Ventileren zonder wtw unit

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Anja65
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2019, 12:58

Ventileren zonder wtw unit

Bericht door Anja65 »

Wij willen een nieuwbouwwoning laten bouwen welke zo duurzaam mogelijk gebouwd moet gaan worden. Daarbij denken wij in eerste instantie aan goede isolatie. Maar kennis en ervaring ontbreekt ons om gasloos te gaan wonen. In onze huidige woning verwarmen we nog met gas en ventileren we met roosters in de ramen en mechanische ventilatie. Bevalt prima.

Wat wij begrepen hebben is dat bij goed isoleren ook goed ventileren hoort en dat de meeste mensen kiezen voor een wtw unit. Echter daar hebben wij slechte ervaringen mee en we zijn blij dat dit apparaat uit onze woning is en vervangen door een standaard mechanische ventilatie.

Onze vraag is dus kun je een goed geisoleerde woning ventileren met oa ventilatieroosters in de ramen maar zonder wtw unit? Hoe doe je dat?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door Wouter Gillis »

Er zijn eveneens mensen met een uitgesproken positieve ervaring met wtw unit.
Doorgaans hangen negatieve ervaringen samen met foute installatie, foutief gebruik en/of foutief onderhoud.
Het is jammer als je een tochtdichte en goed geïsoleerde nieuwbouwwoning weer gaat perforeren ten behoeve van de ventilatie.

Wat waren de problemen eigenlijk?


Zelf heb ik het ventilatiesysteem B, verse lucht wordt uit een serre aangevoerd, gefilterd, naverwarmd door een massakachel en in het huis geblazen aan +/- 20°C. Maar mocht ik nieuwbouw zetten, ik zou niet twijfelen en voor systeem D gaan (wtw unit)

groet
Wouter
Anja65
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2019, 12:58

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door Anja65 »

In onze huidige woning zijn wij de eerste bewoners en de wtw met bypass was goed geinstalleerd en deed zijn werk ook al hadden we twijfels of de bypass wel echt functioneerde.
Maar wij vonden het apparaat teveel lawaai maken. Daarnaast wonen wij in een wijk met hout- en pelletkachels en de geur kregen wij ook in huis en daardoor moesten we ook onze filters vaker als normaal vervangen en hadden we pollenfilters om de geur extra tegen te gaan. Vervelend klusje om de filters schoon te maken op zolder en we waren meer geld kwijt dan normale filters. Daarnaast moest het apparaat eens in de zoveel tijd schoongemaakt worden wat gelukkig mijn handige partner die verstand heeft van dit soort installaties zelf kon doen. Verder moeten de in en uitlaten elk jaar schoongemaakt worden en eens in de paar jaar de buizen ook. Daarnaast worden de wanden rond de uitlaten vies en krijg je stofnesten op je plafond. En in ons geval voelden wij tocht in onze nek als wij op de bank zaten. Verder konden wij het apparaat niet uitdoen en dat was ook vervelend zeker met oud en nieuw en zeker met houtkachels. Mijn handige partner heeft dit veranderd en het apparaat kon wel uit. Groot voordeel nu konden we eindelijk goed slapen.

Kortom nooit weer een wtw in huis. Verder willen wij zo min mogelijk afhankelijk zijn van apparaten, sensoren, etc etc. alleen het hoogst noodzakelijke. Als het in Duitsland wel kan zonder wtw dan moet dat in Nederland toch ook kunnen? Vandaar de vraag hoe doe je dat en wie heeft daar ervaring mee?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door Wouter Gillis »

Hoe gebeurt de ventilatie nu dan?
Heb je nu geen last meer van houtrook van buiten?
Als er stof binnenkomt, (stofnesten), de buizen overdreven snel vuil worden,... scheelt er iets met de luchtfilters.
Begrijp me niet verkeerd, ik vrees dat je een voorbeeld hebt ervaren van een zeer slecht functionerend systeem D. Dat kan echt beter.


Als je geen ventilatiesysteem D wil en een simpel systeem zoekt dan is ventilatiesysteem A aangewezen. Roosters boven de ramen en een schouw met natuurlijke trek in de natte ruimtes (keuken, badkamer, toilet). Maar dan komt er meer stof binnen, ruik je houtrook evengoed en is de kans op tocht vele malen groter. Bovenop krijg je een substantieel groter warmteverlies. Voordelen zijn geen elektriciteitsverbruik, lage aanschafkost en weinig onderhoud. Aan jullie om het af te wegen.

