Do's en Don'ts oud huis

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Johan Jonker »

Ik heb een oud huis gekocht (>200 jaar) en dacht naief is ga dat eens heel goed isoleren. Maar na het lezen van een aantal artikelen op dit forum begin het met te duizelen. Het blijkt dat daar risico's aan kleven die ik niet had verwacht.
Wie helpt me op weg? Waar kan ik meer lezen over de risico's? Wat zijn de do's en don'ts?

Afbeelding
Afbeelding

Wat zijn de kenmerken van het huis:
Beneden:
  • vier ruimtes samen 120m2 met in het midden lange gang. 50% is een aanbouw aan de zijkant (1910) en achter op de oude deel (1978).
  • buitenmuren oudste deels dubbelsteens (40cm dik) aanbouwen enkelsteens
  • vloer : cement op zand (kruipruimte schijnt ooit volgestort vanwege rotte vloer)
  • verwarming: nu houtkachel en cv : gewenst finoven en vloerverwarming
  • vochtprobleem: hier is discussie over. De bouwtechnische keurder vermoedde optrekkend vocht, maar waarschijnlijk is het opspattend vocht en een lekke regenpijp. Binnen geen schimmel of muffe lucht. Keurder suggereerde muur injecteren. Dat willen we eerst aankijken.
  • dubbelglas
Eerste verdieping:
  • kleine ruimtes met dunne houten tussenwanden
  • enkel glas
  • vloer van hout
Zolder:
  • hollands spant met een beetje houtworm
  • nauwelijks geisoleerd
Mijn laatste idee was: beneden vloer eruit, isoleren en vloerverwarming er in. Muren isoleren met 1cm lucht, 10cm melisse katoen, dampwerende laag, houtvezelplaat ien leemstuc. eerste verdieping, herindelen, isoleren en infraroodpanelen (omdat deze verdieping niet intensief wordt gebruikt). Zolder: isoleren. Maar nu lees ik op dit forum dat er grote risico's kleven aan verkeerd isoleren....
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Paul Joosten »

Die risico's zijn er zeker en daarvan moet je je verdraaid goed op de hoogte stellen en bedrijven daarover hun verhaal zwart op wit laten zetten voordat je met ze in zee gaat. Is er een kelder? Wat voor kruipruimte is er en welke mogelijkheden heb je eventueel aan de buitenkant? Het huis een warme regenjas aantrekken is vanuit oogpunt van maximale isolatie en minimale vochtproblemen veelal de mooiste oplossing maar helaas vaak ook de duurste...

Om vochtproblemen te kunnen voorspellen moet je bepalen waar het dauwpunt komt te liggen. Een handig en gratis hulpmiddel hiervoor (deels in het Nederlands en met Google Translate kan je de materiaalnamen wel uit het Duits vertalen) vind je hier. Maak een doorsnede van buiten naar binnen, geef de maten en materialen aan en je krijgt keurige grafieken van het verloop van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Hoe verder naar buiten het dauwpunt ligt (= relatieve luchtvochtigheid 100%) hoe beter en vandaar moet overtollig vocht naar buiten kunnen ademen. Ook moet je daar geen vochtgevoelige materialen in de buurt hebben. Met wat meer werk kan je hiermee zelfs een hele warmteverliesberekening maken maar daar ben je dan wel even mee zoet. Hier een screenshot van een berekening van een stuk dakbeschot:
Schermafdruk 2020-09-13 08.58.11.png
Je kunt dit ook goed gebruiken om de verhalen van leveranciers te controleren. Wijken die veel af dan moet je daar zeker op doorvragen en bij twijfel een ander zoeken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Johan Jonker »

Paul dank voor je reactie. Interessant die tool. Daar ga ik eens mee aan de slag.
Het huis had een kelder aan de voorzijde van het huis. Maar de houten vloer was rot en toen is alles volgestort met zand met daarop een laag cement. Onder de aanbouw is nog wel een kelder van 2x1 meter. Er is dus geen kruipruimte.
Buiten isolatie kan alleen aan een van de zijkanten en aan de achterkant, maar niet aan de kant waar de woonkamer zit.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Paul Joosten »

Geen kruipruimte is niet fijn, dat betekent dat je de vloer niet van onderen kunt isoleren en ook niet zo makkelijk maatregelen kunt treffen tegen optrekkend vocht, de opmerking van die keurder moet je dus wel serieus nemen vrees ik. Hier houdt mijn kennis helaas wel op maar misschien kunnen andere forumleden hier mee verder?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Bossie »

Misschien is temperierung voor jullie ook wel interessant.

