Caseïnelijm - Watervastheid

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Keon

Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Keon » 23 nov 2020, 14:58

Caseïnelijm is als houtlijm aan een herleving begonnen omwille van de ecologische aspecten.

Over de watervastheid kom je nogal verschillende beweringen tegen. Gaande van watervast tot helemaal niet watervast.

Met mijn persoonlijk experimenten zit ik helaas in de laatste categorie... heeft er iemand wel goede ervaringen met de watervastheid? Treedt dit pas op na een voldoende lange droogtijd misschien?

Keon

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Keon » 17 jan 2021, 02:32

Update: Ondertussen gemerkt dat de oorsprong van de caseïne veel uitmaakt. Bij mijn eerste proeven was de caseïne afkomstig van kwark/platte kaas. Met caseïne uit verse (volle) melk die hooguit werd gepasteuriseerd op 72°C (dus geen UHT behandeling) zijn de resultaten een pak beter.

Qua sterkte maakt het niet veel verschil maar qua waterbestendigheid dus wel (10 min vs 10 uur bij een dompelproef).

En normaal wordt aangeraden om te vertrekken vanuit magere melk. Er is dus nog nood aan bijkomende proeven.

Gargouille

Re: Caseïnelijm - Watervastheid

Bericht door Gargouille » 18 jan 2021, 22:39

De kwaliteit/hoeveelheid caseïne in melkprodukten kan erg variëren en warmtebehandelingen doen er zeker geen goed aan.
Meestal werkt men dan ook met rauwe melk en zelfs dan kan het caseïnegehalte variëren. Om daar goede resultaten mee te halen zal enige ervaring en kennis van je grondstof nodig zijn.

Ik denk dat je beter met gezuiverde caseïne ervaring opdoet. Dan weet je tenminste hoe je eindprodukt eruit zou moeten zien en welke eigenschappen het zou moeten hebben.
Caseïnepoeder is eenvoudig verkrijgbaar en geen duur produkt.
Zorg ook voor verser hydraatkalk (recente verpakkingsdatum) en zet wat je teveel hebt als een deeg onder water zodat het niet verouderd.

Mix de lijm onder volgende verhoudingen
25 % (gram) Caseïnepoeder
60% (gram) water
15% (vers) hydraatkalkpoeder (supercalco90 of 97)

Mix eerst het water en de caseïne en laat 4 uur staan. Voeg dan de kalk toe.
Breng de lijm ongeveer in volgdende hoeveelheid aan op het hout: 600g/m2

De lijm wordt vloeibaarder/makkelijker smeerbaar bij iets hogere temperatuur (30-35°C, hoger zou ik niet gaan)

En laat eens horen wat de proeven opleveren.

G

Plaats reactie