Ideeën over een levensloopbestendig huis

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door Adriaan Kragten »

De notitie: Ideeën over een vierkant levensloopbestendig huis geschikt voor dubbele bewoning" kan gratis gekopieerd worden van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu "no wind energy". Dit huis heeft een aantal bijzondere eigenschappen die al uit de titel van de notitie blijken. Het huis heeft twee woonlagen en om het niet te hoog te laten worden, is gekozen voor een bijzondere dakvorm die geschikt is om twee blokken zonnepanelen op aan te brengen zodat elke bewoner zijn eigen zonnepanelen heeft. Elk dakpaneel is bijna vierkant en niet driehoekig zoals het geval is voor vierkante huizen die een pyramidevormig dak hebben. Daardoor gaat er haast geen dakoppervlak verloren bij het gebruik van rechthoekige panelen. Elk daksegment helt 21,1° zodat regenwater afgevoerd wordt en er toch nog een nuttige zolder ontstaat.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door kockie »

Ik had het stuk "no wind energy" op je website nog nooit gelezen. Het valt mij op dat je bij alle onderwerpen dezelfde grondigheid tentoon spreid als in de stukken over de verschillende windmolen(s)onderdelen... Je bent een veelzijdig man! Mijn complimenten!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door benthuis »

Dit type huis, uitgevoerd in een energie neutrale bouw, zou standaard uitgevoerd moeten worden... (Dubbele bewoning is in Dld vrij gangbaar.) Daarmee is een "eigen" woning veel makkelijker bereikbaar voor jonge mensen zonder dikke hypotheek last...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door Adriaan Kragten »

De notitie werd aanzienlijk gewijzigd op 5-8-2020. Bij nader inzien vond ik het huis toch wat te massief als het dak pas op een hoogte van 5,8 m begint. De oude dakconstructie kan ook lastig te maken zijn. Ik heb nu een normaal dak met een dakhoek van 45 graden gebruikt dat begint op een hoogte van ongeveer 3,5 m waardoor het huis toch even hoog blijft (9 m). De 1e verdieping wordt nu wel smaller en heeft nu een oppervlak van ongeveer 100 m^2 wat nog steeds behoorlijk ruim is. De trap naar de zolder werd nu ook dieper gemaakt. In figuur 1 van de notitie staat ook een vooraanzicht van het huis schaal 1 : 500 en ik vind deze vorm van het huis toch ook mooier. De nieuwe versie staat nu op mijn website.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door Gargouille »

Adriaan,

Hier een link van je Engels Alter Ego (Brian Waite, ook een ingenieur met veel ideeën en DHZ instelling):

Het is een huis dat vooral op materiaal, zelfbouw en functie focust.
Misschien een mooie aanvulling op jouw ideeën.

Ik had hem nog gesafed voor Krelis, maar die heeft blijkbaar al een ontwerp.

http://www.strawbalehouse.co.uk/

https://www.houseplanninghelp.com/desig ... %20was%20a

G
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door Adriaan Kragten »

benthuis schreef: 04 aug 2020, 19:21 Dit type huis, uitgevoerd in een energie neutrale bouw, zou standaard uitgevoerd moeten worden... (Dubbele bewoning is in Dld vrij gangbaar.) Daarmee is een "eigen" woning veel makkelijker bereikbaar voor jonge mensen zonder dikke hypotheek last...
Degene die dit huis laat bouwen zal wel een behoorlijke hypotheek nodig hebben als hij niet veel eigen geld heeft. De totale bouwkosten hangen af van de grondprijs en van het aantal huizen dat gebouwd wordt. Ik heb niet berekend hoeveel de eigenaar per maand kwijt zal zijn. Maar als hij zelf op de benedenverdieping gaat wonen en de bovenverdieping plus de zolder verhuurt dan zal de huuropbrengst een groot deel van maandkosten kunnen dekken. Ik ken mensen die voor de verhuur van één kamer met gebruik van keuken en badkamer in hun etagewoning met twee slaapkamers, 70% beuren van de huur van het hele huis. Voor dit huis kan het percentage nog groter zijn omdat het oppervlak van de 1e verdieping plus de zolder nog groter is dan dat van de begane grond.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door Adriaan Kragten »

Vandaag heb ik een artikel over dit huis en het plan waar het deel van uitmaakt geschreven voor het weekblad De Mooi Rooi Krant. Men heeft al bevestigd dat het opgenomen wordt. Wanneer het geplaatst is, zal ik het artikel ook op mijn website zetten zodat men wat meer achtergrond krijgt over de toepassing van dit huis. Het is de bedoeling dat er in het plan acht van deze huizen gebouwd worden.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door Adriaan Kragten »

Het artikel: "Woningbouw in de kerkdorpen van Sint-Oedenrode" werd opgenomen op mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu "no wind energy". Dit artikel is verschenen in de Mooi Rooi Krant van 12-8-2020.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb een nieuwe notitie toegevoegd op mijn website onder het menu "no wind energy". De titel van deze notitie is: "Ideeën over een geschakeld levensloopbestendig vrijstaand huis geschikt voor dubbele bewoning". Het verschil met de eerdere notitie is dat het nu een vrijstaande huis betreft dat d.m.v. een garage plus schuur geschakeld wordt met het naburige huis. Het voordeel hiervan is dat een veel smaller perceel nodig is dan voor een echt vrijstaand huis zelfs als dat maar een smalle tuin aan weerskanten van het huis heeft. Het dak begint hoger dan dat van het echte vrijstaande huis en daardoor is de 1e verdieping even breed als de begane grond.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door Adriaan Kragten »

