ecologische vloerisolatie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Yup. Onderaan een dampdichte PE-folie, dan uw kleikorrels en bovenaan een luchtdichte en dampremmende vloerafwerking. Ik zou onder uw planken daarom een OSB- of MPX-plaat voorzien.

Als uw PE-folie reikt tot aan de waterkering in de muren en daar wordt afgekleefd met tape is het perfect!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Krelis »

tape degenereerd niet?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door JantjeV8 »

Zolang er geen UV op komt, en je geen bouwmarktprutsspul gebruikt, zijn er hele goeie tapes voor dat soort doeleinden.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Gargouille »

Keon schreef: 26 mar 2020, 17:22 Yup. Onderaan een dampdichte PE-folie, dan uw kleikorrels en bovenaan een luchtdichte en dampremmende vloerafwerking. Ik zou onder uw planken daarom een OSB- of MPX-plaat voorzien.

Als uw PE-folie reikt tot aan de waterkering in de muren en daar wordt afgekleefd met tape is het perfect!
In deze opbouw condenseert uw binnenlucht onderaan de vloeropbouw. Het condensaat (water) kan niet meer weg door de folie. Kan ook niet meer verdampen door de lagere temperatuur dan alles wat er boven zit. En kan capillair niet meer weg.
Het kan kan dus alleen maar langzaam aan cumuleren totdat het bad (dat je hebt gemaakt) is volgelopen en je het - na jaren- aan de muuraanzetten ziet verschijnen.

Correcte opbouw in geval van droge/normale ondergrond: geotextiel (waterdoorlatend naar de ondergrond)- glasschuim of geexpandeerde kleikorrels- traskalk chappe als dampdichte afwerking. Daarboven naar eigen smaak afwerken.

Condensaat zal in kleine hoeveelheden ontstaan aan de onderkant, maar wordt afgevoerd/opgenomen door die ondergrond.

Schelpen: niet drukvast genoeg in deze opbouw.

Fout van Bronchart: de verluchting onderaan: dat werkt even vaak tegen als mee qua condensatie. De dagen dat het vocht toevoert zijn nefast voor stro. Stro rot al na enkele dagen.
Daarnaast is stro sowieso niet erg bestand tegen calamiteiten (geknapte leiding, gemorst water , ....)
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Gargouille,
Probleem is dat de relatieve vochtigheid van de bodem steeds quasi 100% is, de bodem zal dus steeds willen uitdampen richting leefruimte en onderweg uw isolatie maximaal verzadigen met damp. Je zou dus onderaan iets moeten hebben dat het bodemvocht afremt of afsluit. In dat opzicht zijn schelpen een goede ecologische oplossing. Voor een vloer lijkt de beperkte draagkracht mij geen probleem.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Gargouille »

Keon schreef: 14 jul 2020, 22:13 Gargouille,
Probleem is dat de relatieve vochtigheid van de bodem steeds quasi 100% is, de bodem zal dus steeds willen uitdampen richting leefruimte en onderweg uw isolatie maximaal verzadigen met damp. Je zou dus onderaan iets moeten hebben dat het bodemvocht afremt of afsluit. In dat opzicht zijn schelpen een goede ecologische oplossing. Voor een vloer lijkt de beperkte draagkracht mij geen probleem.
Onder de isolatie zal altijd een beetje condensatie ontstaan. Daarom kan je ook eerst een laag keien leggen en daarop het duurdere glasschuimgranulaat. Maar het condensatievocht moet wel weg kunnen zakken in de bodem. Daarom geen afsluitende zeilen en ook niet deze opbouw bij hoge grondwaterstand. Dat laatste is niet overal evident in NL.

Uw RV onderaan de isolatie mag richting 100% gaan, geen enkel probleem want naargelang je door de isolatie hoger komt stijgt de temperatuur ook van pakweg grondtemperatuur 10-12°C en eindig je in de kamer aan 20. De RV zal dan afgenomen zijn richting 50%, zie Mollier-diagram.

Schelpen: ik heb niets tegen schelpen, maar de druksterkte is niet fantastisch. Zal er van afhangen wat je op die vloer wil zetten. Welke druksterkte (kPa )zou jij wensen voor een livingvloer ? En hoeveel denk je dat de isolatieschelpen kunnen hebben voordat ze breken ?