Wilde ons (oude) huis eerst ook graag flink inpakken met isolatie maar zit nu meer op het spoor om de energievraag zoveel mogelijk te verduurzamen. Houtkachel, biomeiler, zonnecollectoren icm vloerverwarming en wanderverwarming/temperierung en het niet te gek maken met isolatie juist vanuit de vrees voor vocht.
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Johan Jonker »

Bossie schreef: 14 sep 2020, 11:09 Misschien is temperierung voor jullie ook wel interessant.

Wilde ons (oude) huis eerst ook graag flink inpakken met isolatie maar zit nu meer op het spoor om de energievraag zoveel mogelijk te verduurzamen. Houtkachel, biomeiler, zonnecollectoren icm vloerverwarming en wanderverwarming/temperierung en het niet te gek maken met isolatie juist vanuit de vrees voor vocht.
@Bossie
Daar zit ik inderdaad ook aan te denken.
De paar muren die ik uitwendig kan isoleren wil ik wel meepakken.
Nog wel een paar keuzes te maken.
Ik denk er over om de vloer wel te isoleren en dus een laag cement er uit te laten hakken.
Als ik dan toch bezig ben misschien gelijk een laag zand er uit halen en een luchtlaag er onder.
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Johan Jonker »

@bossie Interessante optie inderdaad: http://www.temperierung.net/
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door ritsaert snijder »

Wij hebben ook een oud huis. Ik heb tempurierung en muurverwarming gebruikt om te verwarmen en om het droog te houden. Dat kan je combineren met isolatie. Maar ik raad je aan om je te laten adviseren en dan niet door iemand die het gaat uitvoeren. Want een oud huis met redelijke dikke muren en met een houten constructie en de wens om te isoleren dat geeft een hoog risico. Niet alleen op vocht en aantasting van je constructie maar ook op een sterke vermindering van de isolatiewaarde door dat vocht.
groet!

Ritsaert
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door willem »

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Krelis »

ga voor stralingswarmte en minimale isolatie. Geen isoglas enzo.
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Johan Jonker »

Krelis schreef: 14 sep 2020, 19:05 ga voor stralingswarmte en minimale isolatie. Geen isoglas enzo.
Leg eens uit Krelis als je wilt, met name geen isoglas....

Aan stralingswarmte zit ik inderdaad te denken (tegelkachel). Maar ik snap nog niet helemaal hoe dat werkt, althans hoe je daar aan rekent.
Met de u-werth tool reken je met warmtestromen.
Als je kiest voor stralingswarmte moet je dan niet iets aan reflectie gaan doen?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Krelis »

denk aan vloerverwarming. Ik zelf ooit een warmtewand in leem aangelegd en mijn verbruik ging van €175 naar 125 pmnd. Het betrof een huiskamertje van 9x3.55 meter. Denk vooral aan afnemende meeropbrengst naarmate je verder achter de komma gaat rekenen. Na Rd2 zit ook weinig winst meer is mijn ervaring. Tegelkachel heb ik ook aan gedacht, maar is snel te groot.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door dormos »

Starlingswarmte is zeer comfortabel, maar stralingskou is zeer oncomfortabel. Alleen daarom zou ik wel dubbel of triple glas plaatsen.
Rendeert ook financieel, 10jaar terugverdientijd in vergelijking met enkel glas.
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door Johan Jonker »

dormos schreef: 15 sep 2020, 13:42 Rendeert ook financieel, 10jaar terugverdientijd in vergelijking met enkel glas.
Dat is beter dan de bank.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Do's en Don'ts oud huis

Bericht door ritsaert snijder »

Hoe ga je de vloerverwarming van warm water voorzien? De positie van de Finoven is heel belangrijk (liefst centraal en uit de buurt van ramen, maar er zijn veel meer factoren). Waarom kies je voor een Finoven?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie