Caseïnelijm - Watervastheid

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Keon »

Caseïnelijm is als houtlijm aan een herleving begonnen omwille van de ecologische aspecten.

Over de watervastheid kom je nogal verschillende beweringen tegen. Gaande van watervast tot helemaal niet watervast.

Met mijn persoonlijk experimenten zit ik helaas in de laatste categorie... heeft er iemand wel goede ervaringen met de watervastheid? Treedt dit pas op na een voldoende lange droogtijd misschien?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Keon »

Update: Ondertussen gemerkt dat de oorsprong van de caseïne veel uitmaakt. Bij mijn eerste proeven was de caseïne afkomstig van kwark/platte kaas. Met caseïne uit verse (volle) melk die hooguit werd gepasteuriseerd op 72°C (dus geen UHT behandeling) zijn de resultaten een pak beter.

Qua sterkte maakt het niet veel verschil maar qua waterbestendigheid dus wel (10 min vs 10 uur bij een dompelproef).

En normaal wordt aangeraden om te vertrekken vanuit magere melk. Er is dus nog nood aan bijkomende proeven.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Gargouille »

De kwaliteit/hoeveelheid caseïne in melkprodukten kan erg variëren en warmtebehandelingen doen er zeker geen goed aan.
Meestal werkt men dan ook met rauwe melk en zelfs dan kan het caseïnegehalte variëren. Om daar goede resultaten mee te halen zal enige ervaring en kennis van je grondstof nodig zijn.

Ik denk dat je beter met gezuiverde caseïne ervaring opdoet. Dan weet je tenminste hoe je eindprodukt eruit zou moeten zien en welke eigenschappen het zou moeten hebben.
Caseïnepoeder is eenvoudig verkrijgbaar en geen duur produkt.
Zorg ook voor verser hydraatkalk (recente verpakkingsdatum) en zet wat je teveel hebt als een deeg onder water zodat het niet verouderd.

Mix de lijm onder volgende verhoudingen
25 % (gram) Caseïnepoeder
60% (gram) water
15% (vers) hydraatkalkpoeder (supercalco90 of 97)

Mix eerst het water en de caseïne en laat 4 uur staan. Voeg dan de kalk toe.
Breng de lijm ongeveer in volgdende hoeveelheid aan op het hout: 600g/m2

De lijm wordt vloeibaarder/makkelijker smeerbaar bij iets hogere temperatuur (30-35°C, hoger zou ik niet gaan)

En laat eens horen wat de proeven opleveren.

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Keon »

Bedankt voor de interesse!

Ik zie dat je het verslag van Schwarzenbrunner over zijn Caseïne-gelijmde skilatten hebt gevonden :-)

Het jammere aan caseïnelijm is dat de ontwikkeling na 1940 zowat is stilgevallen en pas nu weer op gang komt. Helaas niet altijd vanuit de juiste uitgangspunten maar goed.

Links er rechts lees je nog wat over speciale "plantensapjes" uit verre landen die je kan toevoegen maar dat staat weer haaks op de ecologische bedoelingen...

Er is de fameuze "Formula n°11" van Forest Products Laboratory (USA) en daarin mengen ze ook nog eens Natiumsilicaat (waterglas) maar ze geven er meteen bij dat iedere formule uiteindelijk zal falen in zeer vochtige omstandigheden.

Verder heeft iemand gevonden dat je met zinkacetaat en ammoniak tot een watervaste ("waterproof") caseïne-lijm komt maar ik weet niet goed wat te denken van dat zinkacetaat. Plus, wat zijn definitie is van "waterproof". Misschien is dat ook de moeite om eens te proberen.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Gargouille »

Keon schreef: 24 jan 2021, 23:26 Schwarzenbrunner over zijn Caseïne-gelijmde skilatten hebt gevonden :-)
Geen idee. Maar wel onwaarschijnlijk omdat ik geen skilatten maak of heb gemaakt. Ik schup alleen sneeuw.
Ik heb vroeger recepten overgeschreven van bronnen die ik op dat moment betrouwbaar achtte en haal ze nu uit een word-doc.


Moest ik in dit domein vandaag opnieuw een recept nodig hebben, dan zou ik direct naar Lothar kijken.

