Hergebruik cementlaag op vloerverwarming

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Hergebruik cementlaag op vloerverwarming

Bericht door Johan Jonker »

Geacht forum...

Ik ben net lid geworden van dit forum omdat ik net een oud klushuis heb gekocht dat is zo duurzaam mogelijk wil maken en ook zo duurzaam mogelijk wil verbouwen.

Mijn vraag: kun je een cementlage slopen en hergebruiken op je vloerverwarming?

Toelichting:
Een van de problemen waar ik voor sta is de vloer van de beneden verdieping.
Dat is een cementvloer gestort op zand met daarover een laag bruine tegels.
Er is dus geen kruipruimte en geen isolatie.

We willen vloerverwarming op die benedenverdieping. Maar om dat goed te doen moeten niet alleen de tegels er uit gebikt maar ook een laag van 8 a 10cm van het cement. Normaal gesproken voer je dat dan af. Dat is zomaar 80 vierkante meter x 10cm = 8 kuub ( ik weet niet hoe dik die laag cement is).
Het stomme is dat je dan isolatie en dan vloerverwarming aanbrengt en vervolgens of een laag cement er over stort of duurzamer een laag stampleem.
Nu vraag ik me af kun je niet het fijnste deel van het puin over die vloerverwarming storten en daarover een laag van maar een laar cm cement?
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Hergebruik cementlaag op vloerverwarming

Bericht door Bossie »

Hoe wil je het puin zo fijn krijgen dat je dat netjes kunt verwerken en je vloerverwarming niet beschadigt?
Moet de bestaande vloer er perse uit?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hergebruik cementlaag op vloerverwarming

Bericht door dormos »

Hergebruik van puin lijkt me niet echt een optie. Daar zit lucht tussen dus dat geleidt niet geweldig.

Ik zou trouwens de hele vloer eruit halen, uitgraven, 20 cm of meer isolatie (EPS) en daar de vloer op opbouwen incl vloerverwarming.
De isolatie die je op een bestaande vloer kwijt kunt zet geen zoden aan de dijk.
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Re: Hergebruik cementlaag op vloerverwarming

Bericht door Johan Jonker »

Bossie schreef: 14 sep 2020, 11:11 Hoe wil je het puin zo fijn krijgen dat je dat netjes kunt verwerken en je vloerverwarming niet beschadigt?
Moet de bestaande vloer er perse uit?
Ik zag een artikel over de smartcrusher of slimbreker. Dat lijkt me wel wat: https://www.slimbreker.nl/smartcrusher.html
Als ik 8 kuub er uit haal en met een zeef een paar kuub fijn cement over hou dan is dat wel werkbaar dacht ik.
Maar als niemand daar goede ervaringen mee heeft weet ik niet of ik dat ga proberen ;-)

Ik heb nu geen kruipruimte en tegels op een cementendekvloer die direct op zand ligt.
Volgens de sommetjes verdwijnt heel veel warmte de vloer in.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hergebruik cementlaag op vloerverwarming

Bericht door dormos »

Volgens de sommetjes verdwijnt heel veel warmte de vloer in.
Klopt, vandaar mijn advies om de vloer opnieuw op te bouwen vanaf 0.
Johan Jonker
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:38

Re: Hergebruik cementlaag op vloerverwarming

Bericht door Johan Jonker »

Ik begrijp dat cement heel veel energie kost. Dus lijkt het me wel interessant om een alternatief daarvoor te vinden dat nog betaalbaar is.
Anhydriet vloeren zijn ook geschikt zijn als toplaag op de vloerverwarming.
Bij Gyvlon geven ze aan dat Anhydriet gietvloer voor 98% hergebruikt is.
Voor een woonkamer lijkt me dat wel geschikt.
Of is er al hergebruikt cement verkrijgbaar?

Maar het wordt nog wel een enorme klus.
De tegels moeten er uit, de cementlaag er uit en dan isolatie en vloerverwarming en een nieuwe vloer.
Ik schat dat er wel 20cm uit moet in totaal.
Maar ik lees overal dat er op het zand eerst een gewapende betonnen vloer wordt gestort.
Toch weer cement dus. Zou het ook zonder kunnen?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hergebruik cementlaag op vloerverwarming

Bericht door Krelis »

https://modle.nl/zelfbouw-huis-bouwen/c ... fundering/

ik snap het niet echt, maar het lijkt op water en wijn....

een constructeur inschakelen?

http://imagine-engineering.com/ #concryt
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hergebruik cementlaag op vloerverwarming

Bericht door Gargouille »

1. Kijken of er wel iets moet gebeuren aan de bestaande vloer. Hij is nog prima en zou niet mijn eerste zorg zijn. Het zal ook niet het bouwelement zijn waar je de grootste isolatiewinst gaat boeken. Dat is het dak/zolder.

2. indien de vloer er toch direct uitgaat:
a) voldoende diep zand uithalen (40-50 cm; controleren dat de funderingen nog een heel stuk dieper zitten, normaal op 80cm). Zand is makkelijk te hergebruiken elders.
b) cement en vloer klein maken met de hand, het zal niet heel klein zijn, maar onderin de vloeropbouw maakt dat niet veel uit.
c) Op het puin terug aanvullen met een thermovloer (20-30 cm glasschuimgranulaat of argex.
d) (tras)kalkchape en nieuwe vloer

e) voorwaarde voor deze opbouw: grondwaterstand moet zeker lager liggen dan de glasschuim/argex-laag

G
Plaats reactie