan te lopen als ik er voorzichtig naar vroeg.
Enfin, vanmorgen meldden ze ineens dat ze er om 14.00 zouden zijn om de kale plekken bij te werken. Nu zijn wij, net als iedereen, al máánden continue thuis, alleen vanmiddag zouden we net (op afspraak) sanitair gaan uitzoeken. Maar daar had de firma geen boodschap aan.
Er staan hier nu dus 2 man de boel bij te schilderen en de opperman staat er ook bij. Die kwam overigens in een andersoortige auto aanrijden dan ik van bouwvakkers gewend ben. Ik heb geen verstand van auto's, maar een heel glimmende grote Audi met open dak is volgens mij duurder dan de meeste bouwvakkerbusjes die ik zie. Dus je weet ook waar de prijs van het product naartoe gaat.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door JantjeV8 »

Geertje schreef: 20 apr 2021, 16:00 maar een heel glimmende grote Audi met open dak is volgens mij duurder dan de meeste bouwvakkerbusjes die ik zie. Dus je weet ook waar de prijs van het product naartoe gaat.
Ik denk dat ik zelf in uw situatie hetzelfde zou zeggen, maar vanaf de zijlijn is dit wel een heel Hollandse conclusie. :wink: Misschien heeft die man wel heel erg hard gewerkt, of slim getrouwd en goed georven, of woont hij in een kartonnen doos.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door Geertje »

Nou, afgaande op zijn handen, dictie en gedrag woont hij niet in een kartonnen doos ;-) . De man is oud-directeur van de Norit fabriek (dat wist ik niet). Norit heb ik altijd een geweldig product gevonden om te verkopen, vooral omdat er een houdbaarheidsdatum op staat.
Wat dat betreft zou het misschien logischer zijn geweest als deze mijnheer zich verder had verdiept in de mogelijkheden van shou-shugi-ban ipv een schimmel.... enfin, dat hadden wij misschien ook beter kunnen doen. Hoe dan ook, eht zit er op en volgens de fabrikant zouden we nu voor eeuwig onder de pannen (eh... planken) moeten zijn.
vdb
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2023, 21:57

Re: Xyhlo biofinisch

Bericht door vdb »

Geertje schreef: 20 apr 2021, 16:00 Update: intussen zijn we minder blij, vooral met de firma. De coating had niet goed gepakt; op veel plekken scheen het hout er nog doorheen. En er verscheen op veel plekken een witte schimmel op de planken. Firma Xyhlo zegt dan 'tja, het is een product wat tijd nodig heeft en jullie hebben het ook eigenlijk in het verkeerde jaargetijde besteld'.
Hoe het contact precies is gelopen weet ik niet, want echtgenoot heeft dat gedaan. Ik weet wel dat hij ze héél vaak heeft gebeld en dat hij steeds paarser begon aan te lopen als ik er voorzichtig naar vroeg.
Enfin, vanmorgen meldden ze ineens dat ze er om 14.00 zouden zijn om de kale plekken bij te werken. Nu zijn wij, net als iedereen, al máánden continue thuis, alleen vanmiddag zouden we net (op afspraak) sanitair gaan uitzoeken. Maar daar had de firma geen boodschap aan.
Er staan hier nu dus 2 man de boel bij te schilderen en de opperman staat er ook bij. Die kwam overigens in een andersoortige auto aanrijden dan ik van bouwvakkers gewend ben. Ik heb geen verstand van auto's, maar een heel glimmende grote Audi met open dak is volgens mij duurder dan de meeste bouwvakkerbusjes die ik zie. Dus je weet ook waar de prijs van het product naartoe gaat.
Ik ben heel benieuwd hoe nu (enkele jaren later) de Xyhlo gevel bevalt! Op de foto's op je website lijkt het er nog allemaal goed uit te zien. Zou je het aanbevelen? Dank je!
Plaats reactie