G

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door jwardenier »

Kan ik een recept krijgen ,graag uit melk wand dat heb ik genoeg ,interessant dat de lijm watervast is .
Ik heb ooit boeken gehad met recepten voor verf ,helaas uitgeleend en nooit meer terug gezien ,lijm uit melk/kwark kende ik nog niet .
Met het recept bedoel ik de win methode en de verhoudingen
Het filmpje maakt ook al veel duidelijk .De lijm zou ik wel kunnen gebruiken voor restoratie van oude houten voertuigen ,vooral de wielen krijgen veel te verduren .
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Keon »

Gargouille schreef: 24 jan 2021, 23:54
Keon schreef: 24 jan 2021, 23:26 Schwarzenbrunner over zijn Caseïne-gelijmde skilatten hebt gevonden :-)
Geen idee. Maar wel onwaarschijnlijk omdat ik geen skilatten maak of heb gemaakt. Ik schup alleen sneeuw.
Ik heb vroeger recepten overgeschreven van bronnen die ik op dat moment betrouwbaar achtte en haal ze nu uit een word-doc.
Het bizarre is dat Schwarzenbrunnier met zijn experimenten uit 2019-2020 tot dezelfde conclusies komt als uw recept (15% kalk en 600 g/m²).
Gargouille schreef: 24 jan 2021, 23:54 Moest ik in dit domein vandaag opnieuw een recept nodig hebben, dan zou ik direct naar Lothar kijken.
Wat Lothar en Schwarzenbrunner gemeen hebben, is dat ze de caseïne van Kremer Pigmente gebruiken. Dat is caseïne bekomen door natuurlijke verzuring van de melk, misschien toch belangrijk.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Keon »

jwardenier schreef: 25 jan 2021, 09:33 Kan ik een recept krijgen, graag uit melk want dat heb ik genoeg...
Caseïne is eigenlijk hetzelfde als platte kaas/verse kaas/kwark... je laat de (afgeroomde) melk verzuren en schept dan de samengekoekte caseïne uitwitten uit de zure melk. Dit verzamel je in een fijn vergiet of in een kaasdoek zodat je de bekomen "kaas" kan wassen in zuiver water.

Vervolgens laat je alles uitdrogen en vermaal je alles tot fijne korrels, bijna poeder (let op, de caseïne wordt bikkelhard).

Nu, met verse kaas lukt het ook hoor maar dan moet je het aandeel kalk wat minderen... op zich is de hoeveelheid kalk niet zo kritisch om een sterke lijm te bekomen. De hoeveelheid kalk wordt wel kritisch als je een lijm wilt die (redelijk) goed waterbestendig is.

Vanaf dan volg je het recept van Gargouille.
Laatst gewijzigd door Keon op 25 jan 2021, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Gargouille »

Ja Kremer ken ik ook van pigmenten en info over kalk. Misschien kwam het daar wel van. Ze hebben ook veel publieke info.
Deze al gelezen ? https://www.kremer-pigmente.com/element ... /63200.pdf

Uit verf-experimenten weet ik ook nog dat je de wrongel heel erg goed moet uitspoelen en wat laten drogen zodat hij nog maar weinig water bevat.

Met 1/5 hydraatkalk/wrongel is goed verf te maken, in principe dezelfde basis als de lijm.
Maar de bindkracht voor de verf hoeft natuurlijk niet zo hoog te zijn als de lijm, dus het komt wellicht allemaal wat minder nauw bij verf.

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Keon »

Dat document ben ik al eens tegengekomen ja... toch bedankt.

Zelf heb ik nog wat liggen zoeken in oude Amerikaanse patenten, best interessant maar nog een (werkbaar) wondermiddel tegengekomen.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Gargouille »

Keon schreef: 25 jan 2021, 23:24 Dat is caseïne bekomen door natuurlijke verzuring van de melk, misschien toch belangrijk.
Hoe heb jij de melk dan laten verzuren ?

En ik denk dat het zuiveren van de wrongel (Caseïne) inderdaad betere resultaten oplevert.
Hoe fijner je zuivert des te minder je afhankelijk bent van de variaties in de melk.
Ik denk dat de aanwezige kaasstof in de melk erg kan variëren in het seizoen, van koe tot koe, afhankelijk van het dieet, van hoelang geleden ze gekalfd hebben enz ... Misschien kan JWardenier daar wat meer over vertellen, want de wrongel is ook de basis van de kaasmakerij.