Groet Wouter
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door CvP »

Als je zo duurzaam mogelijk wil bouwen zou je houtbouw met dampopen biologische isolatie kunnen overwegen.
Dampopen bouwen maakt dat je sowiezo minder hoeft te ventileren.
Als je daarnaast overstapt op inductiekoken beperk je de hoeveelheid vocht die je in de woning brengt.
Ons houten huis met dampopen biologische isolatie is zojuist opgeleverd. Aangezien we buitenaf wonen en eigen hout hebben stoken we op hout en zijn we gasloos.
Qua ventilatie hebben wij roosters boven de ramen en doen verder niets mechanisch.
Het voordeel van een houten huis is dat er veel minder stikstof en CO2 bij de bouw vrijkomt. Sterker nog: hout is CO2 opslag. Daarnaast is een (dampopen) houten huis veel aangenamer.
Wel hebben we een gemetselde fundering met daarin schuimbeton als isolatie met daarover een betonnen vloer met vloerverwarming. Een consessie aan het biologisch en duurzaam bouwen maar enige warmtemassa is wel wenselijk.
Als je nu toch nieuw gaat bouwen zou ik me wel goed verdiepen in gasloos.
Als je meer wilt weten stuur gerust een pb.
Verder heel veel succes en wijsheid!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door pelletpower »

Eigen bron? Voor drinkwater?
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door maarten martens »

ventilatie ... na SWW het moeilijkste onderwerp in de bouw.

waarom ventileren ?
- vocht -> veel leem of kalkhennep of natuurlijke materialen gebruiken & vocht is automatisch gereguleerd (cfr reply hierboven van dampopen bouwen) -> ventileren kan dus minimaal of kamer gestuurd
- voc -> vluchtige organische componenten -> deze wil je niet in je huis, dus max. biologische materialen, geen lijmen, geen PUR, ...-> ventileren kan dus minimaal of kamer gestuurd
- zuurstof -> hebben we als mens nu eenmaal nodig ...-> ventileren kan dus minimaal of kamer gestuurd

mijn idee;
type A - budgetvriendelijk, geen poespas, maar je hele huis constant onder de verse lucht betekent warmteverlies.
type B - te beperkt
type C - te duur voor wat het maar moet doen
type D - centraal - hele huis op één temperatuur en vocht, te duur voor wat het moet doen
type D - decentraal met WTW - zo ga ik het doen in ons nieuwe strohuis.

alle kamers zijn voorzien van geïsoleerde tussenmuren,
elke kamer krijgt dubbele ventilatie door de buitenmuur (pulsie en extractie - warmteterugwinning dmv keramisch element in de buis diam 160mm)
douche, keuken en wc krijgen aparte afzuiging (C) , vocht en aanwezigheid gestuurd.

vermits ik een zonne serre bouw op het zuiden, zal er wel een kleine sensor aanwezig zijn in elke ruimte.
met een (goedkope) raspberry Pi een vergelijking delta T opstellen en de ventilatie van warm naar koud het hele huis door laten werken.


vooraleer dus technisch de juiste oplossing te zoeken, zou ik eerst kijken naar je ontwerp (bioklimatisch), jouw persoonlijke woonprogramma, budget, omgevingsfactoren, ...

succes !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Anja65
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2019, 12:58

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door Anja65 »

wij ventileren nu met een mechanische ventilatie en dat bevalt beter dan de wtw. Geen last meer van tocht in de nek als we op de bank zitten. We wonen nu nog steeds in een woonwijk met hout- en pelletkachels maar kunnen nu de geur buiten houden door te spelen met de roosters daar waar de rook naar binnen komt sluiten wij de roosters en bij windstil weer sluiten wij alle roosters en staat de mechanische ventilatie gewoon aan en komt er geen rook naar binnen. Dat was met de wtw wel het geval.
Het is voor ons duidelijk dat er geen wtw in huis komt. Ik geloof niet dat destijds onze wtw verkeerd geinstalleerd was of niet goed functioneerde maar het bevalt ons niet om eerder genoemde redenen.

Zoals we er nu in staan wordt het mechanische ventilatie waarbij de woonkamer/keuken gescheiden wordt van de douche en toilet. We leven beneden dus boven wordt geventileerd met ventilatieroosters en ws een punt op de overloop.

Dan rest ons nog de vraag hoe we gaan verwarmen wel of niet met een warmtepomp, welke warmtepomp, gaan we wel of niet passief bouwen of gewoon iets meer isoleren dan nu standaard is.