Een derde notitie: "Ideeën over een half vrijstaand huis plus studio" werd toegevoegd aan mijn website onder het menu "no wind energy". Bij deze optie wordt er een studio gemaakt op de garage van een half vrijstaand huis. Twee studio's hebben een gemeenschappelijke trap die tussen beide garages ligt. Ook hierbij is er dus dubbele bewoning mogelijk. Het voordeel van deze optie is echter dat de eigenaar van het pand maar een klein gedeelte van zijn huis verliest als hij de studio wil verhuren. De studio heeft maar een beperkt oppervlak maar heeft wel een zolder en kan daardoor zelfs door twee personen bewoond worden (mits ze niet te veel huisraad hebben).
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door benthuis »

Adriaan, je maakt mooie concrete plannen die volgens mij enorm aansluiten bij de behoefte van het moment. Hier in de Achterhoek hebben ze "spontaan" ontdekt dat we geen krimp regio zijn (of misschien wel zijn), maar dat er een veranderende behoefte is in woonland. Teveel mensen bewonen een huis dat (nog) niet (of niet meer) past bij die fase in hun leven... Door te bouwen in dit soort goed doordachte wooncombinaties kan oneindig schuiven! Prachtig.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb voor de laatste notitie gisteren een mail gestuurd naar het Algemeen Dagblad met de vraag of ze de notitie willen opnemen. Zo niet, dan zal ik nog andere kranten benaderen.

Bij deze laatste notitie gaat het om een nieuwbouwhuis waardoor het mogelijk is om tussen beide garages een trap te maken zodat de studio's bereikbaar zijn. Maar er staan in Nederland misschien wel een miljoen half vrijstaande huizen met garages met een plat dak en de bouwgrond waar de garage staat wordt eigenlijk maar slecht gebruikt. Ik heb ook nog gespeeld met het idee om op zo'n garage een unit van ongeveer 3 * 8 m te zetten die geschikt is voor één bewoner. Een probleem is wel dat je dan een uitschuifbare trap of lift moet hebben want anders is de garage niet meer bereikbaar. Maar dat zou toch redelijk goedkoop op te lossen moeten zijn als de units is serie geproduceerd worden.

Het is wel de vraag of de garage het gewicht van de unit kan dragen en of het mogelijk is om water, elektriciteit, riolering en glasvezel aan te brengen. Een ander probleem is dat je er eigenlijk meteen twee moet plaatsen want één unit op twee garages is geen gezicht en de buurman zal zich daar vast tegen verzetten. Omdat een dergelijke unit een plat dak zal hebben, ziet het er lang niet zo elegant uit als het ontwerp van mijn laatste notitie waarbij het dak van de studio dezelfde hoek maakt als het dak van het woonhuis. Eigenlijk is er enorm veel plaats waar iets kan staan zonder dat daarvoor eerst landbouwgrond in bouwgrond omgezet moet worden.

Tegenwoordig mag je bij een vrijstaand huis zonder vergunning een woning zetten voor je ouders als die verzorging nodig hebben. Je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen maar er zijn al een aantal bedrijven die dergelijke woningen produceren en die in zijn geheel geplaatst worden. Maar als de ouders zijn overleden dan mag de woning niet door iemand anders bewoond worden. Je hoeft hem niet af te breken maar je moet van de drie voorzieningen, toilet, keuken en douche er twee verwijderen. Dit vind ik nu echt een voorbeeld van ongewenste regelzucht in deze tijd van woningnood. Als woonunits op garages toegestaan zouden worden dan kan daar een gehele industrie uit ontstaan die deze units gaat maken. Ik vrees alleen dat dit door de overheid geblokkeerd gaat worden omdat de gemeente er niets aan verdient.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Ideeën over een levensloopbestendig huis

Bericht door Adriaan Kragten »

Een vierde notitie: "Ideeën over een levensloop bestendig vrijstaand huis geschikt voor dubbele bewoning" werd toegevoegd aan mijn website onder het menu: "no wind energy". Over een vrijstaand huis werd al eerder een notitie geschreven gedateerd 3-8-2020. Het nadeel van het huis uit de eerste notitie is dat de eigenaar van het huis een betrekkelijk klein gedeelte zelf behoudt als hij de 1e verdieping en de zolder verhuurt. In de nieuwe notitie behoudt de eigenaar een deel van de 1e verdiepeing en krijgt de huurder het deel van de 1e verdieping boven de garage en de schuur plus de gehele zolder. Het huisoppervlak is gelijk gebleven maar het huis is wel wat hoger omdat het dak hoger begint. In deze notitie wordt een vooraanzicht gegeven plus bovenaanzichten van de begane grond, de 1e verdieping en de zolder.
Plaats reactie