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Keon »

Ik heb het nu (met mijn bus volle verse melk) verzuurd met wat azijn... mijn eerste experimenten waren op basis van platte kaas uit de supermarkt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door jwardenier »

Heel veel weet ik er niet van ,ik melk vanaf de dag dat het dier een jong gekregen heeft ,na de biest periode verzamel ik de melk ,jonge dieren krijgen hun portie ,de rest gaat de kaas bak in ,of laat ik opromen voor boter .
Ik merk geen verschil in hoeveelheid kaas ong. 1 kg uit 10 l .wel neemt de hoeveelheid gedurende de lactatie periode iets toe ,had bij melkschapen wel meer kaas terwijl de dieren na verloop van tijd minder gaven
Na het karnen [voor boter] heb ik een 5 a 6 l karnemelk ,hier gooi ik wel eens een paar druppels stremsel in ,volgende dag snijden en ophangen ,voor kwark /hangop .wai gebruiken we/ ik in baksels ,bv cake wai in plaats van boter ,brood bakken wai in plaats van water .
Reststromen gaan naar de varkens ,ik heb wel provisionele kaasmaak boeken ,maar laat deze voor wat ze zijn ,voor ons is de kaas goed en smaakvol ,als ik eens wat nieuws wil proberen duik ik wel de boeken in .maar vaak zuig ik aan mijn duim voor het recept

Caseïne en kaasopbrengst ;kaasstof blijkt uit veel componenten te bestaan ,de belangrijkste As1-caseine alfa-s-1 ,As2 caseïne [alfa-s 2 ] b-caseïne [bèta] en k- caseïne [kappa] . deze caseïne s zijn allemaal opgebouwd uit lange ketens aminozuren . Voor de stremming van de melk is kappa caseïne belangrijk
Het aandeel caseïne in melkeiwit bedraagt 78 tot 81 5 % ,Via fokkerij is het eiwitaandeel van de melk te beïnvloeden.
Bij verwerking v melk tot kaas gaan het eiwit en vet slechts voor een deel over in de kaas 75 en 90 % De rest verdwijnt met de wei voor de eigenschappen v d kaas is de onderlinge verhouding vet en eiwit van belang boerenkaas 53 tot 55% vetgehalte in droge stof ,je kan het berekenen
vetgehalte 4,4 eiwit 3,4 vet/eiwit 1,29 vetgehalte in droge stof 57,3% Er zijn tabellen voor .
De Jersey koe 5869 kg melk 6.03% vet 4.12% eiwit
H F Zwartbont 9778 kg melk 4.30%vet 3.50%eiwit

Het is een hele studie wil je het begrijpen .Vanaf het begin v d lactatie vet en eiwit hoog ,loopt het naar een tijdje terug vet wat meer dan eiwit ,waarna het dan weer langzaam toeneemt ,oude melk se koeien hebben hogere gehaltes ,minder melk dus wat meer kaas per l melk .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door jwardenier »

Bedoel je met natuurlijke verzuring v d melk ,bederf ,natuurlijke verzuring krijg je toch ook met b v karnemelk ,of door geënt zuursel .
De laatste gebruik ik bij kaas maken maar ook bij de boter bereiding ,yoghurt heeft een andere bacterie stam .
Dan is er nog een verzuring mogelijk via k4 ,heb ik in het verleden mee gespeeld om verse producten mee te maken ,ben er vanaf gestapt om dat je warm bij koud giet ,kost te veel energie .maak nu uitsluiten rauw melkse kaas. Boter maak ik nu wel gepasteuriseerd [20 sec 72Gr c om een langer houdbaar product te hebben .
Heb inmiddels wel ondervonden dat je met voer wel kunt sturen op de hardheid van het vet ,voerknollen bv geven hard vet [boter waar je elkaar de kop mee kan inslaan ] hooi ,gedroogde klaver en haver en vers gras geven een zachte boter .
Vet eiwit ,ik denk dat dit genetisch is vast gelegd ,het is meer of minder melk ,hoeveel te meer het dier moet geven des te meer eiwit het nodig is .
De hogere melkgiften kun je dan ook niet met ruwvoer behalen .
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Keon »

Inderdaad, de melk laten verzuren op natuurlijk wijze (aan de lucht).

Je kan ook kaas (caseïne) maken met stremsel (rennet) maar dat levert een toch iets andere caseïne op die minder geschikt is als waterbestendige lijm (qua sterkte zit die wel vrij goed).

Vet kan je idd. sturen via de voeding van de koe (zie zomerboter vs winterboter).

Ondertussen ook gelezen dat je echt wel moet vertrekken van afgeroomde rauwe melk als basis voor de caseïne. Pasteuriseren doet de wei-eiwitten (deels) denatureren waardoor de onderdelen daarvan zich binden met de caseïne. Caseïne zelf is vrij goed bestand tegen hitte.

En verder is de commerciële melk gehomogeniseerd, de vetdeeltjes zijn dermate verkleind waardoor de caseïne zich rond het vetdeeltje zal verzamelen. Als je dan de caseïne laat afscheiden, komt het vet sowieso mee...

Deze week eens gaan om rauwe melk rechtstreeks van het erf...
Plaats reactie