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Gargouille schreef: 14 jul 2020, 23:28 Uw RV onderaan de isolatie mag richting 100% gaan, geen enkel probleem want naargelang je door de isolatie hoger komt stijgt de temperatuur ook van pakweg grondtemperatuur 10-12°C en eindig je in de kamer aan 20. De RV zal dan afgenomen zijn richting 50%, zie Mollier-diagram.
Ja en nee... waterdamp is lichter dan lucht en zal daardoor altijd de neiging hebben om naar boven te kruipen. Bovenaan zal je wat meer RV hebben dan het Mollier diagram aangeeft. Maar hoeveel meer weet ik niet, laat staan of het problematisch is.
Schelpen: ik heb niets tegen schelpen, maar de druksterkte is niet fantastisch. Zal er van afhangen wat je op die vloer wil zetten. Welke druksterkte (kPa )zou jij wensen voor een livingvloer ? En hoeveel denk je dat de isolatieschelpen kunnen hebben voordat ze breken ?
Hier een interessant eindwerk over schelpen in de wegenbouw: https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf. Daaruit blijkt dat schelpen toch meerdere MPa's aankunnen... 0,2MPa (of 200kPa) lijkt me wel voldoende voor een vloer...

Wat ik wel nog zoek, is de minimale dikte van een schelpenlaag opdat die zou werken als damprem en hoe schelpen eigenlijk als damprem kunnen werken (zal wel liggen aan de holle ruimten onder de schelp)... ik vind alleen maar info over de minimale dikte als isolatie.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Gargouille »

Ja en nee... waterdamp is lichter dan lucht en zal daardoor altijd de neiging hebben om naar boven te kruipen. Bovenaan zal je wat meer RV hebben dan het Mollier diagram aangeeft. Maar hoeveel meer weet ik niet, laat staan of het problematisch is.
Meer dan 100% kan het niet zijn onderaan. En vanaf die 100% zal het afnemen naarmate dat het in de warmere omgeving stijgt. Helemaal volgens het Mollier-diagram toch. RV is alleen afhankelijk van temperatuur en absoluut vochtgehalte.

Hier een interessant eindwerk over schelpen in de wegenbouw: https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf. Daaruit blijkt dat schelpen toch meerdere MPa's aankunnen... 0,2MPa (of 200kPa) lijkt me wel voldoende voor een vloer...

Heb ik gelezen, maar dat gaat over gebroken schelpen en als granulaat in beton.
200kPa lijkt me ook voldoende, maar wat acht je het absolute minimum ?

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

De RV zal wel niet problematisch worden en desnoods maak je uw vloerafwerking wat minder dampremmend (icm. met een schelpenlaag mag dat geen probleem zijn).

Het laatste deel van dat eindwerk gaat over druktesten op de "naakte" schelpen. Een fractie gebroken schelpen verhoogt wel de druksterkte.
Plus, uw finale kalkafwerking (kalk chape) verdeelt de vloerlast ook nog eens. Desnoods "wapen" je uw chape met een tussenlaag aan riet.

Absolute minimum... 10 à 20 kPa.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Gargouille »

Dat vind ik wel erg weinig.

1kPa = 1kN/m2 = 100kg/m2= = 0,01kg/cm2

Ik denk dat een ontwerpbelasting eerder richting 200 kPa gaat en zou 100 kPa als minimum hanteren in de voorgestelde opbouw met een (trass)kalkchape.
Isolatieschelpen beginnen te breken vanaf 60 kPa.
Vergelijk het met glasschuimgranulaat: 400 tot 600 kPa afhankelijk van de granulometrie.

Ja, je kan natuurlijk wel de belasting gaan verdelen met een dekvloer, maar dan ga je richting betonnen dekvloer met wapeningsnetten.
Beetje tegen de eco-logica van de schelpen.

G
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door JantjeV8 »

In Nederland moet een (constructie)vloer aan het Bouwbesluit voldoen, ook bij aanpassingen in een bestaande bouw. De exacte veranderlijke vloerbelasting moet een constructeur uit een stapeltje normen halen en bij elkaar optellen. Bij die normen zijn veiligheidsmarges inbegrepen.

Voor een woongebouw is het sommetje doorgaans ongeveer 1,75kN/m² 'woonlasten', en 0,80kN/m² voor scheidingswanden, Totaal ontwerpbelasting voor de veranderlijke last is dan dus 2,55kN/m², oftewel 255kg/m² gelijkmatig belast.

Nu kan ik niet goed uit uw verhaal opmaken of u een compleet nieuwe vloer moet opbouwen, of enkel een laag op iets bestaands toe wil voegen. Als uw vloerafwerking dus reeds tussen de wanden in wordt aangebracht, kun je de wandbelasting wel weglaten. Maar vergis je niet in de druk die een tafelpoot, een boekenkast of wat dan ook op de ondergrond kan geven.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Gargouille schreef: 15 jul 2020, 00:26 1kPa = 1kN/m2 = 100kg/m2= = 0,01kg/cm2
Dus 10 kPa is 1ton/m² en 20kPa = 2ton/m²... dat lijkt me meer dan voldoende, zie ook reactie van JantjeV8.
Ja, je kan natuurlijk wel de belasting gaan verdelen met een dekvloer, maar dan ga je richting betonnen dekvloer met wapeningsnetten.
Beetje tegen de eco-logica van de schelpen.
Vandaar mijn voorstel om rieten matten te gebruiken als "wapening". Rieten matten (van Hiss) kunnen 7N/mm² = 7MPa = 7000kPa aan qua druk.
JantjeV8 schreef: 15 jul 2020, 08:17 Voor een woongebouw is het sommetje doorgaans ongeveer 1,75kN/m² 'woonlasten', en 0,80kN/m² voor scheidingswanden, Totaal ontwerpbelasting voor de veranderlijke last is dan dus 2,55kN/m², oftewel 255kg/m² gelijkmatig belast.
Dat is dus 2,55kPa.
Nu kan ik niet goed uit uw verhaal opmaken of u een compleet nieuwe vloer moet opbouwen, of enkel een laag op iets bestaands toe wil voegen. Als uw vloerafwerking dus reeds tussen de wanden in wordt aangebracht, kun je de wandbelasting wel weglaten. Maar vergis je niet in de druk die een tafelpoot, een boekenkast of wat dan ook op de ondergrond kan geven.
Het opzet van Rijpezweer was een nieuwe vloer te hebben die enkel de vloerlasten moet dragen.
Tafelpoot, boekenkast, aquarium,... daarom de richtwaarde wat hoger nemen, dus die 10 à 20 kPa, desnoods lokaal wat rietwapening voorzien.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Gargouille »

Het onderscheid moet natuurlijk wel gemaakt naar verdeelde belasting en puntbelasting.
Vloerisolatieplaten voor "lichte belasting" beginnen zo vanaf 100 kPa. Als er wat boekenrekken, een aquarium of biljart op moeten kunnen staan, wordt al snel het dubbele en meer aangeraden.

In de vloeropbouw van "thermo-vloeren" (dus die met glasschuimgranulaat, gebakken kleikorrels of schelpen) zie ik in de praktijk vaak gewoon een (trass)kalkchape, meestal zonder wapening, want kalk tast metaal aan. Ook de vervormingsklasse meenemen, want vaak komen er bijvoorbeeld harde terracotta tegels op.

Je kan het natuurlijk gaan wapenen, maar dan heb ik toch bedenkingen bij een kalkchape met rietmatten. Hoeveel gaat die aankunnen voordat het doorpontst of barst/scheurt ? Daar heb ik nog nooit cijfers van gezien. Ik denk dat bij onvoldoende draagkracht van de isolatielaag je de chape als 'zwevend' moet gaan beschouwen.

G
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Keon »

Het begrip puntlast gaat volgens (de meeste) normen uit van een steunvlak van 10x10cm² en vaak schrijft men 100kg = 1kN voor. Dat komt dan overeen met een lokale druk van 0,1N/mm² of 100kPa.

En verder mag je in steenachtige materialen de last spreiden onder een tophoek van 60°, in zo'n rieten mat onder een tophoek van 90° (riet kan trekspanningen opnemen). Met de combinatie terracotta tegel en kalkchape zit je snel aan de 4cm en dat zal de lokale druk alzo quasi halveren.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: ecologische vloerisolatie

Bericht door Gargouille »

Keon,

Heb je daar ergens data van gevonden?
Zijn dat speciale rietmatten ? Gewoon riet is volgens mij te glad om enige trekspanning te kunnen opnemen.

G
Plaats reactie