De reacties die we hier ontvangen hebben zijn waardevol maar toch wel wat te technisch hier en daar. We hebben niet zoveel vertrouwen om op plekken sensoren te plaatsen en/of met wifi te werken. Kan allemaal een keer stuk. Naar ons gevoel moet het toch een stuk simpeler kunnen en dat zijn we nu aan het onderzoeken. We willen niet afhankelijk zijn van teveel apparaten, daar hebben we al genoeg van in huis. Maar het wordt dus electrisch verwarmen en koken. We kiezen niet voor een hout of pelletkachel omdat we er zelf zoveel last van hebben en denken dat er eens een moment komt waarop onze overheid besluit daar strengere eisen aan te stellen en het hout zal alleen maar duurder worden. Maar we zitten ook niet te wachten op een hele dure rekening voor het stroom al zal ook onze overheid daar wel weer geld op willen verdienen in de toekomst dus die zal ws ook wel duurder worden.

Kortom nog genoeg huiswerk.
wim1953
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2020, 15:18

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door wim1953 »

Beste Anja65,

Elke woning moet goed ventileren. Wij hebben gekozen voor een opbouw van HSB met houtvezelisolatie en aan de binnenzijde leem met wandverwarming. Omdat de wanden dampopen zijn opgebouwd wordt de vochtregulatie via de wanden geregeld. Daarnaast zetten wij in de leefruimte overdag een raam open gedurende een half uur. Wij hebben afzuiging in de keuken, bad en toilet en verder niet. Het binnenklimaat is zeer aangenaam
peet15
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2020, 13:53

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door peet15 »

Anja65 schreef: 16 dec 2019, 13:05 Wij willen een nieuwbouwwoning laten bouwen welke zo duurzaam mogelijk gebouwd moet gaan worden. Daarbij denken wij in eerste instantie aan goede isolatie. Maar kennis en ervaring ontbreekt ons om gasloos te gaan wonen. In onze huidige woning verwarmen we nog met gas en ventileren we met roosters in de ramen en mechanische ventilatie. Bevalt prima.

Wat wij begrepen hebben is dat bij goed isoleren ook goed ventileren hoort en dat de meeste mensen kiezen voor een wtw unit. Echter daar hebben wij slechte ervaringen mee en we zijn blij dat dit apparaat uit onze woning is en vervangen door een standaard mechanische ventilatie.

Onze vraag is dus kun je een goed geisoleerde woning ventileren met oa ventilatieroosters in de ramen maar zonder wtw unit? Hoe doe je dat?
Ik denk dat een ventilatiesysteem C een goede oplossing kan bieden. Dit gebruikt natuurlijke raamventilatie als verse luchttoevoer.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door TLS »

Ik heb net zo'n DUCO dual zone geplaatst, en ben daar wel tevreden van. Ik denk dat het vooral aan de installatie en de instellingen ligt. Het idee dat ~85% van de restwarmte uit de vervuilde lucht wordt herbruikt bevalt me wel. Dag en nacht zones werken dan ook nog eens proportioneel dmv CO2 sensoren, en dat werkt.

Enkel de gigantische buizenklwuwerij bij plaatsing systeem D is een nadeel. Alternatief is zo'n vraag-gestuurde C+ met kleppen; deze werkt ook met CO2 sensors en een aantal klep-gestuurde zones...

Gasloos bouwen is niet aan mij besteed (ondanks ik zo'n warmtepomp heb), je verplaatst het probleem geoon naar de centrales en je betaalt veel meer. Ecologische winst is minimaal tov gasverwarming met PV panelen op het dak.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door maarten martens »

systeem D
Décentraal
geen ingewikkelde buizerij, geen duur filter-onderhoud, geen dure installatie, etc.

alleen de EPB in België wil wel eens dwarsliggen, maar ja, zonder die dwarsliggers zou de trein van de vooruitgang niet rijden :mrgreen:
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door TLS »

maarten martens schreef: 10 jun 2020, 20:09 systeem D
Décentraal
geen ingewikkelde buizerij, geen duur filter-onderhoud, geen dure installatie, etc.

alleen de EPB in België wil wel eens dwarsliggen, maar ja, zonder die dwarsliggers zou de trein van de vooruitgang niet rijden :mrgreen:
is dat dan per ruimte dat je een WTW unit plaatst?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door maarten martens »

ja, per ruimte 1 gat door de buitenmuur,
daarin komt de WTW unit,
er bestaan zeer vele kant en klaar systemen, maar te duur volgens mij...

nu zelfbezig aan een bouwsysteem met 2 ventilatoren op 48 Volt
(1 pulsie, 1 extractie)
warmte winning dmv keramische cylinder in het gat,
maar om die cylinder te maken moet ik nog een oplossing zoeken
? iemand hier bekwaam om dat te bakken ?
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ventileren zonder wtw unit

Bericht door JantjeV8 »

maarten martens schreef: 11 jun 2020, 20:35 ? iemand hier bekwaam om dat te bakken ?
Vraag eens naar Richard:
https://www.1610ceramics.nl/#1
Plaats reactie